Citat:
Ursprungligen postat av tehKivi
Jag tänker såhär, att man pratar ofta om att många som begår olika brott har i många fall haft en dålig uppväxt, typ missbrukande föräldrar, misshandel eller i värsta fall sexuellt utnyttjande. Detta påverkar såklart individen negativt. Om man sen i ett senare skede begår någonting brottsligt. I vilken utsträckning kan jag då skylla att detta är en indirekt följd av min dåliga uppväxt?
Hela juridiksamhället är totalt oförenligt med naturvetenskapen idag.
Lagar och regler är bara uppfinningar från 1800talet som inte tolererar detta vida spektrum av uppväxter och erfarenheter som folk bär med sig, trots att ingen människa har valt varken tidpunkt, plats, kön, föräldrar eller någon av stimulanserna under den 25åriga perioden det tar för hjärnan att utvecklas.
Vi har mängder av människor ute i samhället idag som går runt med ofullständiga hjärnor, drogmissbrukare vars hjärna blivit oförmögen att tillverka oxytocin tack vare bristande omvårdnad av föräldrar, människor med ADHD vars hjärnor inte klarar hålla balanserna av dopamin och adrenalin, eller tex psykopater vars hela frontallob är avstängd.
I våran vildaste fantasi har vi människor fått för sig att biologi ska lyssna på oss och rätta sig efter våra viljor oavsett vad, det är ju bara att göra det liksom, kan alla andra så kan du. Och kan du inte rätta dig efter samhället så ska du svälja det och avstå allt det goda som vanligt folk har tillgång till, men helst dö. Att alla människor har självbevarelsedrift och medfödd vilja att vara som alla andra glöms bort.
För att citera Robert Sapolsky professor i neurobiologi på Stanford
"
Det är omöjligt att ha juridik och modern hjärnforskning i samma rum samtidigt"