• 4
  • 5
2013-06-08, 21:20
Medlem
Att jag skriver "ca" på alla priser beror naturligtvis på att de flesta av priserna varierar. Det kan en 5-åring förstå. Men tydligen inte du.

Du får tro precis vad du vill. JAG vet i alla fall att jag inte gissar, eftersom jag jobbat med detta i några år. Du vet naturligtvis bäst. Trots att du fortfarande inte förstår svåra ord som "empiri", det ser vi ju på hur du skriver

Majoriteteten ligger snarare runt 15-20k ungefär, möjligen något lägre, 12-18 kanske. Återigen, en 5-åring kan begripa att om minimipriset är strax under 5000, så kan genomsnittet omöjligt ligga runt 5000. Räknar dock inte med att du ska förstå enkel logik denna gången heller.

edit: "Jag vet vad empiri betyder men det är ovanligheter, man räknar inte på sånt." eh, va? Snälla, förklara vad du TROR empiri betyder

edit2: Vänta nu här. Först säger du att du tog halkan för 1400. Sen säger du att du tog ett helpaket där halkan ingick. Hur ska du ha det?
Senast redigerad av Skalman71 2013-06-08 kl. 21:37.
Citera
2013-12-04, 13:38
Medlem
Min körskolelärare säger att jag behöver "mängdträning" och jag är beredd att hålla med efter 20 lektioner. Mina föräldrar kör automatväxlad bil och min körskolelärare anser att övning med automat när man ska ta manuell-körkortet är värdelöst.

Tror att det är svårt att få polare som ställer upp som handledare med deras privata bilar och det känns också onödigt att gå in i sådan relation med dem.

Hur tycker ni jag ska göra, att plocka 10 lektioner till är snäppet på för dyrt!
Citera
2013-12-04, 14:10
Medlem
Mitt kostade 10.700 kr.
Körde mycket privat (gjorde även halkan och uppkörningen privat) och tog 10, eller om det var 11 körlektioner. Körde upp i en liten håla där alla känner alla.

Egentligen ångrar jag att jag tog så många lektioner, hade kunnat komma undan billigare om jag hade dumpat körskolan tidigare då jag ändå inte lärde mig någonting de sista 4-5 lektionerna.
Jaja, jag är nöjd ändå, det hade kunnat vara värre.
Citera
2013-12-04, 15:23
Medlem
dkws avatar
Det är vanligt att skolorna försöker mjölka ut så mycket pengar ut en som möjligt.

Hade övningskört i flera år och när jag blev 20år bestämde jag mig att jag skulle ta körkort.

Köpte tre lektioner på skolan bara för att se vad dom tycker..efter tredje körningen sa tanten att jag inte ens är i närheten och behöver minst 20 (!!!!!!!!) lektioner till.

Hade uppkörningen dagen efter min tredje lektion och klarade den galant
Citera
2013-12-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dkw
Det är vanligt att skolorna försöker mjölka ut så mycket pengar ut en som möjligt.

Hade övningskört i flera år och när jag blev 20år bestämde jag mig att jag skulle ta körkort.

Köpte tre lektioner på skolan bara för att se vad dom tycker..efter tredje körningen sa tanten att jag inte ens är i närheten och behöver minst 20 (!!!!!!!!) lektioner till.

Oj, va intressant! Jag ska verkligen tänka på det! Tack!
Citera
2013-12-04, 21:50
Medlem
kedjuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skytten71
Min körskolelärare säger att jag behöver "mängdträning" och jag är beredd att hålla med efter 20 lektioner. Mina föräldrar kör automatväxlad bil och min körskolelärare anser att övning med automat när man ska ta manuell-körkortet är värdelöst.

Tror att det är svårt att få polare som ställer upp som handledare med deras privata bilar och det känns också onödigt att gå in i sådan relation med dem.

Hur tycker ni jag ska göra, att plocka 10 lektioner till är snäppet på för dyrt!
Kör med automaten också. Växling är bara en liten del av bilkörandet. Med automat kan du fortfarande träna uppmärksamhet, vana och allt det där.

Lyssna inte för mycket på bilskoleläraren i detta läge. Kör automat privat och ta några lektioner till så går det säkert bra!
Citera
2013-12-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dkw

Hehe, precis så jag upplevde det också, om än inte lika extremt som i ditt fall. Men jo, det ringde stora röda "mjölkarvarningsklockor" i mitt huvud när körläraren sa att jag skulle behöva miiiiiiinst 10 lektioner till.

De där 10 extra körlektionerna tog jag aldrig. Jag tog istället körkort för pengarna.
Citera
2013-12-07, 22:45
Medlem
miikoss avatar
Minst 845 kr till Transportstyrelsen/Trafikverket, men synundersökning tillkommer med 100-200 kr.

Och då måste man ha egen bil med dubbelkommando på färdbromsen. Har man inte det, så får man hyra bil.

Riskutbildning kostar med.

Så räkna inte med under 1 000 kr.
Citera
2013-12-16, 17:03
Medlem
JorgeRegulas avatar
Tog mitt körkort 2013-12-xx i södra Sverige //Ej inkluderat är Riskettan+Inskrivningen+Synundersökning

Här har ni prislista+kalkyl
Kod:
55min	        85min
1*560(lektion)
1*720(lektion)
9*660	        7*1020

Other:
Mörkerkörning 550kr
Risktvåan 1020kr
Lån av fordon 700kr
Körprov 800kr
Teori 325kr
Foto 80kr

Total:

18 lektionstillfällen eller 21,5st 55min's lektioner

5940+7140+560+720+550+1020+700+800+325+80 = 17835kr
Citera
2013-12-16, 17:13
Medlem
Axezzs avatar
Köpte 10 lektioner men köpte till en extra för att körskolan tyckte att det var nödvändigt ( Mjölka ur pengar ) och körde mycket privat med farsan.
Klarade uppkörningen på första och teorin på andra så landade det total på runt 13-14k.
Citera
2013-12-18, 01:02
Medlem
Soulsurfers avatar
Räcker 20k tror ni om man inte har möjlighet att köra något privat för att ta körkortet? Är nyfiken då jag planerar att ta det i framtiden (kan dock dröja några år), men har ej möjlighet att övningsköra privat. 15k tycker jag låter i lite om man inte kan köra något privat och har noll erfarenhet, eller har jag fel? Anser mig vara hyfsat lättlärd när det gäller teori, men har ingen susning om hur bra jag är på köra bil då jag aldrig har gjort det.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-12-18 kl. 01:10.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in