2013-04-06, 19:10
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bejs
Att vetenskapen inte har lyckats "bevisa" andra trosuppfattningar är helt enkelt för att de inte existerar. Vetenskapen har gett sitt svar på den mest fundamentala delen av universum och lyckats bevisa hur det hänger ihop. Tyvärr finns det ingen plats för spöken i denna världsåskådning.

Med det sagt så vet den utbildade delen av välden att spöken inte finns. I alla fall inte på det sättet som ni tror att de existerar. Att vi försöker hjälpa er att förstå detta behöver inte nödvändigtvis betyda att vi vill förstöra era trådar. Men jag vet att det finns många troll.

Jag kan ju bara svara för mig själv. Jag går ofta in i sådana här trådar för att inte människorna som läser dem ska tro att paranormala fenomen är sanningen. Jag vill att folk ska se att utbildade människor inte tror på sagor. Och ja, även om det var en sarkastisk ton på frågan. Jag tror att jag kan rädda en och annan människa att förvirra sig in i en verklighetsuppfattning som inte kan existera sida vid sida med vetenskapen. Vetenskapen är det som tar samhället framåt, och ju fler som accepterar att vetenskapen kan hjälpa en ju bättre.

Finns det några rätta svar menar du? Jag har också fått uppfattningen om att en poltergeist välter möbler. Spöken rasslar dock med kedjor, så att där är patwotrik helt fel ute.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Bevisa för mig att demoner och liknande finns så ska jag be om ursäkt. Tills dess ser jag ingen anledning till att jag skulle sluta. Min verklighetsuppfattning bygger på vetenskap. Jag det helt klart som negativt när folk bygger sin verklighet utifrån något annat. Vill man slippa kritik finns det alldeles utmärkta forum där det i princip bara finns folk som tror på sagor.

Och om vi nu tar "demoner existerar" som premiss, så förstår jag inte riktigt vad för vettigt diskussionen skulle kunna utmynna i. I så fall är mina gissningar precis lika bra som dina.Jag håller med om att mitt svar på frågan var något bristfälligt, men det är ju intressant att du säger saker som "ha koll". Finns det några fakta kring ämnet?

Just ödmjukhet är något jag tycker folk som tror på paranormala fenomen ofta saknar fullständigt. Jag behöver inte visa någon som helst respekt för andras tro, och det gör jag inte heller om jag tycker de tror på något helt vansinnigt. Däremot är jag alltid beredd att erkänna att jag har fel. Det har jag ofta.
Utbildning och vetenskap är inte direkt något att ha i sammanhang som dessa. Att påstå sig basera sin verklighetsuppfattning på vetenskap är oerhört inskränkt. Det är som att sitta i en lite låda eller box där man är trygg utan att inse att det finns något mycket större utanför. Att vetenskapen inte lyckas bevisa dessa fenomen är just för att det finns en väldigt fyrkantig värld där saker måste passa in, gör det inte det vill inte vetenskapen ha med det att göra. Det är ganska tråkigt.
Citera
2013-04-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewaves
Utbildning och vetenskap är inte direkt något att ha i sammanhang som dessa. Att påstå sig basera sin verklighetsuppfattning på vetenskap är oerhört inskränkt. Det är som att sitta i en lite låda eller box där man är trygg utan att inse att det finns något mycket större utanför.
Men helvetes jävlar. Förutom att du bumpar en tråd på över ett år så snackar du bara skit.

Om det är något som inte är en låda där man är trygg så är det vetenskapen. Ingenting är beständigt.
Citat:
Att vetenskapen inte lyckas bevisa dessa fenomen är just för att det finns en väldigt fyrkantig värld där saker måste passa in, gör det inte det vill inte vetenskapen ha med det att göra. Det är ganska tråkigt.
Snacka skit!

Anledningen till att vetenskapen inte befattar sig med demoner är helt enkelt att det inte finns några skäl att anta att de existerar.

Om de teorier man har stödjer ett icke-observerat fenomen så letar man efter detta fenomen.

