2013-04-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Fuck sambo och flickvän. Med 48.000kr kan du fixa fler tjejer än du vågar drömma om!

Jag hade tagit pengarna och dumpad flickvännen.

OT: Haha, vad får du för billiga flickor för 48k? Ingenting gentemot ett förhållande. Ge dig.

Boka in ett möte med löneansvarig på firman till att börja med, funkar inte det så får du gå vidare till han som skrev ert avtal. Duger inte det, ptja, då kan det väl vara dags att blanda in facket.
Citera
2013-04-09, 14:18
Medlem
Babben87s avatar
Så som du berättade det för oss verkar vara det bästa du kan berätta det för din flickväns pappa. Han är din flickväns pappa så det måste väl vara enklare än om det inte hade varit det? Jag blir orolig över dagens människor...
Citera
2013-04-09, 14:56
Medlem
hokans1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babben87
Så som du berättade det för oss verkar vara det bästa du kan berätta det för din flickväns pappa. Han är din flickväns pappa så det måste väl vara enklare än om det inte hade varit det? Jag blir orolig över dagens människor...

Hur lyder din logik nu? För mig verkar det som att flickvännens far och ytterligare en person blåst TS i över ett år, det är inte småpengar det handlar om heller. Sen om det var medvetet eller ej återstår väl att klargöra.

Möjligheten att hans flickväns far endast tycker att TS är en korkad horunge som går att blåsa på pengar är omöjligt för dig att föreställa sig? Att det kan uppstå komplikationer i individernas privatliv p.g.a. arbetssituationen de hamnat i om han bara skulle ta upp det med flickvännens far utan att ha undersökt det hela grundligt? Inte direkt någon bagatell att påstå att man uteblivit lön motsvarande 48.000 kronor och sedan kräva betalning av den uteblivna lönen. Berättigat dock, om allt stämmer förstås.
Citera
2013-04-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4thFloor
Någon av er som är haj på Byggnads får upplysa mig. När jag läser i avtalet så står det 84,50 alternativt 86,45 kr/timmen under vuxenlärling. Vad är det som är knas förutom eventuell semesterersättning som väl lika gärna kan betalas ut vid semesteruttag? Enligt vilka premisser skulle TS's lön vara högre än det som står för vuxenlärling?
Det är lönen man ska ha om man är i vätan på jobb. Alltså hemskickad av firman man är på. Då är det garantilönen man har när man går hemma.
Citera
2013-04-09, 15:36
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Det är lönen man ska ha om man är i vätan på jobb. Alltså hemskickad av firman man är på. Då är det garantilönen man har när man går hemma.

Vart står det om det?

I den här länken:

http://www.byggnads.se/Documents/Verksamhet/Avtal%20och%20lagar/Byggavtalet%202010.pdf

från sidan 50 står det om lönebestämmelser och där står det bara grundlön, inte något om att det är en garantilön. På sidan 52 hittar du vuxenlärlingar.
Citera
2013-04-09, 15:57
Medlem
JonBs avatar
Citat:
Får tacka för all hjälp , ska prata med svärfar och säga De på ett bra sätt. Och föreslå att vi kan komma överens om något. Företaget får ge ett förslag och sedan diskutera sedan. Nej jag vetifan. Är så trött bara. Ska fundera imorgon på vad jag Ska säga

Låter klokt. Att klampa in på kontoret och kräva det ena och det andra utan att ha gett dem en chans att rätta till felet är högst olämpligt. Inget kommer att bli bra av det.

Snacka med svärfar i lugn och ro. Ta det därifrån sedan.
Citera
2013-04-09, 16:06
Medlem
Citat:
Vart står det om det?

I den här länken:

http://www.byggnads.se/Documents/Verksamhet/Avtal%20och%20lagar/Byggavtalet%202010.pdf

från sidan 50 står det om lönebestämmelser och där står det bara grundlön, inte något om att det är en garantilön. På sidan 52 hittar du vuxenlärlingar.

Enligt han på byggnads som jag pratade med igår, så är det helt FEL lön.
Citera
2013-04-09, 16:15
Medlem
Som du ser, så står det Fördelningstal 0,65 . Det innebär 65 % av dom fullbetaldas lön.
0,70 betyder 70 % o,75 betyder 75 % av deras lön. 0,88 betyder 88 % av deras lön.
Citera
2013-04-09, 16:15
Medlem
Han sa ganska exakt så här : Där det står grundlön ska du skita i vad det står, Det är om du är hemma i väntan på jobb. Det är ENBART fördelningstalet som man går efter
Citera
2013-04-09, 16:18
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Enligt han på byggnads som jag pratade med igår, så är det helt FEL lön.

Ok. Jag tror dig när du säger att han sa det. Men du måste väl ha lite mer kött på benen än så? Tänk om ni missförstod varandra? Hur ska du föra fram argumentet till din arbetsgivare om du inte kan förklara det för mig?

Jag kan inte Byggnads avtal, men blir ju nyfiken såklart. När jag läser avtalet så ser det ut som att du har fått den lön du ska ha, därför vill jag veta vad det är jag missar. T ex kanske man utgår ifrån något annat belopp än de 130 i timmen som står i avtalet, kanske man utgår ifrån vad snittlönen är eller liknande. Men då förstår jag inte hur den du pratat med på facket kan ha haft koll på snittlönen på företaget där du jobbar?
Citera
2013-04-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ok. Jag tror dig när du säger att han sa det. Men du måste väl ha lite mer kött på benen än så? Tänk om ni missförstod varandra? Hur ska du föra fram argumentet till din arbetsgivare om du inte kan förklara det för mig?

Jag kan inte Byggnads avtal, men blir ju nyfiken såklart. När jag läser avtalet så ser det ut som att du har fått den lön du ska ha, därför vill jag veta vad det är jag missar. T ex kanske man utgår ifrån något annat belopp än de 130 i timmen som står i avtalet, kanske man utgår ifrån vad snittlönen är eller liknande. Men då förstår jag inte hur den du pratat med på facket kan ha haft koll på snittlönen på företaget där du jobbar?

Han frågade mig vad dom tjänade exakt, vilket va 160 kronor i timman. Jag snackade direkt idag med han som har hand om anställningar / löner etc, han tog det ganska så lugnt. Och sa att han skulle ringa byggnads , Eller rättare sagt, jag sa såhär : Ring byggnads så inte jag sitter och säger något som inte stämmer, så du får höra det från dom som har koll på allt till 100 %
Citera
2013-04-09, 16:32
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Han frågade mig vad dom tjänade exakt, vilket va 160 kronor i timman. Jag snackade direkt idag med han som har hand om anställningar / löner etc, han tog det ganska så lugnt. Och sa att han skulle ringa byggnads , Eller rättare sagt, jag sa såhär : Ring byggnads så inte jag sitter och säger något som inte stämmer, så du får höra det från dom som har koll på allt till 100 %

Ok, intressant. Låter väl som något man kan köpa, att fördelningstalet är det man utgår ifrån. Men de där 160:- i timmen, är det samma timlön för alla som är anställda där, oavsett anställningstid och så vidare? Är det som eran ingångslön?

Förlåt för alla frågor, blir nyfiken när jag inte fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in