2013-04-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Biten med lön är ganska enkel. EX. Jobbar det tio stycken som får 171 kr i timmen så ska lärlingen om han är 65% få 111.15 kr timmen. Om skottet blir 197 kr på 350 timmar(26kr/h). 350*0.65=5915.
Men jag tror inte skuttfirman där TS jobbar mäter.

NEJ! Det är inte enkelt. För att kunna få dig förstå detta är det de facto T EX SÅ att det är olika timlöner för likartade byggnadsarbetare i olika städer etc.....

Däremot tror jag du har rätt i att TS:s byggföretag nog inte mäter. Anledningen är sannolikt att de inte har råd med det. Såsom de flesta "vita" byggföretag i Sverige som går på knäna av alla pålagor i kollektivavtalet.

Kollektivavtalet är en djungel där det ofta blir hur folk tolkar saker och ting.
Citera
2013-04-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Du måste skämta. Ersättning för att ta sig till jobbet? Nu pratar vi inte bilavdrag, utan ersättning från arbetsgivaren? Only in byggnads om det är sant.

Han skämtar inte. Han har rätt. Det är bara trist att inte fler i Sverige begriper hur facket håller på att förstöra hela branscher.

Citat från kollektivavtalet byggnads:

3) Vid samåkning i bil
Vid samåkning får arbetstagare samåkningsersättning* för resväg
mellan respektive arbetstagares
bostad och arbetsplatsen.
Arbetsgivaren och berörda arbetstagare kan träffa särskild
överenskommelse
om annan färdsträcka än resväg.
Föraren erhåller ersättning enligt 1) ovan samt
därutöver samåkningsersättning för resväg mellan
respektive passagerares bostad och arbetsplatsen
för varje i fordonet medföljande
passagerare
med 0,60 kr/km.
Citera
2013-04-10, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringelikrokarna
Det bör tilläggas att om de här 86,45kr/timme inte stämmer överrens med den lön du bör ha enligt Byggnads kollektivavtal så blåser företaget sig själva genom att ge dig ett anställningsavtal vari det står "...vi följer kollektivavtalet". Du har skrivit under detta dokument och kollektivavtalsbiten slår högre än allt annat en arbetsgivare försöker klämma in...

Är det inte bättre att ta reda på fakta istället för att skriva inlägg här på FB i stil med "om det inte stämmer" etc och därefter kräka ur dig saker såsom "företaget blåser dig" etc.

Att det alltid ska vara så svårt att hålla nivån. Jag fick i min ungdom lära mig att fråga de som vet när jag inte visste. Numera verkar alla vara tangentbordshjältar.
Citera
2013-04-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Självklart ska du gå dit imorgon och KRÄVA dina pengar, allt annat är uteslutet. Det är dom skyldiga dig.

Återkom imorgon hur det gick.

MVH

Vilka pengar ska han "kräva"? Du kan väl informera oss okunniga här exakt vilka pengar han ska kräva och på vilka grunder.

Citera
2013-04-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kariesw
http://www.byggnads.se/Documents/Verksamhet/Avtal%20och%20lagar/Byggavtalet%202010.pdf
Sid 68.

Vad jag vet är Byggnads (kanske andra inom liknande branch också men det låter jag vara osagt) de enda som har de 18.50 kr milersättning direkt varje löneutbetalning.
dvs vi drar inte av det i deklarationen som ni andra. inte arbetsgivaren som betalar ut det såklart.

Det stämmer. De 18:50 per mil är skattefri milersättning och betalas ut på resp lön varje månad.
Citera
2013-04-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menaren
Du, kompis. Även om chefen råkar vara din sambos farsa så måste både du och han sköta saker på jobbet med en annan relation till varandra. Där är du anställd och han chef. Inte svärfarsa och svärson. Förstår du? Ta tag i det där så hoppas vi på att dom är schyssta nog att inse att det blivit fel.

Vad är det som "blivit fel"?
Citera
2013-04-10, 11:43
Medlem
Så nu kan ju alla fackföreningsälskare, arbetsgivarhatare m fl läsa igenom kollektivavtalet och återkomma vad som gäller för TS istället för att man ska tvingas genomlida den extremt låga nivån i form av spekulationer, vänsterpolitiska budskap etc.

Varsågoda och läs och återkom vad som gäller för TS! Jag väntar med spänning.

http://www.byggnads.se/Documents/Verksamhet/Avtal%20och%20lagar/Byggavtalet%202010.pdf
Senast redigerad av Sall2001 2013-04-10 kl. 11:45.
Citera
2013-04-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Hejsan på er!

Jag har ett litet dilemma jag sitter i känner jag. Ska fatta mig kort , men ändå så att ni förstår.
Jag jobbar som Vuxenlärling, på en snickarfirma. Hos min flickvänns pappa och en släkting till han och ett par killar till. Dom är två delägare och tre fullbetalda , och jag som vuxenlärling, pluggar även på distans.

