• 1
  • 2
2013-04-04, 23:13
Medlem
Jag hörde att ungefär 50% av alla nystartade företag går omkull. Vad beror detta på? Är det på grund av orealistiska visioner, ej tillräcklig finansiering eller kanske rent av slarv? Vilka är de vanligaste misstagen nya företag gör?

Ni får gärna ta upp egna erfarenheter för att svara på frågorna.
Citera
2013-04-04, 23:21
Medlem
Slak12s avatar
Många förstår nog inte vad de ger sig in på. Det är inte ett glidarjobb och dra upp ett företag från botten till toppen. Man bör i alla fall bereda sig på att jobba 60h+ i veckan.
Citera
2013-04-04, 23:22
Medlem
Fromlandss avatar
Obefintliga/orealistiska affärsplaner tror jag är främsta orsaken. Många startar företag med inriktningar i första hand på något ägaren "vill" och "är galet intresserad av" istället för att göra ekonomiskt vinst och på så sätt i rätt takt bygga upp verksamheten.
Citera
2013-04-05, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olax2
Jag hörde att ungefär 50% av alla nystartade företag går omkull. Vad beror detta på? Är det på grund av orealistiska visioner, ej tillräcklig finansiering eller kanske rent av slarv? Vilka är de vanligaste misstagen nya företag gör?

Det handlar om konkurrensen. Alla företag kan inte lyckas.
Citera
2013-04-05, 02:45
Medlem
Är det verkligen så hög siffra som 50% som går omkull? Tycker spontant den låter hög men det kanske inte är direkt dem går i konkurs.
Citera
2013-04-05, 03:42
Medlem
vianetts avatar
Kan det bero på våra skyhöga skatter som är högre än 50%? När staten inte ens hjälper dig med finansiering och dylikt vid startande av företag fattar jag inte hur i helvete och varför staten kräver mer än hälften av det man tjänar.
Citera
2013-04-05, 04:47
Medlem
razzzorblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olax2

Känns som att du kollade på dragon's den ikväll?

Ont : antar att det är för att produkten inte är bra, eller att marknaden är för liten, But what do i know ^^
Citera
2013-04-05, 04:56
Medlem
H.E.L.s avatar
Ser man till småföretagare så är det ju många långtidsarbetslösa som får chansen att starta eget. Ofta med en halvt genomtänkt idé.
Hur ska då dessa nötter klara av att sköta ett företag när de inte ens löser att få ett normalt arbete?

Sen är det många kvinnor med flumvisioner som startar eget och inte inser vilket jobb det är eller att just deras unika idé kanske inte var så unik.
Citera
2013-04-05, 05:03
Medlem
H.E.L.s avatar
Vanliga misstag:

Orealistisk budget. Mer ett önsketänkande än realitet vilket inte är bra.
För stora inköp.bygger upp ett lager och binder kapital.
Tjänstebil, mobiltelefoner, datorer. Många slår på stortrumman direkt.
Likviditetsproblem och svårt att plocka ut lön.

Alltså detta är småföretagare jak prata sej om va.
Citera
2013-04-05, 08:38
Medlem
Det brukar florera siffror om att 9 av 10 nystartade företag går omkull inom 5-10 år, men har aldrig sett någon källa på det, så det är förmodligen lite av en överdrift. Däremot så är det väl inte så märkligt att företag går omkull om man ser på det ur ett evolutionärt perspektiv: De flesta mutationerna kommer inte överleva, medan vissa andra klarar sig väldigt bra. Men det är svårt att veta på förhand.
Sen tror jag att vi i Sverige har det exceptionellt svårt, eftersom 80% lever på sin senaste lön så finns det inga besparingar att leva på medan man startar upp företaget - samtidigt som staten gärna vill ha preliminärskatt inbetalt. Ja fy fan.

Bygger man dessutom upp en hög burn rate kommer det gå åt helvete ännu fortare.

Den bästa frågan för att ta reda på huruvida man passar som entreprenör är egentligen "Hur ofta kan du äta nudlar utan att bli fysiskt sjuk?" Är svaret mindre än 3 ggr per dag så är nog den offentliga sektorn bättre.
Citera
2013-04-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
Kan det bero på våra skyhöga skatter som är högre än 50%? När staten inte ens hjälper dig med finansiering och dylikt vid startande av företag fattar jag inte hur i helvete och varför staten kräver mer än hälften av det man tjänar.

Bolagskatten är i år 26,3% och nästa år 22%. Dessutom får du undanta 25% av vinsten före skatt innan skatten beraäknas.

Så hur kommer du fram till att skatten för företag är över 50%?
Citera
2013-04-05, 10:02
Medlem
Jag skulle tro att majoriteten av alla nystartade företag fortfarande är enskild firma. Då är det ju kommunalskatt + egenavgifter som gäller och inte bolagsskatt.

Många kanske startar firmor som handlar med begagnade saker och då försvinner ju i princip 25% av vinsten i moms också (ingen ingående moms att dra av eftersom de köper från privatpersoner). När de inser den totala skatten tappar de lätt sugen och går tillbaka till bidragslivet/arbetslivet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in