2013-04-09, 16:43
Medlem
Ingen fara, Yes. Det är alla som har den lönen. Men Om det varit tex en som bara hade 160, så är det ändå av den man ska ha 65 % . Alltså av den som är högst betald
Citera
2013-04-09, 16:53
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Ingen fara, Yes. Det är alla som har den lönen. Men Om det varit tex en som bara hade 160, så är det ändå av den man ska ha 65 % . Alltså av den som är högst betald

Det var som fan.
Citera
2013-04-09, 16:56
Medlem
Ja, känns sisådär ska jag säga när jag inte hade en aning o fick veta det igår bara sådär pangbom
Citera
2013-04-09, 17:07
Medlem
4thFloors avatar
Ja, surt för dig... Kan bara säga att jag förstår de som anställt dig att dom har gjort fel. Har man ingen koll (som mig) så känns ju den lön du fått som det du skulle ha. Blir väl en chock för dom också. Berätta hur det går, hoppas ni hittar en bra lösning!
Citera
2013-04-09, 17:07
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1set
Kan du tala i klarspråk vad du vill mig din lilla facketslyna.
Det finns ett kollektivavtal och det är det som gäller.

Förvånas över hur många idioter det finns som tror att de klarar sig utanför kollektivavtalen och facken. I själva verket förlorar de rättigheter och hjälp om något går åt helvete samtidigt som försvagar alla andras makt.
Ensam är inte stark.

Och nej, man behöver inte vara en sossejävel för att förstå det.

TS borde kontakta facket om arbetsgivaren inte gör rätt. Det finns andra firmor att jobba på.
Citera
2013-04-09, 17:14
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Vet ej vad lagarna säger. Men för mig är i regel ett avtal ett avtal. Som visserligen kan vara fula, men skriver man på så gäller det. Sen får man lära sig av misstagen. Då jag är musiknörd: Lite som när artister skriver på usla kontrakt (skivor eller turneer), men då får de plötsligt skylla sig själv och man ställer sig nästan alltid istället på bolagens/chefernas sida.

Dock mycket möjligt att jag inte alls kan de vanliga arbetslagarna, som förmodligen ej gäller för musikbranshen (Fast jag ej förstår varför, när folk sysslar med det på heltid).

Men nu har ju inte musiker ett kollektivavtal där lönenivåer är utskrivna.

Arbetsgivaren har skrivit på ett kollektivavtal och det ska följas även om denna tycker sig ha rätten att lura mindre vetande.
Citera
2013-04-09, 19:04
Medlem
sebbeharrys avatar
Hade en kompis som satt i exakt samma sits, förutom att du nu är "släkt" med vissa i soppan.
Han fick iaf tillbaka varenda öre, tror det landade runt 60.000kr till slut som han fick retroaktivt.

Ge dig inte, det är dina pengar.
Citera
2013-04-09, 20:18
Medlem
kristoes avatar
Så som jag ser det så är det ju din chef, och nu även din svärfar med släkting, som är skurken i dramat. Att du känner att du inte vill göra dig ovän med honom är ju förståerligt men också helt befängt.
Är det någon som har rätt att bli förbannad så är det ju du, som blir lurad.

Jag hade satt mig ner och resonerat lungt o sansat med "farsan" och skulle det visa sig att han är en skurk som vägrar ge med sig hade jag kopplat in facket.
Finfint tillfälle att visa att man kan stå upp för sig för svärfar'n.
Citera
2013-04-09, 20:24
Medlem
Kristoe, så skulle jag kunna göra utan problem. Men vill ju somsagt verkligen inte hamna i konflikt med dom , då det säkert skulle påverka min relation med tjejen också.. Men ska försöka göra så gott jag kan utan en konflikt. För som jag förstått och fått höra så har jag rätt till dom pengarna
Citera
2013-04-09, 22:33
Medlem
kringelikrokarnas avatar
Jag hoppas att du diskuterat med tjejen och förklarat för henne i detalj vad som skett, hur det borde skett, vilka konsekvenser det inneburit för dig och liknande?
Citera
2013-04-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Kristoe, så skulle jag kunna göra utan problem. Men vill ju somsagt verkligen inte hamna i konflikt med dom , då det säkert skulle påverka min relation med tjejen också.. Men ska försöka göra så gott jag kan utan en konflikt. För som jag förstått och fått höra så har jag rätt till dom pengarna
Rätt soft om det löser sig då. Då har du ju sparat undan massa pengar
Citera
2013-04-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Du ska ha % av grundlönen och % av timmarna/pengarna på resultatlönen.

Känns skönt att du är här och har koll på läget.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in