2013-04-06, 15:17
Medlem
Hejsan, Håller på med ett kostschema och har gjort det mesta, utan en formel så att allting blir rätt...

Jag vill alltså att oavsett vilken summa man skriver i "Frukost" så blir det rätt antal kalorier i mina små rutor (Frukost/Mål osv)

Blir nog mycket lättare om ni öppnar filen så förstår ni vad jag menar.

tack på förhand

http://www.fildump.se/?file=tmp_8317...87-schema.xlsx
Citera
2013-04-06, 15:35
Medlem
Sereenas avatar
Liten fråga, varför inte bara använda nåt av alla dom program som finns specifikt för ändamålet?
Citera
2013-04-06, 15:40
Medlem
Du tänker på shapeup club?

Tycker inte appen fungerar som den ska sålänge man inte betalar för den, och även då fungerar den inte riktigt som jag vill
Citera
2013-04-06, 15:44
Medlem
Sereenas avatar
Finns bokstavligt talat hundratals program, från gratisprogram till datorn, appar till bla android samt även diverse betalprogram.

Sök på tex "matdagbok" och liknande, har du en adroid lur så ska "Kostanalys" tydligen vara riktigt bra (har inte testat den själv då jag har en MeeGo lur).

Den jag kört mest är hälsovakten, kostar några hundra om året för den enklare versionen, men det är det värt imo.
Senast redigerad av Sereena 2013-04-06 kl. 15:48.
Citera
2013-04-06, 16:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows -> ÖDIT

//Mod
Citera
2013-04-06, 16:10
Medlem
Hej,
Gör kolumn till höger om gram.
I cell för Aktuellt livsmedel skriver du cellnamn (för gram aktuellt livsm)/ 100*cellnamn (för kcal för aktuellt livsm) så för du kcal för livsm där. Summera längst ned för vardera mål.
I lilla rutan skriver du bara cellnamn för summeringen.
Citera
2013-04-06, 16:11
Medlem
Du är alltså ute efter en formel som ser ut ungefär =(H5/100*C5)+(H6/100*C6)+(H7/100*C7)+ etc? Eller så har jag inte riktigt förstått frågan.

Om du får till det tror jag dock att Excel är mycket bättre än något köpesprogram då du kan få det precis som du vill ha. Det jobbiga är ju dock att lägga in alla näringsvärden, fördelen med färdiga program är ju att det redan finns med.
Citera
2013-04-06, 16:28
Medlem
lCARUSs avatar
Så, tror det var det här du var ute efter:

http://www.fildump.se/?file=tmp_2131...st-schema.xlsx

Fick göra om designen lite så det gick snabbare att kopiera cellen. Blev bara o skriva en cells formel, resten löstes med cell kopiera och sök/ersätt.

Hoppas det hjälper.
Citera
2013-04-06, 16:34
Medlem
Tack! grymt! går det få så att även de andra ändras? Alltså P/F/K?
Citera
2013-04-06, 16:56
Medlem
lCARUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jappdd
Tack! grymt! går det få så att även de andra ändras? Alltså P/F/K?

Vad syftar du på? Just nu är allting inlagt så det enda som krävs är insättning av gram värden i dom olika målen och cellerna. Resultatet matas ut i respektive mål/frukost tabell.
Citera
2013-04-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lCARUS
Vad syftar du på? Just nu är allting inlagt så det enda som krävs är insättning av gram värden i dom olika målen och cellerna. Resultatet matas ut i respektive mål/frukost tabell.

Det står "#VALUE" på P/F/K, men kcal fugerar som det ska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in