2013-04-08, 19:09
Medlem
ArnoldStrutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Edit : Det är inte flickvännens pappa som satte lönen! Men däremot hans släkting , så tjejens pappa är inte inblandad i det

Men kör bara! Ifall det inte är din sambos far så är det bara att säga som det är till tölpen som styr!
Citera
2013-04-08, 19:16
Medlem
kringelikrokarnas avatar
Du bör i första hand försöka få din styvfar på din sida. Med honom i ryggen så kan du kanske klara dig ur det här utan att behöva 1)kompromissa med de pengar du har rätt till samt 2)blanda in facket och möjligtvis skapa dålig stämning.

Är inte han på din sida så får du bita i det sura äpplet - snacka med chefen (som definitivt inte gjort det här "misstaget" omedvetet) och försök få till lösning. Kompromissa inte! Detta är självklara pengar som du har rätt till, utan krusiduller. Dra in facket om chefen knorrar! Facket är kunniga yrkeskollegor som vet hur lagar och avtal ser ut - inte någon konstig övermyndighet... Ta emot all hjälp du kan få!
Citera
2013-04-08, 19:16
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Hejsan på er!

Jag har ett litet dilemma jag sitter i känner jag. Ska fatta mig kort , men ändå så att ni förstår.
Jag jobbar som Vuxenlärling, på en snickarfirma. Hos min flickvänns pappa och en släkting till han och ett par killar till. Dom är två delägare och tre fullbetalda , och jag som vuxenlärling, pluggar även på distans.

Min lön jag har haft sedan min första timma ligger på 86/krh. jag har tyckt att de varit lite lite. men inte tänkt så mycket på det, skulle fått löneökning vid 1600 timmar, men dom ville vänta till nya byggavtalet kom. Jag ringde då facket , av ren nyfikenhet för att se vad nya lönen skulle ligga på. Det första han sa när han fått mitt personnummer va att min lön va åt helvete för låg. Jag skulle ha haft 104 kronor i timman sedan jag började. Har fått Cirka 1900 timmar. Och vid 1600 timmar så skulle jag haft löneökning från 104 - 112 kronor. Med tanke på fördelningstall man använder sig av. Jag skulle ha 65 % av dom fullbetaldas lön. Från 0-1600 timmar. Från 1600-3200 så ska jag ha 70 % av deras lön. Dom har 160 i timman. Så han på facket räknade ut lite fort att dom är skyldiga mig cirka 48 000. Jag vill självklart ha dessa pengarna och genast få min löneökning jag skulle ha haft för länge länge sedan. Men samtidigt så vill jag verkligen inte hamna i konflikt med dom, men tanke på att det är min sambos pappa och en släkting åt henne.

Kan ni ge mig lite tips på hur jag kan sköta detta snyggt ? och att det samtidigt ska gå helt rätt och avtalsenligt till ? För jag har ju rätt till allt som jag inte fått av dom. Han sa även att han skulle göra en anmälan, ( snubben på facket ) men jag sa att han ska vänta med det. Vill snacka med dom först på jobbet och lösa det så.

Mår dåligt som fan över detta, att veta att jag har jobbat för för lite lön enligt vad avtalet säger i ett år. Och även rädd att dom ska bli skitarga på mig nu när jag kommer och berättar detta för dom..

Snälla ge mig tips och råd! Tack på förhand hoppas på en trevlig kväll! ska själv förbereda mig mentalt för att snacka med dom !

Det hela kan inte vara ett missförstånd då, jobbar själv inom samma bransch med samma typ av lärlingstrappa, där är dom där procenten baserade på eventuell ackordssumma, alltså vid ackord eller totalackord, inte grundlön. Kan d inte vara så?
Citera
2013-04-08, 19:26
Medlem
är ni helt snedvridna eller? arbetsgivarn ger killen en högre lön när han känner att killen mäter sig med de andra proffisionellt sätt. helvete ska man dra in massa myndigheter och fack och grejjer har ni inget jävla vett eller mod i kroppen? är du 100% kunnig inom yrket säg då förfan det till din chef och säg att du ska ha högre lön från och med nu, men går du till facket och grejjer kan jag lova dig att du inte är välkommen nästa vecka.
Citera
2013-04-08, 19:30
Medlem
Blondinss avatar
Självklart ska du se till att lösa detta med de olika metoderna som dina bröder här på fb skrivit!

Ska bli intressant om du vågar stå upp för dig själv och verkligen lösa det! Eller gå med på någon fjollig kompensation!
Citera
2013-04-08, 19:41
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Det hela kan inte vara ett missförstånd då, jobbar själv inom samma bransch med samma typ av lärlingstrappa, där är dom där procenten baserade på eventuell ackordssumma, alltså vid ackord eller totalackord, inte grundlön. Kan d inte vara så?
Du ska ha % av grundlönen och % av timmarna/pengarna på resultatlönen.
Citera
2013-04-08, 19:46
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja

Ok d är mycket möjligt, vet bara att i elbranschen så har vi fasta minimumlöner, även för lärlingar. Men kör man på ackord, eller "lagackord" så har man som lärling endast rätt till dessa procent av den uppmätta summan. Det är möjligt att d är olika om man är snickare, men TS borde läsa sitt kollektivavtal, allt borde stå där.
Citera
2013-04-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ja, det tycker jag definitivt att TS är värd, han som verkar ha sån otrolig koll på läget.
Citera
2013-04-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Ok d är mycket möjligt, vet bara att i elbranschen så har vi fasta minimumlöner, även för lärlingar. Men kör man på ackord, eller "lagackord" så har man som lärling endast rätt till dessa procent av den uppmätta summan. Det är möjligt att d är olika om man är snickare, men TS borde läsa sitt kollektivavtal, allt borde stå där.
Biten med lön är ganska enkel. EX. Jobbar det tio stycken som får 171 kr i timmen så ska lärlingen om han är 65% få 111.15 kr timmen. Om skottet blir 197 kr på 350 timmar(26kr/h). 350*0.65=5915.
Men jag tror inte skuttfirman där TS jobbar mäter.
Citera
2013-04-08, 19:57
Medlem
Du har gått in i ett avtal med din arbetsgivare. Du har godkänt och skrivit kontrakt på den lönen. Varför skulle du ha rätt till högre lön retroaktivt? ska du grina ut till pappa staten om att du inte visste vad du gick in i när du skrev under avtalet? Din lilla snorunge.

Nu har du kanske lärt dig att nästa gång du ska skriva under avtal & kontrakt så ska du kolla upp så att uppgifterna är rimliga INNAN du skriver under och godkänner avtalet. Särskilt när det gäller något så relevant som din egen jävla lön.

Det är bra att lära sig den hårda vägen. Det sätter sig bättre då
Citera
2013-04-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1set
Du har gått in i ett avtal med din arbetsgivare. Du har godkänt och skrivit kontrakt på den lönen. Varför skulle du ha rätt till högre lön retroaktivt?
http://www.byggnads.se/Documents/Verksamhet/Avtal%20och%20lagar/Byggavtalet%202010.pdf´
?
Citera
2013-04-08, 20:02
Medlem
Citat:
http://www.byggnads.se/Documents/Verksamhet/Avtal%20och%20lagar/Byggavtalet%202010.pdf´
?

Kan du tala i klarspråk vad du vill mig din lilla facketslyna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in