• 2
  • 3
2015-05-17, 21:33
Bannlyst
Tråden får lite liv.

Startade en tråd om det här men fick tipset om den befintliga tråden, lika bra att fortsätta här då.

Hej,

jag har en budget på ca 100 tusen kr behövs det kan jag överskrida den med upptill 20 tusen i värsta fall. Jag har funderat ett tag på att åka ner till Tyskland och köpa bilar och sälja här hemma. jag är inte så insatt i bilbranschen överhuvudtaget men lite om bilar kan jag, sen har jag även en kompis som kommer bistå mig med kunskap om bilar, rekomendation samt kommer han följa ner till Tyskland.

Vilka utgifter kan man räkna med, hade tänkt mig bila ner tiill Tyskland från Stockholm, soppa ca 3-4 tusen dit, sen blir det två bilar upp gånger två blir 6- 8. Totalt kommer soppan kosta oss 12 tusen kronor. Jag vet inte alls vad det kostar att bila ner till Tyskland men räknade väldigt skarpt, det kan kosta mer det kan kosta mindre. Det är ingen bil med stor motor vi kommer åka ner med.

Fram med kunskapen om vilka avgifter man får räkna med, helst gärna med prisuppgift. Vilka bilar är lättsålda hemma, ska man satsa på vanliga PB, kombi eller SUV? Själv är jag inne mycket på BMW 5- serien och MB.

Jag vet att man inte får sälja mer än 4 bilar om året och det behöver vi inte snacka om.

Hur har det gått för er som skrivit i den här tråden eller andra som importerar bilar för vinst?
Citera
2015-05-17, 22:22
Medlem
Tror inte det är värt det. Tror inte bilarna i tyskland är så mkt billigare än i Sverige. Max ett par tusenlappar.
Citera
2015-05-17, 22:29
Medlem
Drevs avatar
Du tjänar inga speciella pengar på att importera bilar ifrån Tyskland. Det gjorde man förr men inte idag. När jag skulle köpa en lätt begagnad Mercedes-Benz var dem faktiskt pyttelite billigare i Sverige jäntemot i Tyskland.. Bättre att investera pengarna i aktier eller något liknande. Vad vet jag..
Citera
2015-05-18, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drev
Du tjänar inga speciella pengar på att importera bilar ifrån Tyskland. Det gjorde man förr men inte idag. När jag skulle köpa en lätt begagnad Mercedes-Benz var dem faktiskt pyttelite billigare i Sverige jäntemot i Tyskland.. Bättre att investera pengarna i aktier eller något liknande. Vad vet jag..

Precis så är det, marknaderna har harmoniserats och kronkursen är i botten, finns inga pengar att tjäna där. Dessutom är en bil fresh of the boat inte speciellt lättsåld.
Citera
2015-05-19, 08:43
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullet
Hur har det gått för er som skrivit i den här tråden eller andra som importerar bilar för vinst?

Nu för tiden så är det nog rena rama "Ebberöds bank" att importera om man gör det för att tjäna pengar, då får man nog hålla på med mätarfiffel om det ska löna sig.

Att köpa en bil för 100k i Tyskland med syfte att sälja den i Sverige med vinst på ett ärligt sätt kommer förmodligen att göra alltihop till förlust och sluta med att du får sälja din importerade bil för 90k här hemma.

Tåget har gått för mer än 10 år sedan...
Citera
2015-05-23, 20:24
Medlem
Hur går det med att köpa en bil från Tyskland och låta ett transportföretag transportera bilen hit utan att man själv åker ner för att köpa den och på något annat sätt har kontakt med någon som man göra det. För transportföretagen plockar bara bilen, de sköter inte betalningar av den etc
Citera
2015-05-26, 21:52
Medlem
Elektronikfreak - sverige hade europas näst äldsta vagnpark

Grekerna hade äldre.

Danmark o norge hade tidigare gamla skitbilar - i danmark har
man haft förmånlig abis o det är mest småbilar som säljs - genom
volvo f f a o delvis saab o företagsbilarnar har vi mer satsat på lite
större bilar o varit inrotade på detta
Citera
2015-05-28, 11:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullet
Tråden får lite liv.

Startade en tråd om det här men fick tipset om den befintliga tråden, lika bra att fortsätta här då.

Hej,

jag har en budget på ca 100 tusen kr behövs det kan jag överskrida den med upptill 20 tusen i värsta fall. Jag har funderat ett tag på att åka ner till Tyskland och köpa bilar och sälja här hemma. jag är inte så insatt i bilbranschen överhuvudtaget men lite om bilar kan jag, sen har jag även en kompis som kommer bistå mig med kunskap om bilar, rekomendation samt kommer han följa ner till Tyskland.

