2013-04-05, 21:12
Medlem
dokoalseleds avatar
Skrämmer det dig någonsin att det du skriver på flashback förmodligen kommer finnas kvar på nätet under resten av ditt liv? Det slog mig plötsligt att någon kanske kommer associera mina inlägg till mig och att det kanske skulle kunna få konsekvenser.
Citera
2013-04-05, 21:16
Medlem
Ingen kommer bry sig om Flashback eller internet över huvud taget år 2022 när nästintill hela mänskligheten förslavats under bergsgetternas tyranni.

Nej, men vad jag menar är att våra metoder för avancerad kommunikation utvecklas hela tiden, och vissa medier glöms bort fortare än andra under årens gång. Flashback må vara väldigt populärt nu, men jag tror att även denna fristad förr eller senare glöms bort.
Citera
2013-04-05, 21:18
Medlem
kaffeobulles avatar
Gå via en VPS-tunnel och använd dig inte av din riktiga mail etc och skriv inte om några personliga saker på FB så kan du nog i alla fall känna dig lite tryggare..
Citera
2013-04-05, 21:19
Medlem
Zartazas avatar
Nej, inte så mycket. Precis som i verkliga livet så passar jag mig lite för vad jag skriver här på forumet. Några av mina bekanta vet vad jag heter på Flashback men det stör mig inte ett dugg.
Lagt kort ligger, om du bara står för det du säger så behöver du inte oroa dig så värst mycket. Sen beror det även på vad du säger också.
Det finns ju en risk att bli påkommen, men jag tror inte att chansen är så värst stor egentligen.
Citera
2013-04-05, 21:26
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Skrämmer det dig någonsin att det du skriver på flashback förmodligen kommer finnas kvar på nätet under resten av ditt liv? Det slog mig plötsligt att någon kanske kommer associera mina inlägg till mig och att det kanske skulle kunna få konsekvenser.

Låt mina inlägg associeras till mig, skriver inte om att jag ska stycka människor eller att jag är störd i huvudet.. haha

Så för mig spelar det ingen roll, dock är väl jag till stor del anonym just nu men det kanske kommer ut.. men who gives a flying ... Folk som har problem med det jag har skrivit får väl ha det, inget jag kommer lägga märke till
Citera
2013-04-05, 21:29
Medlem
BuddhaBasses avatar
På tal om ämnet så fick en bekant reda på min FB account vilket fick konsekvenser- så: JA! Va försiktiga!
PS: Yes, hon va en fitta i allmänhet
Citera
2013-04-05, 21:30
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffeobulle
Gå via en VPS-tunnel och använd dig inte av din riktiga mail etc och skriv inte om några personliga saker på FB så kan du nog i alla fall känna dig lite tryggare..
För sent. Jag har redan skrivit relativt personliga saker om mig själv. Inga namn, adresser och sånt men om folk vet mycket om mig kanske de skulle kunna känna igen mig i mina inlägg. Jag har inga vänner och ingen kontakt med någon, därför tänkte jag inte så mycket på det där förut. Men om jag får vänner i framtiden kanske de hittar mina inlägg, eller någon annan, familjen eller andra.

Jag angav min vanliga email först men bytte sen till en annan.

Jag har gått via VPN ibland men ibland utan.
Citera
2013-04-05, 21:32
Medlem
stelapinnens avatar
Vi lämnar ett världs arv utan dess like efter oss !
Citera
2013-04-05, 23:32
Medlem
fistvakts avatar
Var lite nojjig efter ett inlägg i tramadol-tråden i drogforumet, vilket jag redigerade över med att jag redan funnit vad jag sökt.
Var sedan lite dum att länka vissa inlägg jag gjort till polare och så, även om det är mina allra närmsta så vill jag ändå kunna fråga dem mest personliga saker, därför fick det bli ett nytt konto som jag ska försöka undvika att outa.
Försöker att inte skriva för mycket som kan binda ihop mig till mig som person, men sitter någon och granskar mina inlägg kan säkert någon som känner mig få ut att det är jag.
Citera
2013-04-06, 01:09
Medlem
Jag kan definitivt inte stå för allt jag sagt på nätet. Som alla andra byter jag åsikter. Ständigt. Vissa har jag trott på i mer grad än andra. Själva att man skriver och debatterar är för mig för att pröva om åsikterna är hållbara. Finns det goda motargument? Är de alls rimliga, etc? Åsikter prövar jag här, förfäktar dem, ser om de går att ha. Det är inte nödvändigtvis en epistemologisk säkerhet/visshet från min sida, snarare diskuterar man väl det man är osäker på? Skulle jag inte tvivla söker jag väl heller inga motargument mot dem?

Så att man ska kunna stå för dem afk eller irl eller hur man nu säger är en annan sak. Detta är en marknadsplats för idéer. Jag kanske köper ett PS3 eller ett Xbox och ser ifall det funkar för mig, det innebär inte att jag är PS3et eller Xboxet eller att jag alltid kommer att fortsätta spela på dem.

