2013-04-08, 23:23
Medlem
Du har inte missuppfattat killen på facket då, så 104kr var inkl 14% semesterersättning? I så fall är 104*0,86=89kr... Men med lite decimaler osv kan det bli korrekt.

Edit: Efter ett år borde du iofs ha vetat om du fått semesterersättning
Citera
2013-04-08, 23:34
Medlem
kringelikrokarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash
Du har inte missuppfattat killen på facket då, så 104kr var inkl 14% semesterersättning? I så fall är 104*0,86=89kr... Men med lite decimaler osv kan det bli korrekt.

Tyst. Läs igenom tråden så kan du se att han skrivit ut vad han har i timlön enligt anställningsavtalet. (Trots att anställningsavtalet är felaktigt utformat...)
Citera
2013-04-08, 23:34
Medlem
tojos avatar
TS, gillar du tjejen och ni har det bra, och du vill jobba kvar. Säg att du snackat med en annan snickare på nätet och kom fram till att lönen verkade låg. Du kollade med facket anonymt och fick infon som ledde till de 48,000:-. Fråga om det är ett misstag och ge honom chansen att rätta till det. Erbjud en avbetalningsplan, t.ex. lägg på 4000:-/mån hela 2013 (oavsett om du jobbar kvar eller ej) så är det glömt.

Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash

Fast du räknar fel, ska du backa får du ta 104/1,14=~91:-. I detta fall om sem.ers. ej ingått skulle det blivit 86,45*1,13=~98:-

Så det ser inte ut som ett räknefel.
Citera
2013-04-08, 23:44
Medlem
Om jag fattat TS rätt:
- din flickväns pappa har fixat ett jobb åt dig
- han kör dig varje dag till jobbet

Det första du gör när du upptäcker att firman har betalat ut fel lön är att springa raka vägen till facket.
Tanken att prata med löneansvarig slog dig aldrig?

Ditt beslut och dina handlingar visar tydligt på att du är en "leech", förr eller senare kommer din flickväns familj att få reda på vem du egentligen är.
Citera
2013-04-08, 23:48
Medlem
Fuck sambo och flickvän. Med 48.000kr kan du fixa fler tjejer än du vågar drömma om!

Jag hade tagit pengarna och dumpad flickvännen.
Citera
2013-04-09, 00:18
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Det står att jag har en timlön på 86,45 i timman, fastanställd sen första dagen, kollektivavtal gäller enligt byggnads står det

Problem löst.

Hänvisa till detta och det är inte något de kan göra åt saken. Speciellt om de själva skrivit på avtalet.

Hela historien är ett bra exempel på "Do not shit where you eat".
Citera
2013-04-09, 00:58
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Fuck sambo och flickvän. Med 48.000kr kan du fixa fler tjejer än du vågar drömma om!

Jag hade tagit pengarna och dumpad flickvännen.

Snälla säg att du skojar... 48.000 räcker typ till att köpa.. en ny backspegel.
Citera
2013-04-09, 01:03
Medlem
MrBONGs avatar
Stackars svärfar DU ÄR EN DRÄNG OCH SKALL HELST INTE HA EN KRONA..
Citera
2013-04-09, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Snälla säg att du skojar... 48.000 räcker typ till att köpa.. en ny backspegel.

Spänn av, vad tror du? Skrattade till när jag såg kommentaren för övrigt.

Uppdatera gärna, spännande men förstås en väldigt prekär situation för dig.
Citera
2013-04-09, 08:40
Medlem
Per.G.Olas avatar
Du ska givetvis ha rätt lön men det finns ju andra hänsyn att ta här också.

Om inte saker ändrats så tar ju byggnads betalt för att kontrollera bland annat att byggnads medlemmar får rätt lön.

Prata med dem om att de gör en lönekoll utan att blanda in dig. När byggnads sen påtalar att du och eventuellt någon annan har för låg lön och kräver att du ska kompenseras så kliver du in och säger att det räcker att din lön justeras till rätt nivå och att du inte har intresse av retroaktiv ersättning. Om byggnads kräver det så kan de betala den retroaktiva delen över de närmsta tolv eller arton månaderna.

På det sättet kan du behålla både jobb och flickvän och blir inte ovän med chefen.
Citera
2013-04-09, 10:45
Medlem
Din flickväns pappa har alltså anställt dig som lärling - du har mage att kräva mer betalt?
En känga skulle du ha istället!

Var glad över att de vill ge dig en lärlingstjänst.

Något säger mig att du inte kom in genom meriter..

Detta gör mig arg. Värdelösa människor som anser sig ha rätt till mer än de drar in - inte för att de är duktiga och förtjänar det utan för att något kommunistavtal säger att det är så det ska vara.

Vill du ha mer i lön så skaffa dig ett annat jobb, tvivlar dock på att någon skulle anställa dig.
Senast redigerad av leo135 2013-04-09 kl. 10:57.
Citera
2013-04-09, 14:07
Medlem
4thFloors avatar
Någon av er som är haj på Byggnads får upplysa mig. När jag läser i avtalet så står det 84,50 alternativt 86,45 kr/timmen under vuxenlärling. Vad är det som är knas förutom eventuell semesterersättning som väl lika gärna kan betalas ut vid semesteruttag? Enligt vilka premisser skulle TS's lön vara högre än det som står för vuxenlärling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in