2005-05-23, 19:27
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Alltid äter vi samma mat här hos oss.
Nu ska det bli ändring på det. Vill ha mattips i mängder.
Makaroner o köttbullar och makaroner och korv, går bort, för det är typ sån mat vi äter varje dag..JÄMT. *less*
Sen ska jag samla alla tips (om jag får några) och sätta i en pärm, o sen gå efter den..mån-sön... Så kanske det kan bli någon ordning i hushållet.
Helst hyfsatt snabb mat, orkar inte stå 2 timmar i köket varje dag.. Enkel lätt o relativt billiga mattips...Tack på förhand!
Citera
2005-05-23, 19:37
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MYRSLOKEN
Alltid äter vi samma mat här hos oss.
Nu ska det bli ändring på det. Vill ha mattips i mängder.
Makaroner o köttbullar och makaroner och korv, går bort, för det är typ sån mat vi äter varje dag..JÄMT. *less*
Sen ska jag samla alla tips (om jag får några) och sätta i en pärm, o sen gå efter den..mån-sön... Så kanske det kan bli någon ordning i hushållet.
Helst hyfsatt snabb mat, orkar inte stå 2 timmar i köket varje dag.. Enkel lätt o relativt billiga mattips...Tack på förhand!

Vad ska det vara för typ av mat? Vad gillar ni? Vad gillar ni inte? Är vegetarisk mat ok? Vill ni undvika vissa typer av ingridienser?
Ge oss lite mer inriktat så är det enklare!
Citera
2005-05-23, 19:39
Bannlyst
Myrsloken,

Ga igenom Mat & Dryck forumet sa skall Du se att Du hittar en hel del...
Citera
2005-05-23, 19:39
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snut
Vad ska det vara för typ av mat? Vad gillar ni? Vad gillar ni inte? Är vegetarisk mat ok? Vill ni undvika vissa typer av ingridienser?
Ge oss lite mer inriktat så är det enklare!
Vi äter allt! Vegetariskt helt OK..Vad som helst men inte makaroner o köttbullar el. korv, för det är det vi vill slippa ett tag framöver.
Det är middag och lunch detta gäller oxå. Frukosten är löst.
Citera
2005-05-23, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MYRSLOKEN
Vi äter allt! Vegetariskt helt OK..Vad som helst men inte makaroner o köttbullar el. korv, för det är det vi vill slippa ett tag framöver.
Det är middag och lunch detta gäller oxå. Frukosten är löst.

Matsiten Tasteline.com satter ihop veckomenyer varje vecka och de finner Du har:

http://www.tasteline.com/laga_sjalv/recipetips.asp

Ibland bra, ibland mindre bra...
Citera
2005-05-23, 19:43
Medlem
alrunans avatar
Tärnad råstekt potatis med stekt ägg och korv, bacon eller dylikt
Tar c:a 30 min.

Rotmos med fläsklägg eller falukorv
1 del kålrot
1 del potatis
1 del morot
1 grönsaksbuljongtärning

Tärna och koka tills det går att mosa dem. Häll inte av vattnet (om det inte är på tok för mycket, oftast brukar jag få tillsätta lite mot slutet av mosningen)
Nosa sönder alltsammans för hand (finns verktyg för sådant). Vissa vill inte ha några klumpar i, då finns det verktyg för sånt också.
Tar 30-40 min.

Kycklinggryta med ris
Kycklingfilé
Gul lök
Grönsaksbuljongtärning
Matlagningsgrädde (går med mjölk men blir sämre konsistens, krävs lite redning med mjöl eller dylikt)
salt, peppar och mycket dragon
Jag kokar alltid ris med 1 buljongtärning i vattnet. Mycket gott!
Tjaa.. tar väl en sisådär 30 min. Beror på rissorten.

Rätt billig mat iaf.
Citera
2005-05-23, 19:47
Medlem
snuts avatar
Hmm, ok, jag vill ju först och främst slå ett slag för potatisgratäng, det är inte så krångligt som det känns, skala, å vänta, det är typ det juh, visst, det tar lite tid, men du slipper som sagt göra något, utan kan vänta i lugn och ro. Potatis i alla dess former är ju både billigt och nyttigt, så det finnsdet ju massor av smask med. Rotmos är väl också något som är smask...
Eftersom jag är vegetarian själv så gör jag ofta lins,bön eller nöt-biffar, detta tar lite tid, men man kan ju göra mkt åt gången och frysa in, och använda vid lämpligt tillfälle... Gratänger är ju oxå namnam, inte bara potatis då, även om det är godast!! soppa!!! jadu, det finns mkt gott!!!
Citera
2010-09-16, 13:47
Medlem
fuckinghellstorms avatar
Skär en röd paprika i små bitar, hacka en halv purjolök, skippa blasten.. Häll en halvliter creme fraiche i en bunke. Rör i en påse taco krydda och en skvätt sweet chili sås, ca 1-2 matskedar. Blanda i paprikan, purjolöken och en liten konservburk majs. Koka pasta, skölj i kallt vatten, blanda. Stek qournhitar eller kyckling och blanda. Äts gärna med nachochips.

Om man dubblar receptet räcker det i alla fall i två dagar.
Citera
2010-09-16, 14:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckinghellstorm
Skär en röd paprika i små bitar, hacka en halv purjolök, skippa blasten.. Häll en halvliter creme fraiche i en bunke. Rör i en påse taco krydda och en skvätt sweet chili sås, ca 1-2 matskedar. Blanda i paprikan, purjolöken och en liten konservburk majs. Koka pasta, skölj i kallt vatten, blanda. Stek qournhitar eller kyckling och blanda. Äts gärna med nachochips.

Om man dubblar receptet räcker det i alla fall i två dagar.
Tråden är över 5 år gammal. Trådskaparen har inte varit aktiv på det här forumet sedan
2009-07-15.

~Paul~
Citera
2011-06-13, 13:58
Medlem
fuckinghellstorms avatar
Haha, bra att jag är tidigt ute. Behövde nog något att roa mig med.
Citera
2023-06-26, 07:26
Medlem
Egna köttfärsbiffar slår det mesta! En god löksås till och mos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här