• 1
  • 2
2013-04-06, 13:39
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag är en skild pappa som kommer att bo ensam med mina 2 barn på 7 och 9år.

Kommer att bli tufft att bo i eget stort hus som sjukpensionär, men jag kommer fixa det.

Så Jag undrar hur mkt ni anser det rimligt att ha i mat och hushållsbudget, och va har ni?

Tanken är att försöka klara mig på 3000:-/mån exkl, kläder, aktiviteter, bil, bensin

Kommer att spara minst 2000:- , samt ytterliggare 4000 över/månad i snitt till övrigt
alt. sparande (kommer ju att gå åt endel extrapengar till diverse saker till barnen mm)

Så vad tror ni?
Citera
2013-04-06, 13:44
Medlem
Diablo1118s avatar
3000 kr i mat är säker ganska rimligt. Tänk på vad du handlar och planera din månad så ska det inte vara några problem.

Vad har du för boendekostnad och inkomst inkl eventuella bidrag?
Citera
2013-04-06, 13:55
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
3000 kr i mat är säker ganska rimligt. Tänk på vad du handlar och planera din månad så ska det inte vara några problem.

Vad har du för boendekostnad och inkomst inkl eventuella bidrag?
Ja, jag tycker det borde räcka!
Storhandla för 1000, samt veckogamla för 500
Och så lite utemat som möjligt, nu blir det storlek

Det är ju eget som har handlat senaste 10åren, därav frågan

Kommer att ligga på ca 20.000 netto med bidrag
Senast redigerad av Aktieklipparn 2013-04-06 kl. 13:59.
Citera
2013-04-06, 14:45
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Och så lite utemat som möjligt, nu blir det storlek
STORKOK skall det stå (satans Iphone!)
Citera
2013-04-06, 20:42
Medlem
Blocket.ses avatar
Vi är 2 st vuxna i vårat hushåll, båda äter lite speciell mat och vi klarar oss på 4000kr i månaden.
Och då har jag alltid med mig 2 st matlådor till jobbet, som är inkluderade.

Med speciell mat så menar jag att jag antingen bulkar eller deffar
Så mycket proteinrik mat, såsom kyckling, fisk och kött..

För övrigt storhandlar vi oftast på Lidl.

Så jag tror att din budgen kommer att hålla, bara man kollar på prislapparna och planerar lite.
Citera
2013-04-06, 21:13
Medlem
det blir ca 100kr/dag och 33kr/person och dag till frukost, lunch(för dig) och middag. låter extremt knapert! men visst med bönor, ris, potatis och filmjölk så kanske du kan fixa det! men glöm kött,fågel och fisk! eller fynda riktiga bra extrapris och bunkra när tillfälle ges.
jag lagar själv alla mat, inga halvfabrikat köper det som är billigt och har två barn och vår matbudget är minst 6000:-/månad
Citera
2013-04-07, 08:07
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
det blir ca 100kr/dag och 33kr/person och dag till frukost, lunch(för dig) och middag. låter extremt knapert! men visst med bönor, ris, potatis och filmjölk så kanske du kan fixa det! men glöm kött,fågel och fisk! eller fynda riktiga bra extrapris och bunkra när tillfälle ges.
jag lagar själv alla mat, inga halvfabrikat köper det som är billigt och har två barn och vår matbudget är minst 6000:-/månad

Tycker att det låter mkt med 6000:-, men när exet bodde här så låg vi på 6000-8000

Tex frukost: Gröt och ägg med Mjölk
Lunch: äter ju barnen på skolan (jag klarar mig då jag äter mkt när jag äter)
Efter deras skola vid 14: någon smörgås
Middag på kvällen: Riktig egenlagad mat, som ex vis stroganoff, köttfärssås mm

Jag tror ju att det skulle funka, men jag skulle ju klara matkostnader på 6000 också
men skulle föredra att spara till semestrar och andra saker till barnen samt extra buffert
(kommer iofs ha en buffert på ca 130.000) men aldrig fel med extra sparande som
man kan slänga in på amorteringar mm, har för närvarande ca 35% belåning på villan.

Tack för era svar!
Citera
2013-04-19, 10:22
Medlem
Aktieklipparns avatar
Dom dagarna som jag är själv så klarar jag mig utan problem på 50:-/dag
Lagar till några grytor och äter samma rätt 2ggr/dag (det räcker gott)

Tiden får väl utvisa om jag har rätt eller fel...exet kommer flytta om 1,5månad
Citera
2013-04-19, 20:00
Medlem
Klart du klarar det om du ger dig fan på det!
Tror det finns en tråd i matforat om billiga maträtter kolla där och låt dig inspireras. Plocka svamp, börja fiska och kanske jaga eller om du känner någon jägare kan du nog få köpa billgit och utmärkt kött.Odla mat i trädgården. Pallar du göra allt det kan du dramatiskt sänka dina matkostnader.

Kämpa på klipparn!
Citera
2013-04-21, 16:01
Medlem
Hålla koll på reklamen är en bra idé,
bunkra upp te'x kött när det är X-pris sparar in mycket och lågpris-kedjorna har ofta både bra priser och vettig kvalitet på bl.a grönsaker.
Köpa kött i sk. stycklåda från lokala säljare/bönder ger kvalitetsmat till lågt pris (kolla blocket) men bygger delvis på att man kan tänka sig långkok, då blir det billigt, nyttigt & förbannat gott
Har själv köpt "närodlad" nöt för 60:-/kilot

Eftersom du har hus så kan du ju odla en del själv, roligt, milöjövänligt, gott och stärkande för själen
Citera
2013-07-13, 21:04
Medlem
Aktieklipparns avatar
Nu har jag provat på att ensam med barnen varannan vecka och budgetet håller

Under mina barnfria veckor: ca 500/v (storkok) gryta, 2ggr/dag samt ca 2öl.

När jag har barnen: max 1000/v
Citera
2013-07-13, 22:55
Medlem
RagGAnoFs avatar
Vi är 2 vuxna i hushållet och vi har en budget på 2500kr i månaden det inkluderar allt mat,hygien och städ artiklar.(i norge, med 1-2 vändor till sverige för att få tag på bra vegg mat.)
Vi är vegitarianer båda samt att hon är laktosintolerant så vi måste köpa en del dyrare varor. Men igengäld så äter jag bara 1, max 2 gånger per dag samt att tjejen får gratis lunch eller middag beroende på skift på jobbet.
Vi äter nästan aldrig ute, då vi helldre lagar mat hemma tillsammans som oftast är minst lika gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in