Bumpar en tre år gammal tråd av välvilja.
Jag har precis upptäckt hur lät det är att göra en RIKTIG rengöring av innerdelen, inte bara filtren!
Effekten blev otroligt - en grad varmare + bättre luftkvalitet!
Titta på denna video så ser ni själva - det är löjligt lätt att ta bort höljet!
https://www.youtube.com/watch?featur...&v=uE8FO9vjMyQ
På min 6 år gamla RAS 10 var lamellerna igentäppta med damm.
Jag hade märkt att effekten blev allt sämre trots att jag alltid gjort jag ren filtren varje vecka när pumpen används.
Jag gjorde så här...Ta bort filtren och vingen. Tryck ner vingen på mitten så släpper den ur fästena. Skruva loss de två skruvarna (se på videon). Tryck som han gjorde i överkant så lossar höljet där. Tag sedan tag i höljet på sidorna och tryck lätt nedåt.
För att göra rent lamellpaketet använde jag mig av en lång, smal dammsugarborste på c*on.se, som hade smala men ändå styva hår som kom ner mellan lamellerna. Att den var böjbar var viktigt eftersom det på ovansidan av lamellpaketet är som en dalgång som annars hade varit klurig att komma åt. Det är viktigt att vara noggrann här eftersom det är förtätning av damm mellan lamellerna sätter ned effekten!
Sedan tog jag och blandade såpa med vatten i en blomsterspruta som jag sprayade över lamellpaketet. Det fick verka ca 10 min.
Jag avslutade med att köra med en ångpistol (inköpt på BILT**MA för 270 :-). Till den följde med ett smalt munstycke så det blev rejält tryck samt en böjbar pip som var användbar på ovansidan av paketet.
Glöm inte att spraya såpa + köra med ånga i luftutblåsen nedtill!
Jag gjorde sedan avslutningsvis rent höljet noga med såpa och trasa och ånga.
Att sätta tillbaka höljet är lätt. Börja med underkanten. Titta på hur det är utformat så förstår du hur du skall göra. Lirka det lätt på plats uppåt tills det klickar i.
Sätt tillbaka filtren och vingen. Starta.
Njut sedan av hur fräsht det luktar av luften samt hur skön värme du kan njuta av.
Nu har du sparat 1500 :- för denna enda gång. Gör detta två ggr/år. När du är van tar det 30 min.
Lycka till!!