2013-04-08, 21:16
Medlem
Får tacka för all hjälp , ska prata med svärfar och säga De på ett bra sätt. Och föreslå att vi kan komma överens om något. Företaget får ge ett förslag och sedan diskutera sedan. Nej jag vetifan. Är så trött bara. Ska fundera imorgon på vad jag Ska säga
Citera
2013-04-08, 21:32
Medlem
kringelikrokarnas avatar
Det bör tilläggas att om de här 86,45kr/timme inte stämmer överrens med den lön du bör ha enligt Byggnads kollektivavtal så blåser företaget sig själva genom att ge dig ett anställningsavtal vari det står "...vi följer kollektivavtalet". Du har skrivit under detta dokument och kollektivavtalsbiten slår högre än allt annat en arbetsgivare försöker klämma in...
Citera
2013-04-08, 21:43
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kariesw
Du har visst rätt till bilersättning (samåkning i bil) dvs 6 kr / mil om du får skjuts.
Du har en hel del pengar att plocka in, du får komma på bästa sättet att göra det på ett snyggt sätt om du vill ha en bra relation med svärfar etc bara.
Facket backar upp dig till 100% det är inget snack om. Däremot lär det bli osämja om du sätter dig totalt på tvären emot de och du lär få problem senare.

Du måste skämta. Ersättning för att ta sig till jobbet? Nu pratar vi inte bilavdrag, utan ersättning från arbetsgivaren? Only in byggnads om det är sant.
Citera
2013-04-08, 21:50
Medlem
eilahtans avatar
Självklart ska du gå dit imorgon och KRÄVA dina pengar, allt annat är uteslutet. Det är dom skyldiga dig.

Återkom imorgon hur det gick.

MVH
Citera
2013-04-08, 21:50
Medlem
http://www.byggnads.se/Documents/Verksamhet/Avtal%20och%20lagar/Byggavtalet%202010.pdf
Sid 68.

Vad jag vet är Byggnads (kanske andra inom liknande branch också men det låter jag vara osagt) de enda som har de 18.50 kr milersättning direkt varje löneutbetalning.
dvs vi drar inte av det i deklarationen som ni andra. inte arbetsgivaren som betalar ut det såklart.
Citera
2013-04-08, 21:51
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Självklart ska du gå dit imorgon och KRÄVA dina pengar, allt annat är uteslutet. Det är dom skyldiga dig.

Återkom imorgon hur det gick.

MVH

Bra sätt att paja en relation permanent. Annars går det ju att resonera sansat om saken.
Citera
2013-04-08, 21:54
Medlem
Hände samma sak för mig då jag började som vuxenlärling. Det var ett misstag från både deras och min sida.
Jag satt bredvid när vi kollade i Byggnads bok vad jag skulle ha för lön och vi båda trodde jag skulle gå under 'Ungdomslärling'.

När jag skulle gå med i Byggnads nån månad efteråt så upptäckte vi felet och snubben på Byggnads sa bara - Jag löser detta.

Nästa månad hade jag 65 el 70% av full lön (ca 30 kr mer i timlön) samt fått lönen jag gått miste om retroaktivt.
Även fast det stod i mitt anställningsavtal att min timlön var ca 85kr (kring 43% av full lön tror jag).

Nu är det kanske lite mer delikat när det är människor du känner privat det handlar om, men det borde inte vara några problem och blir det problem så är svärfar din en idiot.
Citera
2013-04-08, 21:57
Medlem
eilahtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Bra sätt att paja en relation permanent. Annars går det ju att resonera sansat om saken.

Jag hade fan känt mig lurad, det är en principsak för mig. Spelar då ingen roll om det är min farsa som sitter i styrelsen. Även om jag hade kollat upp det först och troligtvis fattat att 86kr i timmen, eller vad han nu hade, är alldeles för lite för min ålder och utbildning.

Okej, men inte KRÄVA då. Men jag hade tagit upp det så fort jag fick chansen och försökt lugnt att komma på en lösning. Börjar de då argumentera emot så skulle jag inte tveka att göra en grej utav det.
Citera
2013-04-08, 22:09
Medlem
Äh..men snacka med honom först. Det är ju inte alls säker att han säkert vet och kan allt.

Prata med honom och säg bara att det där går väll att ordna och säg till honom att nog vill du att rätt skall vara rätt. fixar han upp detta och sätter in pengar på ditt konto så stryk ett sträck över det. Sen vet du att han är en strulputte som du får hålla koll på Då får du börja med det där tråkiga med att läsa på lagar och regler till höger och vänster. Tråkigt men så är det... Du har nytta av detta sen under ett helt yrkesliv.

Men börjar han konstra då är han ett svin och förtjänar inget annat än skit.

Se har jag märkt att om man är sådär lite bestämd och står på sig så blir vissa kanske sura just då. men sen dyker dom upp och låtsas som inget har hänt. Vissa gillar dom som kan sätta gränser och inte är för mjäkiga. Håll koll på vad som gäller och säg till direkt så slipper du detta i framtiden...

Det är inte rätt bransch för mjukisar som inte har koll. Ha koll på det mesta, men lite får man vika av. Det är ge och ta som gäller.
Citera
2013-04-08, 22:23
Avslutad
Vet ej vad lagarna säger. Men för mig är i regel ett avtal ett avtal. Som visserligen kan vara fula, men skriver man på så gäller det. Sen får man lära sig av misstagen. Då jag är musiknörd: Lite som när artister skriver på usla kontrakt (skivor eller turneer), men då får de plötsligt skylla sig själv och man ställer sig nästan alltid istället på bolagens/chefernas sida.

Dock mycket möjligt att jag inte alls kan de vanliga arbetslagarna, som förmodligen ej gäller för musikbranshen (Fast jag ej förstår varför, när folk sysslar med det på heltid).
Citera
2013-04-08, 22:56
Medlem
Menarens avatar
Du, kompis. Även om chefen råkar vara din sambos farsa så måste både du och han sköta saker på jobbet med en annan relation till varandra. Där är du anställd och han chef. Inte svärfarsa och svärson. Förstår du? Ta tag i det där så hoppas vi på att dom är schyssta nog att inse att det blivit fel.
Citera
2013-04-08, 23:00
Medlem
Ta först upp saken i all vänlighet med svärfarsan eller chefen. Om dem inte alls är tillmötesgående så är det bara att tvista!

Kollektivavtalets löner är väl inte dispositiva på något sätt? I så fall går det ju inte att smutskasta TS för att vara klantig utan att samtidigt ge sig på hans chef som gett honom en felaktig lön p.g.a. dålig koll eller mygel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in