2013-04-05, 23:27
Medlem
Behöver en ny bärbar, men är inte så väldigt pigg på Windows 8. Ska inte köpa någon touchscreen heller. Använder just nu Vista.

Kanske någon snäll erfaren människa lista sina fördelar/nackdelar här?
Citera
2013-04-05, 23:40
Medlem
AutofyllarNs avatar
Resurssnålare
Använder mindre ram och ska hantera program som inte används på ett bättre sätt.

Det känns allmänt snabbare.
Har inga bevis för detta dock, men datorn känns helt klart snabb utan att någonsin "segas ner"

Bättre filöverföring
Man kan pausa filöverföringen, tidsuppskattningen är bättre och man kan se detaljerad information i form av grafer.

Storage spaces
Man kan skapa pooler av flera olika hårddiskar och sedan skapa virtuella diskar ur dessa. Jag använder detta just nu för att spegla två USB-hårddiskar (liknande raid1) och kan när som helst lägga till fler diskar i denna pool om platsen börjar ta slut eller om jag skull vilja använda poopen på andra sätt.

Bättre aktivitetshanterare
Låter dig se och hantera program som autostartar samt visar användningen av dina hårdvaruresurser på ett bättre sätt och vilka program som använder dom.

Bättre utforskare
Går att få riktigt clean och ren, samtidigt som man snabbt får fram användbara verktygsfält som anpassas till den typ av filer som du kollar på just nu.

Inbyggt antivirus
Microsofts egna antivirus finns med från början, väldigt osynligt och verkar fungera tillräckligt bra.

Inbyggt verktyg för att mounta ISO-filer
Som det låter, det bara finns där och fungerar från början.

Inbyggd PDF-läsare
Är dock inte så rolig då det är en metro-app och bara kan användas i fullskärm...

Lättare återställning
Man kan nollställa systemet utan att helt installera om och windows försöker då dessutom att spara program och inställningar i den mån det går. Finns olika djupa alternativ för hur man vill göra detta.
Citera
2013-04-06, 01:15
Medlem
valter-eggons avatar
Det första jag gjorde var att installera Classic Start menu eller Classic Desktop, minns inte vad den heter just nu. Sen funkar den bra.

Jag har inte orkat sätta mig in i alla nya funktioner.
Citera
2013-04-06, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Det första jag gjorde var att installera Classic Start menu eller Classic Desktop, minns inte vad den heter just nu. Sen funkar den bra.

Det var inte krångligt eller?
Citera
2013-04-06, 02:36
Medlem

Tack för ditt långa fina svar! Får se hur jag gör nu, har dock börjat kika på en Chromebook!
Citera
2013-04-06, 02:45
Medlem
Köp och byt direkt!

Win 8 är väldigt billigt. Kostar typ 270-300kr att köpa och det är en fördel då det är i princip samma sak som de andra som kostar 3ggr det priset (så det kan inhandlas senare om man sen ändrar sig eller behövs, därför kan man testa något annat först. )

Du säger att du använder VISTA just nu. Inom en månads tid, att inte tala om flera, kommer du ha sparat in utgiften tidsmässigt (och rynkor!) för Win8/andra går mycket fortare och lättare jobba med, det är jättevärt att byta.

Har använt det mesta i Win väg genom åren som vanlig datauser, med rätt inställningar känns Win8 lite snabbare än alla de andra, t.e.x. 7. Interfacet är dock inget speciellt och tiden förloras tillbaka där med att leta efter Appar, krångla med onödiga bios/inställningar eller annat dumt (om man inte har händighet att lär sig handskas med sånt snabbt).

Överlag så spelar det egentligen ingen större roll men just Vista är inte så hett. För 500 spänn skulle jag definitivt byta. Vet man hur en dator används funkar det som det ska. Win8 har kanske inte full support för en del program än, men det flyter ganska bra motsatt de andra.
Senast redigerad av showyaminako 2013-04-06 kl. 02:48.
Citera
2013-04-06, 07:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon

Citat:
Ursprungligen postat av denroliga
Det var inte krångligt eller?

Detta diskuteras dagligen i denna tråd -> https://www.flashback.org/t1218184
Citera
2013-04-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av showyaminako
Köp och byt direkt!

Menar du köpa bärbar+win7 och sedan uppgradera till win8 då det var hyfsat billigt?
Citera
2013-04-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Detta diskuteras dagligen i denna tråd -> https://www.flashback.org/t1218184

Jo jag vet att den tråden finns, men jag letade efter ett snabbt och listat svar som jag fick från AutofyllarN =))))
Citera
2013-04-06, 15:20
Medlem
Vaccans avatar
Enligt mig som har någorlunda erfarenhet av både Windows 8 och Windows 7 tycker jag att Windows 7 är bättre, då jag föredrar den mer klassiska Windows designen (i alla fall i jämförelse med Windows 8). Windows 8 har mer "barnslig" design och känns inte alls lika säkert på något sätt. Bara min egna lilla åsikt
Citera
2013-04-07, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaccan
Enligt mig som har någorlunda erfarenhet av både Windows 8 och Windows 7 tycker jag att Windows 7 är bättre, då jag föredrar den mer klassiska Windows designen (i alla fall i jämförelse med Windows 8). Windows 8 har mer "barnslig" design och känns inte alls lika säkert på något sätt. Bara min egna lilla åsikt

Jo jag har inte tänkt mig en touchscreen heller, åtminstone inte med min budget — så varför välja win8 då?

Sedan kan jag ju nämna att hastighet inte är så väldigt prioriterat, då vilken ny dator som helst skulle gå snabbare än det jag tvingas leva med nu.
Citera
2013-04-07, 04:57
Medlem
köp nåt annat direkt än vista
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem