Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-12-01, 07:40
  #13
Banned
nuxvomicas avatar
Ta lagen i egna händer är faktiskt det enda man kan göra. Om folk inte vore så oändligt mjäkiga och flata här i landet skulle både gärningsmannen och domaraset redan vara lynchade. När en liten minoritet som MC-gängen kan få åtal nerlagda genom att skrämma juristkräken (som har mycket lättare att få polisskydd än "vanligt folk"), borde väl "vanliga medborgare" kunna tvinga fram strängaste möjliga straff för detta vämjeliga dåd. Här uttalar sig varken den fete grisen eller Mona-subban till skillnad från t.ex. Fadime-fallet. :idea:
Citera
2002-12-01, 15:36
  #14
Medlem
Re: d

Citat:
Ursprungligen postat av Giuseppe
Får väl förmodligen smäll på fingrarna av Dante90 när han vaknar imorgon nu när jag tänker prata juridik. Men i alla fall. Dödar man en människa med uppsåt betraktas det som mord. Det finns flera olika sortes uppsåt. Den lösaste formen kallas eventuellt uppsåt och innebär ung. följande: Om man förstår att en gärning kan leda till det olyckliga utfallet, men genomför gärningen ändå - så har man uppsåt (eventuellt uppsåt). Om vi nu applicerar detta på fallet ifråga. Karn måste ju förfan ha förstått att en tre-åring kan dö av sparkar, alltså uppsåt och fullt möjligt att döma för mord.
Nej, inte är jag någon sadist inte.
Det stämmer bra det du skriver. Även med uppsåt att döda någon kan dock gärningen betecknas som dråp.

Det eventuella uppsåtet att döda någon prövas i två följande steg: 1. Insåg han risken för att skulle döda barnet? 2. Skulle han trots det ha agerat likadant?

Eventuellt uppsåt används sällan i andra länders lagstiftningar då det är så vanskligt att komma fram till en korrekt slutsats enligt förutsättningarna. Om det ej är eventuellt uppsåt kan istället rubriceringarna vållande till annans död eller grov misshandel utdömas, ihop eller var för sig. Grov misshandel har ex en straffskala som sträcker sig lika lång som dråp, nämligen 10 år.

Jag har inte läst domen, så jag vet inte omständigheterna kring fallet. Har någon annan av er läst hur han misshandlade barnet? Barn kan dö av att bara ruskas om, vilka även många svenska föräldrar inte verkar ha kunskap om. Hur många föräldrar vill att ens eget barn egentligen skall dö? Jag tror inte heller att personen i detta fall ville att så skulle ske. Vad jag anser vara diskutabelt i detta fall är själva straffmätningen, inte skuldfrågan i sig. Domstolarna kan döma ut hårdare straff utan att det behöver vara mord eller dråp.
Citera
2002-12-01, 15:37
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Ta lagen i egna händer är faktiskt det enda man kan göra. Om folk inte vore så oändligt mjäkiga och flata här i landet skulle både gärningsmannen och domaraset redan vara lynchade. När en liten minoritet som MC-gängen kan få åtal nerlagda genom att skrämma juristkräken (som har mycket lättare att få polisskydd än "vanligt folk"), borde väl "vanliga medborgare" kunna tvinga fram strängaste möjliga straff för detta vämjeliga dåd. Här uttalar sig varken den fete grisen eller Mona-subban till skillnad från t.ex. Fadime-fallet. :idea:
Så du föredrar anarki? Du har aldrig hört talas om begreppet "Land skall med lag byggas"?
Citera
2002-12-01, 15:58
  #16
Medlem
Giuseppes avatar
Re: d

Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Jag har inte läst domen, så jag vet inte omständigheterna kring fallet. Har någon annan av er läst hur han misshandlade barnet?

Jag har inte heller läst domen. Men för resonemangets skull utgår jag från att inlägget stämmer; dvs. att det var en vresig man som kontenuerligt lackade ur på sin unge.

Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Även med uppsåt att döda någon kan dock gärningen betecknas som dråp.

Ja, om

med bla bla...... hänsyn till omständigheterna bla bla ..... är att anse som mindre grov.

BrB 3:2

För en lekman är det svårt att se något som är att betecknas som mindre grovt här. Kom igen, hoppa på mord-tåget.

Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Jag tror inte heller att personen i detta fall ville att så skulle ske.


Men det var ju inte nödvändigt för att döma honom för mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Vad jag anser vara diskutabelt i detta fall är själva straffmätningen, inte skuldfrågan i sig. Domstolarna kan döma ut hårdare straff utan att det behöver vara mord eller dråp.

För en lekman spelar det även roll med vilken ettikett han skakar galler. Döms han för mord känns det på något sätt som om rättvisa har skipats. Döms han för något annat känns det som han slingrat sig undan.
Citera
2002-12-01, 16:30
  #17
Medlem
Re: d

Citat:
Ursprungligen postat av Giuseppe
Jag har inte heller läst domen. Men för resonemangets skull utgår jag från att inlägget stämmer; dvs. att det var en vresig man som kontenuerligt lackade ur på sin unge.
Av det lilla jag läste uppfattade jag, att han trodde barnet var besatt av djävulen och tänkte försöka sig på någon exorcism. Du får fråga påven om hur sådant kan gå till, jag vet inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Även med uppsåt att döda någon kan dock gärningen betecknas som dråp.
Citat:
Ja, om

med bla bla...... hänsyn till omständigheterna bla bla ..... är att anse som mindre grov.

BrB 3:2

För en lekman är det svårt att se något som är att betecknas som mindre grovt här. Kom igen, hoppa på mord-tåget.
Det måste ha funnits vett och vilja att ta livet av någon. Dråp kan ex vara i affekt som inte är ursäktlig, ex en fru som tar livet av sin man som tidigare enligt hennes uppfattning inte behandlat henne väl.
Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Jag tror inte heller att personen i detta fall ville att så skulle ske.

Citat:
Men det var ju inte nödvändigt för att döma honom för mord.
För att döma någon för mord krävs bland annat uppsåt att döda någon.
Citat:
För en lekman spelar det även roll med vilken ettikett han skakar galler. Döms han för mord känns det på något sätt som om rättvisa har skipats. Döms han för något annat känns det som han slingrat sig undan.
Det är så lagarna är skrivna. Många har åsikter men det finns en orsak till varför det ser ut som det gör. Är inte straffet viktigare än rubriceringen?
Citera
2002-12-01, 16:51
  #18
Medlem
Giuseppes avatar
Re: d

Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Det måste ha funnits vett och vilja att ta livet av någon. Dråp kan ex vara i affekt som inte är ursäktlig, ex en fru som tar livet av sin man som tidigare enligt hennes uppfattning inte behandlat henne väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
För att döma någon för mord krävs bland annat uppsåt att döda någon.

Uppsåt och "vett och vilja" är väl två skilda saker. Kom vi inte fram till att en människa kan ha uppsåt utan att vilja döda?

Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Det är så lagarna är skrivna. Många har åsikter men det finns en orsak till varför det ser ut som det gör. Är inte straffet viktigare än rubriceringen?

Klart att straffet är viktigare. Hade han dömts för "osympatiskt beteende" och fått 30 års straffarbete skulle inte diskussionen ens kommit upp.
Citera
2002-12-01, 16:56
  #19
Banned
nuxvomicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Ta lagen i egna händer är faktiskt det enda man kan göra. Om folk inte vore så oändligt mjäkiga och flata här i landet skulle både gärningsmannen och domaraset redan vara lynchade. När en liten minoritet som MC-gängen kan få åtal nerlagda genom att skrämma juristkräken (som har mycket lättare att få polisskydd än "vanligt folk"), borde väl "vanliga medborgare" kunna tvinga fram strängaste möjliga straff för detta vämjeliga dåd. Här uttalar sig varken den fete grisen eller Mona-subban till skillnad från t.ex. Fadime-fallet. :idea:
Så du föredrar anarki? Du har aldrig hört talas om begreppet "Land skall med lag byggas"?
Högeranarki -ja, eftersom det inte finns någon riktig "lag" i Sverige längre. :idea:
Vänsteranarkister skall behandlas som den skiten Hannes Westberg. Synd att han fick vård. Synd att inte polisen hade en kulspruta på Vasagatan och fick använda den också. :evil:
Citera
2002-12-01, 17:10
  #20
Medlem
Re: d

Citat:
Ursprungligen postat av Giuseppe
Uppsåt och "vett och vilja" är väl två skilda saker. Kom vi inte fram till att en människa kan ha uppsåt utan att vilja döda?
Förlåt, vett och vilja är bara ett uttryck man brukar använda för uppsåt. Men om han hade uppsåt utan att vilja döda, så är gärningarna inte mord eller dråp, utan då måste uppsåtet ha avsett något annat.
Citera
2002-12-01, 17:14
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Så du föredrar anarki? Du har aldrig hört talas om begreppet "Land skall med lag byggas"?
Högeranarki -ja, eftersom det inte finns någon riktig "lag" i Sverige längre. :idea:
Vänsteranarkister skall behandlas som den skiten Hannes Westberg. Synd att han fick vård. Synd att inte polisen hade en kulspruta på Vasagatan och fick använda den också. :evil:
Så vem bestämmer om det är högeranarki och inte vänsteranarki? Skall det vara någon lag för att tillåta anarki på högerflanken, samt förbjuda vänstersympatisörer?

Lagar för regleringar av anarki?? :?:
Citera
2002-12-01, 17:55
  #22
Medlem
Giuseppes avatar
Re: d

Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Men om han hade uppsåt utan att vilja döda, så är gärningarna inte mord eller dråp, utan då måste uppsåtet ha avsett något annat.

NEJ! Jag ger mig inte än. Som skolexempel på eventuellt uppsåt brukar man nämna en bilist som inte vill stanna för polisen, så han trampar på gaspedalen och förväntar sig att polisen ska hoppa undan. Han förstår dock att risken finns att polisen blir överkörd. Säg nu att polisen blev överkörd och dog, detta utan att gärningsmannen hade vilja att döda honom. Han utsatte dock polisen för den risken och måste därför anses ha haft uppsåt (eventuellt uppsåt). Har man till att börja med fastslagit att han hade uppsåt kan bara mord eller dråp komma ifråga. Distinktionen mellan mord och dråp handlar om grovheten i brottet.

Nu appliceras resonemanget på fallet ifråga. Om karn visste att barnet utsattes för livsfara iom. sparkarna, fanns uppsåt att döda. Anser man att gärningen var grov, måste alternativet "mord" istället för dråp" komma ifråga.
Citera
2002-12-01, 18:20
  #23
Medlem
Re: d

Citat:
Ursprungligen postat av Giuseppe
Nu appliceras resonemanget på fallet ifråga. Om karn visste att barnet utsattes för livsfara iom. sparkarna, fanns uppsåt att döda. Anser man att gärningen var grov, måste alternativet "mord" istället för dråp" komma ifråga.
1. Insåg han risken för att han skulle döda barnet?
2. Skulle han trots det ha agerat likadant? Hypotetiskt prov.

1. Svårt att säga, men han borde ha insett risken (om han var normal). Steg två skall då prövas.
2. Antagligen nej. Detta bedöms efter situationen i det aktuella fallet. Han ville att djävulen skulle ut ur barnet. Vilka föräldrar vill se sitt eget barn dö? Slutsatsen är att han inte ville att barnet skulle dö.

Det är dock mycket spekulationer från allas sidor när man inte har läst domen ifråga.

[size=9]Lade till ett "han" i p. 1 som råkade falla bort mellan tanken och tangentbordet...[/size]
Citera
2002-12-01, 18:54
  #24
Medlem
Giuseppes avatar
Re: d

Ok. Jag ger mig väl då. Betraktade inte andra delen av prövningen tillräckligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dante90
Det är dock mycket spekulationer från allas sidor när man inte har läst domen ifråga.

Stämmer. Visst rockar det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback