2013-04-08, 20:44
Bannlyst
Ta upp det med din sambo och hör vad hon tycker. Smöra lite och säg "För dom pengarna skulle vi kunna åka på en resa".
Men som sagt beror på ifall du kanske har skrivit på något sorts kontrakt där detta står?
Citera
2013-04-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det hade varit trams om inte företaget hade kollektivavtal.
Det hjälper honom knappast rent praktiskt. Vad ska han göra - dra sin blivande svärfar inför rätta? Med eller utan fucket, kollektivavtal och andra sossefasoner så går det inte att förneka att situationen aldrig hade uppstått i första läget om TS hade orkat ta lite ansvar för sitt eget liv. Svårt att begripa? Ring facket, de kanske kan översätta min text till något du begriper.
Citera
2013-04-08, 20:48
Medlem
Rhallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Det står att jag har en timlön på 86,45 i timman, fastanställd sen första dagen, kollektivavtal gäller enligt byggnads står det

Då du redan signerat detta så kan du inte kräva in några pengar.
Citera
2013-04-08, 20:49
Medlem
Tycker du ska ta upp det med företaget.
Hur fan känner sig inte din flickvänns farsa som ger sin svärson för lite i lön?
Citera
2013-04-08, 20:50
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Biten med lön är ganska enkel. EX. Jobbar det tio stycken som får 171 kr i timmen så ska lärlingen om han är 65% få 111.15 kr timmen. Om skottet blir 197 kr på 350 timmar(26kr/h). 350*0.65=5915.
Men jag tror inte skuttfirman där TS jobbar mäter.

Ok, då skiljer d sig en del från elbranschen då, vi får aldrig % på grundlön, bara på ackordsförskott och ackordsöverskott.
Citera
2013-04-08, 20:52
Medlem
Dom kör inte med ackord. Och reseersättning har jag inte rätt till. Då jag fått skjuts till jobbet varje dag. Jag bor på vägen till jobbet. Så blir jämt upphämtad.
Citera
2013-04-08, 21:03
Medlem
Du har visst rätt till bilersättning (samåkning i bil) dvs 6 kr / mil om du får skjuts.
Du har en hel del pengar att plocka in, du får komma på bästa sättet att göra det på ett snyggt sätt om du vill ha en bra relation med svärfar etc bara.
Facket backar upp dig till 100% det är inget snack om. Däremot lär det bli osämja om du sätter dig totalt på tvären emot de och du lär få problem senare.
Citera
2013-04-08, 21:05
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Jag har redan skrivit i tråden och jag orkar inte mer.
Citat:
Ursprungligen postat av KravallBroder
Men som sagt beror på ifall du kanske har skrivit på något sorts kontrakt där detta står?
Företaget har kollektivavtal med Byggnads det ska följas. Om TS skrivit på något avtal som inte följer kollektivavtalet gäller det knappast.
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Det hjälper honom knappast rent praktiskt. Vad ska han göra - dra sin blivande svärfar inför rätta? Med eller utan fucket, kollektivavtal och andra sossefasoner så går det inte att förneka att situationen aldrig hade uppstått i första läget om TS hade orkat ta lite ansvar för sitt eget liv. Svårt att begripa? Ring facket, de kanske kan översätta min text till något du begriper.
Det jobbiga i TS situation är familjen. Men enligt avtalet ska han ha pengar av företaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Rhalla
Då du redan signerat detta så kan du inte kräva in några pengar.
Jo, eftersom det står i avtalet att TS har rätt till pengarna som arbetsgivaren har skrivit under.
Om avtalen TS skrivit på inte följer kollektivavtalet så är det fel.

Företag kan inte ha kollektivavtal och hitta på ett egna avtal och säga du har skrivit på detta.
Citera
2013-04-08, 21:11
Medlem
Okej. Men känns inte som milersättningen är något jag vill tjafsa för , då de är så lite och jag faktiskt blivit erbjuden skjuts
Citera
2013-04-08, 21:12
Medlem
karnstans avatar
Du har ett par alternativ att välja på:

1. Dra in facket och starta ett bråk som kommer gå ut över dig själv, din relation, dina släktmiddagar och ditt allmänna välmående.

2. Svälj det här nu, och nästa gång det är dags att snacka löner berättar du lite försynt att du kollat upp vad lönerna brukar ligga på med din erfarenhet och vid din ålder. Då kan du hoppas på att svärfars kusin eller vad det var hade bommat det och säger "oj, ja det är klart att du ska ha avtalsenlig lön.". Eller så gör han inte det, och då kan du välja på alternativ 1 och 3 igen.

3. Prata med din svärfar. Om ni har en bra relation borde du kunna ta upp det på ett trevligt sätt utan att han ska känna sig utmanad och så kan ni komma fram till en lösning tillsammans.

4. Glöm det hela och köp att du gjorde en dålig deal.

Jag skulle själv inte för allt smör i Småland välja alternativ nr 1. Du har inget att vinna på det. Väljer du alternativ 4 finns det en risk att du går och småsurar över att du blir blåst dagligen och det kanske inte är så hälsosamt.
Citera
2013-04-08, 21:12
Medlem
Citat:
Jag har redan skrivit i tråden och jag orkar inte mer.

Företaget har kollektivavtal med Byggnads det ska följas. Om TS skrivit på något avtal som inte följer kollektivavtalet gäller det knappast.

Det jobbiga i TS situation är familjen. Men enligt avtalet ska han ha pengar av företaget.

Jo, eftersom det står i avtalet att TS har rätt till pengarna som arbetsgivaren har skrivit under.
Om avtalen TS skrivit på inte följer kollektivavtalet så är det fel.

Företag kan inte ha kollektivavtal och hitta på ett egna avtal och säga du har skrivit på detta.
Okej. Jo precis. Det är familjen som är jobbiga biten. Hade de varit en annan firma så hade jag dragit in facket direkt och krävt dom på vartenda öre
Citera
2013-04-08, 21:14
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Dyrköpt erfarenhet... 48000 närmare bestämt.
Tveksamt att du kan få detta uppklarat utan att bli ovän med svärfar samt dra hans affärspartner inför rätta, om ens då.

Och till alla er som ylar om att "facket" ska fixa allt... Suck... Var är viljan att ta ansvar för sitt eget liv?
Vårt rättssystem är till för att skydda de svaga, inte de korkade. För dem gäller Darwins lag.
Dyrköpt?
Jag förstår inte riktigt det där resonemanget.

Visst är det det väl inte så lustigt att få reda på att man inte fått vad man kunnat få, men om det var bra så i ett år så ser jag inte varför det skulle vara så hemskt idag. Varje dag kunde man tagit beslut som vore mer lönsamma än de man faktiskt tog, men är det att se som en förlust att man inte tog dem, eller bara ett missat läge för vinst?

Sedan ska jag innan någon retar upp sig erkänna att jag inte är särskilt insatt i fack, arbetsrätt och allt vad det heter och inte gör anspråk på att komma med råd.

Men jag hoppas i vart fall att TS blir nöjd med vad han väljer att göra.
Senast redigerad av M4gnusson 2013-04-08 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in