2013-04-08, 17:30
Medlem
RockyTs avatar
Lättast vore väl om du lät facket fixa det?
Är du inte med där, så kan du väl åtminstone förhandla upp lönen i dagsläget. Gör du det lite snyggt utan att härja loss så går dom kanske med på en retroaktiv kompensation.
Är de fullbetalda med i facket, kan det hjälpa dig att få din rätta lön. Men jag är rätt säker på att de inte kan göra något mer än ett par månader tillbaka, samt att du också måste gå med i facket (om du nu inte var medlem).
Citera
2013-04-08, 17:33
Medlem
Jag är med i facket, och vad jag vet så är dom inte med i facket någon av dom, men är anslutna till kollektivavtal
Citera
2013-04-08, 17:34
Medlem
skriv gärna mera om ni kommer på något, nu ska jag gå och laga mat till min flickvänn, har varit tillsammans i 3,5 år idag. Kändes kul imorse, men inte nu längre. Kommer tillbaka senare och svarar och läser allt ni har skrivit!
Citera
2013-04-08, 17:38
Medlem
TrueCs avatar
Ursäkta, visst är det jävligt fult gjort, men va fan. Är du från Polen eller? Du skulle ha kollat sånt innan, och att du inte ens visste om semesterersättning? Du har inte fått betald semester heller?

86 kr/h hade jag enligt byggavtalet när jag var 16, 8 år sedan!

Och om du är helt inkompetent i yrket så har de väl inte velat betala mer, men då skulle de givetvis ha sagt något. Ta upp det, rak i ryggen! Kommer du in som en liten mus blir du boven helt plötsligt, rakt på sak bara.
Citera
2013-04-08, 17:43
Medlem
Detta var mitt första Jobb. Så jag trodde att semesterersättningen ingick i den lön jag fick, jag är inte den kunnigaste inom detta området när det gäller löner och avtal etc... Litade ju på att dom gjorde rätt när det var tjejens släkting.
Citera
2013-04-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Detta var mitt första Jobb. Så jag trodde att semesterersättningen ingick i den lön jag fick, jag är inte den kunnigaste inom detta området när det gäller löner och avtal etc... Litade ju på att dom gjorde rätt när det var tjejens släkting.
Dyrköpt erfarenhet... 48000 närmare bestämt.
Tveksamt att du kan få detta uppklarat utan att bli ovän med svärfar samt dra hans affärspartner inför rätta, om ens då.

Och till alla er som ylar om att "facket" ska fixa allt... Suck... Var är viljan att ta ansvar för sitt eget liv?
Vårt rättssystem är till för att skydda de svaga, inte de korkade. För dem gäller Darwins lag.
Citera
2013-04-08, 18:14
Medlem
Självklart ska du ha kompensation för att du har fått fel lön under så lång tid, sen är frågan hur pass mycket du vill offra för att få din rätt.
I och med att familjen är involverad så kanske du ska vänta lite med att dra in facket, utan försöka prata med han som du har bäst kontakt med, din svärfar alltså.
Jag skulle acceptera en kompromiss om jag vore dig, bara för att behålla en bra kontakt med familjen och kunna jobba kvar utan att det blir för drygt.
Men kompromissen ska inte ligga alltför långt ifrån vad du är berättigad till, dvs ca 48k.
Semesterersättningen på 13% är självklar och inget att tjafsa om, den ska betalas ut årligen.
Som sagt, prata med din svärfar och visa vad du är berättigad till och se till att komma överens.
Om det inte går så kontaktar du facket och anmäler dem, men då får du nog söka ny lärlingsplats.

Lycka till
Citera
2013-04-08, 18:18
Medlem
FSharps avatar
Håller med Demkal...

Spring med facket till sambons farsa och jag lovar att ni aldrig kommer att vara på god fot igen. Han kommer för alltid se ner på dig, liksom jag.

Du skrev ett avtal med firman och avtalade en lön som du godkände. Ovärderlig arbetstid fick du på köpet.