Vilka utgifter kan man räkna med, hade tänkt mig bila ner tiill Tyskland från Stockholm, soppa ca 3-4 tusen dit, sen blir det två bilar upp gånger två blir 6- 8. Totalt kommer soppan kosta oss 12 tusen kronor. Jag vet inte alls vad det kostar att bila ner till Tyskland men räknade väldigt skarpt, det kan kosta mer det kan kosta mindre. Det är ingen bil med stor motor vi kommer åka ner med.

Fram med kunskapen om vilka avgifter man får räkna med, helst gärna med prisuppgift. Vilka bilar är lättsålda hemma, ska man satsa på vanliga PB, kombi eller SUV? Själv är jag inne mycket på BMW 5- serien och MB.

Jag vet att man inte får sälja mer än 4 bilar om året och det behöver vi inte snacka om.

Bilarna i norra tyskland kostar ungefär som i Sverige så därifrån är det inte lönt att importera. Man måste ner till södra tyskland eller italien om man skall hitta billigare bilar men då är det helt andra kostnader för att ta sig dit, samt övernattningar mm.

Eftersom vissa bilar är lönsamma att exportera från Sverige till tyskland så kan man tjäna lite mer på att köra ner med en lågmilare och sälja den i norra tyskland och sen åka söderut och köpa en skaplig billig bil för att importera den. Men några stora pengar att tjäna är det inte numera. Det är mest för utbudet som man köper bilar i tyskland idag.
Citera
2015-05-28, 13:22
Medlem
zoombos avatar
Nu är det här kanske lite OT men har någon kollat på vad en vänsterstyrd bil i UK kan kosta?
Visst, utbudet är mindre men vänsterstyrda bilar där är lika impopulära som högerstyrda bilar här.

Jag känner en som importerat en några år fläskig amerikansk husbil - eller ska man säga husbuss - från UK, han fick där betala ca 350000,- innan den stod hemma på gården (han körde hem den själv). I Sverige kostar motsvarande runt det dubbla. Modellen tillverkas endast vänsterstyrd så den delen behövde han aldrig fundera på.

Att importera vanliga smör-och-bröd bilar, alltså vanliga standardbilar är knappt lönsamt längre oavsett vart man vänder sig. Bilar som däremot av någon anledning är impopulära på den lokala marknaden men som uppskattas här går det däremot att fynda på. Fast jag kan inte på rak arm komma på en....
Citera
2015-05-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Nu är det här kanske lite OT men har någon kollat på vad en vänsterstyrd bil i UK kan kosta?
Visst, utbudet är mindre men vänsterstyrda bilar där är lika impopulära som högerstyrda bilar här.

Jag känner en som importerat en några år fläskig amerikansk husbil - eller ska man säga husbuss - från UK, han fick där betala ca 350000,- innan den stod hemma på gården (han körde hem den själv). I Sverige kostar motsvarande runt det dubbla. Modellen tillverkas endast vänsterstyrd så den delen behövde han aldrig fundera på.

Att importera vanliga smör-och-bröd bilar, alltså vanliga standardbilar är knappt lönsamt längre oavsett vart man vänder sig. Bilar som däremot av någon anledning är impopulära på den lokala marknaden men som uppskattas här går det däremot att fynda på. Fast jag kan inte på rak arm komma på en....

Generellt är vänsterstyrda bilar inte speciellt billiga i England, av någon anledning finns en ganska stor marknad för dem där (många britter som lever i Europa vill köra på rätt sida). Lite konstigt är det men i vissa fall är bilarna till och med dyrare än motsvarande högerstyrda.
Citera
2015-07-03, 00:41
Medlem
Tjena, någon med erfarenhet av bilimportering från Kanada? Tänkte nämligen importera en Mustag GT årsmodell 2010 eller uppåt och sedan sälja den i Sverige? Vilka dolda kostnader kommer att uppkomma och hur mycket blir den sammanlagda kostnaden för själva importeringen och registreringen, dvs allt som allt bortsett från själva inköpspriset av bilen. Hur går det till med skatt osv.? Tänkte importera från USA först, men i och med att US dollarn är hög och de har Miles per hour som mätarställning kanske Kanada är ett bättre alternativ. Den kanadensiska dollarn är ju dessutom inte så hög, 6,5 kr per dollar sist jag kolla. Är det någon som vet hur mycket det kostar att ändra mätarställningen och hela funktionen från Miles per hour till km/h?

Väldigt tacksam för svar
Citera
2015-07-04, 19:40
Medlem
Har du någon sida där du kollar bilar från Canada? Kan du skriva vad sidan heter? Försökt i år , leta efter lämplig sida som motsvarar Bocket.se /Mobile . de/ Autotrader.com. Utan större framgång.

Kan tänka mig att GMC pickuperna kursar rätt bra i Canada.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in