Om man observerar ett fenomen som inte går att förklara med existerande teorier så undersöker man varför.

Du har visserligen rätt i att vetenskapen gillar att systematisera saker, men att säga att den förkastar saker som inte passar in är bara fullständig jävla bullshit från din sida. Det är otaliga saker genom historien som har gäckat vetenskapen för att de inte har passat in, men genom idogt arbete har man hittat förklaringar till väldigt mycket.
Citera
2013-04-06, 23:43
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Men helvetes jävlar. Förutom att du bumpar en tråd på över ett år så snackar du bara skit.

Om det är något som inte är en låda där man är trygg så är det vetenskapen. Ingenting är beständigt.
Ta det lugnt du behöver inte hetsa upp dig. Man får väl skriva i trådar även om de inte är dagsfärska.
Jag menar främst att man ska inte bara tro att vetenskapen är det enda sanna och rätta. Det är lite som när man höjer upp demokratin på en piedestal och tycker allt annat är fel och skit.
Citat:
Snacka skit!

Anledningen till att vetenskapen inte befattar sig med demoner är helt enkelt att det inte finns några skäl att anta att de existerar.

Om de teorier man har stödjer ett icke-observerat fenomen så letar man efter detta fenomen.

Om man observerar ett fenomen som inte går att förklara med existerande teorier så undersöker man varför.

Du har visserligen rätt i att vetenskapen gillar att systematisera saker, men att säga att den förkastar saker som inte passar in är bara fullständig jävla bullshit från din sida. Det är otaliga saker genom historien som har gäckat vetenskapen för att de inte har passat in, men genom idogt arbete har man hittat förklaringar till väldigt mycket.
Eftersom vetenskapen inte kan förklara fenomen som demoner och spöken så ger man sig inte på det. Eller så kommer man med svammel som att det är en illusion och liknande. Det finns ju väldigt många som resonerat exakt som du men som sedan när de väl ställs inför dessa fenomen helt ändrar uppfattning.
Allting består av energi, och dessa fenomen uppvisar höga energinivåer och på platser som inte borde kunna ha så hög energi, alltså finns det ingen vetenskaplig förklaring i det och då slutar vetenskapen där.
Och nej det är inte bullshit att vetenskapen förkastar saker för att det inte passar in, för vetenskapen har i mångt och mycket blivit väldigt förvanskad men det är en annan diskussion.
Citera
2013-04-07, 00:06
Medlem
Citat:
Jag menar främst att man ska inte bara tro att vetenskapen är det enda sanna och rätta. Det är lite som när man höjer upp demokratin på en piedestal och tycker allt annat är fel och skit.
Vet du ens vad vetenskap är?
Citat:
Eftersom vetenskapen inte kan förklara fenomen som demoner och spöken så ger man sig inte på det.
Nej. Vetenskapen ger sig inte på det eftersom den inte kan förklara dessa fenomen I KOMBINATION med att det inte finns några observationer (förutom tvivelaktiga vittnesmål) som föranleder närmare studier.
Citat:
Eller så kommer man med svammel som att det är en illusion och liknande.
Svamlet står du helt själv för. Varför skulle man anta att det är något annat än en illusion?
Citat:
Det finns ju väldigt många som resonerat exakt som du men som sedan när de väl ställs inför dessa fenomen helt ändrar uppfattning.
Jag välkomnar dig att visa mig ett fenomen.
Citat:
Allting består av energi, och dessa fenomen uppvisar höga energinivåer och på platser som inte borde kunna ha så hög energi, alltså finns det ingen vetenskaplig förklaring i det och då slutar vetenskapen där.
Hur höga energinivåer pratar vi om, och vad exakt menar du med "energinivå"? Ge även exempel på vad du menar här.
Citat:
Och nej det är inte bullshit att vetenskapen förkastar saker för att det inte passar in, för vetenskapen har i mångt och mycket blivit väldigt förvanskad men det är en annan diskussion.
Ibland kan det finnas vissa sådana tendenser, vilket är tråkigt, men vetenskapen som sådan förkastar inte saker som inte passar in om det finns observationer.
Citera
2013-04-07, 14:42
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Vet du ens vad vetenskap är?
Nej. Vetenskapen ger sig inte på det eftersom den inte kan förklara dessa fenomen I KOMBINATION med att det inte finns några observationer (förutom tvivelaktiga vittnesmål) som föranleder närmare studier.
Svamlet står du helt själv för. Varför skulle man anta att det är något annat än en illusion?Jag välkomnar dig att visa mig ett fenomen.
Hur höga energinivåer pratar vi om, och vad exakt menar du med "energinivå"? Ge även exempel på vad du menar här.

