2013-04-05, 10:03
Medlem
Hej!
Skulle vilja kunna söka på text/siffror i inscannade dokument på jobbet. Scannern/skrivaren är en Konica Minolta Bizhub C220. Hittar ingen funktion i den som gör jobbet åt en medan man scannar in alla dokument (1-300 dokument i stöten och texten varierar i massa olika teckensnitt samt att de både är horisontellt och vågrätt lagda).
Vet ni om det finns en funktion i denna man kan använda? Om inte. Vet ni om det finns något program där ute som kan konvertera antingen PDF (är i princip bara ett foto inlagt som PDF-fil när man scannat) eller tiff/jpg-format till text? Något typ textigenkänningsprogram?

Det som retar mig är att för 10 år sedan hade jag en scanner hemma för 1000 spänn som klarade det galant....
Citera
2013-04-05, 10:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows -> ÖDIT

//Mod
Citera
2013-04-05, 10:32
Medlem
EckiEckis avatar
Nix, ingen sådan funktionalitet är inbyggd (och det var den inte i din 1000kr scanner heller, men du fick säkert med något OCR-program på köpet).

C220 funkar dock utmärkt tillsammans med (exempelvis) Docuware som gör det du vill (men som inte finns i någon "utvärderingsversion" det smidiga är att man då kan styra programmet från skrivarens kontrollpanel.

Men om du bara vill bevaka en mapp där du dumpar scannade filer så kan ju exempelvis Readiris eller Expervision eller vilket OCR-paket som helst vara ett alternativ.
Citera
2013-04-05, 10:40
Medlem
Ok, ska kika på det. Något av de du skrev som är gratis? Antar att de inte är det.
Jag har tänkt att lägga allt inscannat i samma mapp efter år/månad och söka detsamma i princip.

Klarar programmen läsa dokument oavsett i vilken vinkel texten ligger?
Citera
2013-04-05, 10:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonespecifikation
Ok, ska kika på det. Något av de du skrev som är gratis? Antar att de inte är det.
Jag har tänkt att lägga allt inscannat i samma mapp efter år/månad och söka detsamma i princip.

Klarar programmen läsa dokument oavsett i vilken vinkel texten ligger?

Nej, bägge de jag nämnde kostar femsiffrigt om man vill ha dem med arbetsflödemoduler. Bägge kräver kontakt med återförsäljare om man är intresserad av en utvärderingsnyckel.

Ett billigare alternativ är ju http://www.nuance.com/for-individual...port/index.htm men den är inte världbäst på att hantera olika textriktningar på samma dokument. Finns i testversion och kostar inte mer än ett par tusenlappar att licensiera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in