Som jag ser det har du 3 val:

1. Ta upp problemet, men få det att framstå som "Jag tackar för arbetstiden, men inser att jag kan få garanterat högre lön på annan plats, och känner mig så klart lite sviken. Ge mig den riktiga höjningen + 10% så kör vi på, annars ser jag mig runt efter annat jobb". Detta kräver så klart att du är beredd att sluta. Det tar något år, men efter det har du dina 48 000 tillbaka pga den extra höjningen.

2. Ta upp problemet och förklara att du självklart inte kommer att vidta åtgärder, men känner att du tappat förtroende för företaget. Får dom det att framstå som ett misstag förklarar du att du förstår och kan upprätta förtroendet om 48 000 sätts in på lönekontot och lönehöjningen sker. Vägrar dom så berättar du att du kommer att se dig om efter annan arbetsplats då du inte kan lita på företaget.

3. Kräv dina pengar, bli av med en viktig referens, bli hatad av sambons familj.

Notera att punkt 1 och 2 faktiskt kräver att du är eftertraktad på företaget och duglig på ditt jobb.
Citera
2013-04-08, 18:43
Medlem
Tjejer kommer och går, pengar består.

Klart du ska ta upp detta, men kom ihåg att det är ju möjligt att facketkillen hade fel på något, så kom inte och storma och skrik, helt säker på att dom gjort fel.

Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Ursäkta, visst är det jävligt fult gjort, men va fan. Är du från Polen eller? Du skulle ha kollat sånt innan, och att du inte ens visste om semesterersättning? Du har inte fått betald semester heller?

86 kr/h hade jag enligt byggavtalet när jag var 16, 8 år sedan!

Och om du är helt inkompetent i yrket så har de väl inte velat betala mer, men då skulle de givetvis ha sagt något. Ta upp det, rak i ryggen! Kommer du in som en liten mus blir du boven helt plötsligt, rakt på sak bara.
Inte så konstigt att folk inte kan allt när det är första jobbet, nån konstig lärlingsanställning och i dagens situation får man ta vad fan man får och vara glad att man tjänar något och får arbetserfarenhet iallafall.
Senast redigerad av virtuamvp 2013-04-08 kl. 18:45.
Citera
2013-04-08, 18:44
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
Håller med Demkal...

Spring med facket till sambons farsa och jag lovar att ni aldrig kommer att vara på god fot igen. Han kommer för alltid se ner på dig, liksom jag.

Du skrev ett avtal med firman och avtalade en lön som du godkände. Ovärderlig arbetstid fick du på köpet..
F-skatten har ju skrivit på kollektivavtalet som ska följas. Han har inte skrivit på ett skit om lön med firman. Lönen står i kollektivavtalet som skutten ska följa. Om det ska vara rätt.

Sen ska du också ha pengar för resor, glöm inte det. Busskort och milersättning med bil ska de betala. Räkna ut vad du har gjort av med och skriv upp.
Senast redigerad av 3-Negrer-Med-Kedja 2013-04-08 kl. 18:47.
Citera
2013-04-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
F-skatten har ju skrivit på kollektivavtalet som ska följas. Han har inte skrivit på ett skit om lön med firman. Lönen står i kollektivavtalet som skutten ska följa. Om det ska vara rätt.

Sen ska du också ha pengar för resor, glöm inte det. Busskort och milersättning med bil ska de betala. Räkna ut vad du har gjort av med och skriv upp.
Eller så har han faktiskt skrivit under ett anställningsavtal.
Men varför ska grabbhalvan behöva läsa och kolla upp lite grejer själv, det berömda fucket har ju ordning på torpet. Du ser ju hur bra det går. Tragiskt.
Citera
2013-04-08, 19:00
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Eller så har han faktiskt skrivit under ett anställningsavtal.
Men varför ska grabbhalvan behöva läsa och kolla upp lite grejer själv, det berömda fucket har ju ordning på torpet. Du ser ju hur bra det går. Tragiskt.
De kan inte skriva att han får 70 kr när han utbildar sig till snickare. En stege ska följas där man får betalt vad de andra med YB får i %.

Sen kan man ju inte skriva på att man ska få 120 kr i timmen när det står 160 kr i kollektivavtalet som lägsta timlön.

Arbetsgivaren följer inte kollektivavtalet. Du kan inte blanda in massa påskrivna anställningsavtal och liknande. Det som står i kollektivavtalet är det som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in