Min lön jag har haft sedan min första timma ligger på 86/krh. jag har tyckt att de varit lite lite. men inte tänkt så mycket på det, skulle fått löneökning vid 1600 timmar, men dom ville vänta till nya byggavtalet kom. Jag ringde då facket , av ren nyfikenhet för att se vad nya lönen skulle ligga på. Det första han sa när han fått mitt personnummer va att min lön va åt helvete för låg. Jag skulle ha haft 104 kronor i timman sedan jag började. Har fått Cirka 1900 timmar. Och vid 1600 timmar så skulle jag haft löneökning från 104 - 112 kronor. Med tanke på fördelningstall man använder sig av. Jag skulle ha 65 % av dom fullbetaldas lön. Från 0-1600 timmar. Från 1600-3200 så ska jag ha 70 % av deras lön. Dom har 160 i timman. Så han på facket räknade ut lite fort att dom är skyldiga mig cirka 48 000. Jag vill självklart ha dessa pengarna och genast få min löneökning jag skulle ha haft för länge länge sedan. Men samtidigt så vill jag verkligen inte hamna i konflikt med dom, men tanke på att det är min sambos pappa och en släkting åt henne.

Kan ni ge mig lite tips på hur jag kan sköta detta snyggt ? och att det samtidigt ska gå helt rätt och avtalsenligt till ? För jag har ju rätt till allt som jag inte fått av dom. Han sa även att han skulle göra en anmälan, ( snubben på facket ) men jag sa att han ska vänta med det. Vill snacka med dom först på jobbet och lösa det så.

Mår dåligt som fan över detta, att veta att jag har jobbat för för lite lön enligt vad avtalet säger i ett år. Och även rädd att dom ska bli skitarga på mig nu när jag kommer och berättar detta för dom..

Snälla ge mig tips och råd! Tack på förhand hoppas på en trevlig kväll! ska själv förbereda mig mentalt för att snacka med dom !

Jag har inte läst alla svar men en sak ska du ha klart för dig och det är att det är DU som ska vara skitarg, du ska inte va rädd för att dom reagerar du har inte gjort nått fel, dom har inte pratat med dig om det eller förklarat varför du skulle fått mindre. Dom har antingen i ignoransens anda inte fattat vad du har för rättigheter/inte brytt sig att kolla upp det eller helt enkelt tyckt att du får nöja dig med det där och med andra ord gått bakom ryggen på dig.

Hur det än är ska du kräva ett svar, speciellt när det är din sambos farsa, när det är inom släkten ska det väl förfan gå rätt till!!
Citera
2013-04-10, 13:06
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Han skämtar inte. Han har rätt. Det är bara trist att inte fler i Sverige begriper hur facket håller på att förstöra hela branscher.

Citat från kollektivavtalet byggnads:

3) Vid samåkning i bil
Vid samåkning får arbetstagare samåkningsersättning* för resväg
mellan respektive arbetstagares
bostad och arbetsplatsen.
Arbetsgivaren och berörda arbetstagare kan träffa särskild
överenskommelse
om annan färdsträcka än resväg.
Föraren erhåller ersättning enligt 1) ovan samt
därutöver samåkningsersättning för resväg mellan
respektive passagerares bostad och arbetsplatsen
för varje i fordonet medföljande
passagerare
med 0,60 kr/km.

Det där gäller ju om man kör i tjänsten med privat bil och är väl verkligen inte något orimligt? Skulle jag jobba i byggnadsbranchen och dessutom skjutsa skitiga kollegor i min privata bil hade jag också velat haft ersättning. Anledningen att såna där avtal tecknas är för att sätta press på arbetsgivaren att förse sina anställda bilar, eftersom de krävs i yrket.

On topic:

1. Är du med i facket?

2. Om: Ja,
Be förbundet att driva in dina pengar, du behöver inte ens vara delaktig. Så kan du "skylla" på byggnads om din svärfar blir sur. "jaa jag vet.. jävla facket. men men så är de ju"
Citera
2013-04-10, 13:13
Medlem
bigbossjonass avatar
fråga: är det enbart fördelningstall man går efter när man bestämmer lärlingslön?
Citera
2013-04-10, 13:30
Medlem
tobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
Det där gäller ju om man kör i tjänsten med privat bil och är väl verkligen inte något orimligt? Skulle jag jobba i byggnadsbranchen och dessutom skjutsa skitiga kollegor i min privata bil hade jag också velat haft ersättning. Anledningen att såna där avtal tecknas är för att sätta press på arbetsgivaren att förse sina anställda bilar, eftersom de krävs i yrket.

On topic:

1. Är du med i facket?

2. Om: Ja,
Be förbundet att driva in dina pengar, du behöver inte ens vara delaktig. Så kan du "skylla" på byggnads om din svärfar blir sur. "jaa jag vet.. jävla facket. men men så är de ju"

18,50 kr/mil gäller när du inte kör i tjänst, alltså då du kör mellan bostaden och arbetet. I tjänst gäller en annan ersättning
Citera
2013-04-10, 14:00
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobin
18,50 kr/mil gäller när du inte kör i tjänst, alltså då du kör mellan bostaden och arbetet. I tjänst gäller en annan ersättning

Ja. För att ersätta bränsle, slitage på bil, värdeminskning etc. För du åker ju till ett arbete. För resa från hemmet och till den depå du är anställd hos utgår ingen ersättning.
Jag har själv jobbat i liknande branch och fick då åka på "fritiden" till depån, sedan utgå därifrån och få 18,50 kr/mil. Vilket arbetsgivaren märkte ganska snart att det inte var varken lönsamt eller effektivt.
Därför får många hantverkare milersättning för privat bil från hemmet och där dom har sin tillfälliga arbetsplats.

18,50 kr/mil gäller också i tjänst. Skillnaden då på många avtal, är att du har reseersättning istället för din lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in