Ibland kan det finnas vissa sådana tendenser, vilket är tråkigt, men vetenskapen som sådan förkastar inte saker som inte passar in om det finns observationer.
Vetenskap är något många i alldeles för hög grad sätter sin tilltro till. Sedan finns det förstås mycket bra där också.

Hur kan det vara en illusion när demoner går till fysiskt angrepp och attackerar människor så det är stora
rivsår eller märken från ickemänskliga händer och på ställen på kroppen som offret knappast
skulle kunna ha gjort själv?
Eller när dom drar i människor och släpar dom och andra ser det hända, hur kan något sådant vara en illusion?

Det är energier man inte kan förklara iaf.
Senast redigerad av Bluewaves 2013-04-07 kl. 15:22.
Citera
2013-04-07, 15:23
Medlem
CosmicObservers avatar
patwotrik, det du påstår dig veta, att det inte finns fenomen som i folkmun går efter benämningar som "demoner", "spöken" etc, bygger ju sig inte på den vetenskap du nämnde att din verklighetsuppfattning baserar sig på.

Att vetenskapen idag inte kan bevisa sådana fenomen, betyder ju inte att det nödvändigtvis inte existerar. Att vetenskapen tidigare inte hade verktyg för att bevisa att jorden var något annat än platt, tar inte bort det faktum att den i verkligheten var rund.

Du gör precis samma antaganden som många religiösa människor gör. Du tror dig veta saker som du omöjligt kan veta.
Senast redigerad av CosmicObserver 2013-04-07 kl. 15:33.
Citera
2013-04-07, 15:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hur kan det vara en illusion när demoner går till fysiskt angrepp och attackerar människor så det är stora
rivsår eller märken från ickemänskliga händer och på ställen på kroppen som offret knappast

Var på kroppen kommer du inte åt att riva dig själv?
Citera
2013-04-08, 10:42
Medlem
Citat:
Vetenskap är något många i alldeles för hög grad sätter sin tilltro till. Sedan finns det förstås mycket bra där också.

Eller när dom drar i människor och släpar dom och andra ser det hända, hur kan något sådant vara en illusion?

Det är energier man inte kan förklara iaf.
Om sådana fenomen finns dokumenterade är det i allra högsta grad något som bör undersökas.

Citat:
Ursprungligen postat av CosmicObserver
patwotrik, det du påstår dig veta, att det inte finns fenomen som i folkmun går efter benämningar som "demoner", "spöken" etc, bygger ju sig inte på den vetenskap du nämnde att din verklighetsuppfattning baserar sig på.
Jag påstår mig inte veta att demoner inte existerar. Däremot säger jag att jag inte har något skäl att tro att de existerar.
Citat:
Att vetenskapen idag inte kan bevisa sådana fenomen, betyder ju inte att det nödvändigtvis inte existerar. Att vetenskapen tidigare inte hade verktyg för att bevisa att jorden var något annat än platt, tar inte bort det faktum att den i verkligheten var rund.
Jag har aldrig påstått något annat.
Citat:
Du gör precis samma antaganden som många religiösa människor gör. Du tror dig veta saker som du omöjligt kan veta.
Nix. Se ovan.
Citera
2013-04-08, 12:47
Medlem
CosmicObservers avatar
Citat:
Jag påstår mig inte veta att demoner inte existerar. Däremot säger jag att jag inte har något skäl att tro att de existerar.
Jag har aldrig påstått något annat.

Nix. Se ovan.

Här gjorde du det;

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av JackrabbitSlims
2. Om nu demoner nu existerar hur kan man ta kontakt med de? Är ouijaboard det ända tillvägagångssättet?
Nej det kan man inte. De finns inte.

Att du inte har några skäl till att tro att de existerar förstår jag. Frågan är av vilka skäl du väljer att tro att de inte existera sådana fenomen. Varför valde du att skriva i tråden? Av vilka skäl vill du få din röst hörd och varför skall folk lyssna på det du säger angående ämnet? Hur mycket tid har du lagt åt till att få svar på de frågor som ställs här i tråden eller det som berör ämnet?

Att du inte finner skäl till att lägga ner tid på att söka sådana svar förstår jag, men varför väljer du att yttra dig angående det? Varför är det värt nog att lägga tid på?

Du skrev tidigare att du är medveten om att du kan ha fel och att du har det ofta. Nu vet jag inte hur du definierar ofta, men det kan grunda sig i att du för åsikter trots att du saknar kunskap inom ämnet. Det finns ju faktiskt inget behov att välja vilken sida man står på innan saken är bevisad... knappt då heller för den delen.
Senast redigerad av CosmicObserver 2013-04-08 kl. 13:46.
Citera
2013-04-08, 13:42
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Var på kroppen kommer du inte åt att riva dig själv?
Det var klösmärken och tryckmärken från vinklar på ryggen som offret omöjligt kunde ha gjort själv samt "händerna" var från något som omöjligen kunde vara från en människa.
Citera
2013-04-08, 13:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det var klösmärken och tryckmärken från vinklar på ryggen som offret omöjligt kunde ha gjort själv samt "händerna" var från något som omöjligen kunde vara från en människa.

Måste vart en ovanligt ovig människa... Däremot - om märkena var från något som omöjligen kunde varit en människa så är det förstås en annan femma.. Finns det bilder?
Citera
2013-04-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicObserver
Här gjorde du det;
Ok, jag medger att den formuleringen var rätt kass.
Citat:
Att du inte har några skäl till att tro att de existerar förstår jag. Frågan är av vilka skäl du väljer att tro att de inte existera sådana fenomen. Varför valde du att skriva i tråden? Av vilka skäl vill du få din röst hörd och varför skall folk lyssna på det du säger angående ämnet? Hur mycket tid har du lagt åt till att få svar på de frågor som ställs här i tråden eller det som berör ämnet?
Jag väler att inte tro på att det existerar sådana fenomen eftersom jag inte känner till någonting alls som tyder på det, samt att de vetenskapliga teorier vi har idag inte heller skulle kunna förklara det. Av samma anledning tror jag heller inte på tomten.

Jag kan inte ge något speciellt skäl till att folk ska lyssna på just mig. Det är helt upp till läsaren att avgöra. Jag har inte lagt speciellt mycket tid på det hela.
Citat:
Att du inte finner skäl till att lägga ner tid på att söka sådana svar förstår jag, men varför väljer du att yttra dig angående det? Varför är det värt nog att lägga tid på?
Det tycker jag verkar rätt irrelevant för trådfrågan, och jag minns inte exakt vilken sinnesstämning jag hade då för över ett år sen. Förmodligen hade jag bara tråkigt.
Citat:
Du skrev tidigare att du är medveten om att du kan ha fel och att du har det ofta. Nu vet jag inte hur du definierar ofta, men det kan grunda sig i att du för åsikter trots att du saknar kunskap inom ämnet. Det finns ju faktiskt inget behov att välja vilken sida man står på innan saken är bevisad... knappt då heller för den delen.
Jag har personligen rätt svårt att se hur man kan ha någon kunskap om saker som inte finns, om vi nu antar att de inte finns. Eftersom jag inte tror på fenomenen alls, och det såvitt jag vet inte finns något som styrker det anser jag att mina kunskaper är lika bra som någon annans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in