Fördelen med att diskutera dem här är just att dessa åsikter kan skiljas från min person, och det är så jag vill ha det. Att förvänta sig att allt jag säger tror jag hundra procent på och kommer alltid göra och är villig att totalt försvara är helt enkelt en felaktig utgångspunkt. Vi stöter och blöter och kommer fram till saker och ting, min närvaro här handlar inte om en egotripp där jag ska få min vilja igenom. Hur glad blir man inte om någon kommer med ett superbt motargument? Då har jag hamnat i ett nytt läge, horisonten har vidgats, erfarenheter tillförts. Det är vad jag söker i alla fall.

Det är min syn. Mycket av detta stämmer afk också, och kan man inte ta det, well, då behöver man nog släppa sitt kontrollbehov av andra människor och vad som försigår i deras skallar. Dessvärre verkar det vara så att folk i allmänhet är villiga att driva andra människor från jobb och hem, och även begå våld mot dem, för att de har en annorlunda synpunkt. Och det är väl därför än så länge bättre att vara anonym innan folk börjar se allt detta mer avslappnat.

Hoppas att detta synsätt blir mer välspritt.
Citera
2013-04-06, 02:04
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Jag kan definitivt inte stå för allt jag sagt på nätet. Som alla andra byter jag åsikter. Ständigt. Vissa har jag trott på i mer grad än andra. Själva att man skriver och debatterar är för mig för att pröva om åsikterna är hållbara. Finns det goda motargument? Är de alls rimliga, etc? Åsikter prövar jag här, förfäktar dem, ser om de går att ha. Det är inte nödvändigtvis en epistemologisk säkerhet/visshet från min sida, snarare diskuterar man väl det man är osäker på? Skulle jag inte tvivla söker jag väl heller inga motargument mot dem?

Så att man ska kunna stå för dem afk eller irl eller hur man nu säger är en annan sak. Detta är en marknadsplats för idéer. Jag kanske köper ett PS3 eller ett Xbox och ser ifall det funkar för mig, det innebär inte att jag är PS3et eller Xboxet eller att jag alltid kommer att fortsätta spela på dem.

Fördelen med att diskutera dem här är just att dessa åsikter kan skiljas från min person, och det är så jag vill ha det. Att förvänta sig att allt jag säger tror jag hundra procent på och kommer alltid göra och är villig att totalt försvara är helt enkelt en felaktig utgångspunkt. Vi stöter och blöter och kommer fram till saker och ting, min närvaro här handlar inte om en egotripp där jag ska få min vilja igenom. Hur glad blir man inte om någon kommer med ett superbt motargument? Då har jag hamnat i ett nytt läge, horisonten har vidgats, erfarenheter tillförts. Det är vad jag söker i alla fall.

Det är min syn. Mycket av detta stämmer afk också, och kan man inte ta det, well, då behöver man nog släppa sitt kontrollbehov av andra människor och vad som försigår i deras skallar. Dessvärre verkar det vara så att folk i allmänhet är villiga att driva andra människor från jobb och hem, och även begå våld mot dem, för att de har en annorlunda synpunkt. Och det är väl därför än så länge bättre att vara anonym innan folk börjar se allt detta mer avslappnat.

Hoppas att detta synsätt blir mer välspritt.
Jag tycker också att det är ett bra synsätt och jag tycker det är hedervärt att du har det synsättet. Men jag menar att ibland kan ju t.ex. folk reagera på ett visst sätt eller få ett visst intryck och det kanske aldrig förändras i de andras hjärnor även om den som skrivit inläggen har en förändrad attityd och förändrats som människa. Det kan man behöva leva med. Ibland kanske något man skrivit sårar någon och den kanske aldrig glömmer, eller kanske till och med aldrig förlåter. Då spelar det ingen roll om man själv förändrats, skadan är redan skedd och man kan behöva leva med den.
Citera
2013-04-06, 02:24
Medlem
RarityUberAlless avatar
Det var en rätt intressant frågeställning. Man måste verkligen veta att man är anonym för att kunna skriva här, dvs om man inte står 100% för sina inlägg förstås och kan ta hot osv eller om man inte postar i några kontroversiella ämnen - Även om man postar i kontroversiella ämnen som 'skämt' eller för att pusha gränserna för yttrandefriheten för allmänhetens bästa så kommer det alltid finnas folk som tar saker på internet seriöst, så då måste man verkligen vara anonym.

Men jag tror inte att FB kommer finnas för evigt, om ca: 10-20 år så kommer nog inte FB existera, i alla fall inte i samma format även om man inte vet hur saker kommer ändras. Men samtidigt.. Så länge folk inte.. absolut kan faställa att man skrivit sina inlägg - Vilket är omöjligt eftersom någon annan måste finnas fysiskt med en samtidigt för att kunna bevisa det, allt annat är spekulationer och indicier, så spelar det ju ingen roll. Vet t.ex att jag själv skriver ca: 96 % lögner på internet och liknande, inte ens att jag menar det, blir bara mytoman på internet och kan påstå vad som helst utan att det har något med verkligheten att göra. Och när folk kan skaffa VPN, tor (där vem som helst kan skapa en anslutningspunkt) och skapa en falsk profil osv så är det mycket svårt att binda inlägg på internet till en fysisk person.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in