Citat:
Ursprungligen postat av Allei-BAWS
Hej jag och min kompis ska bygga en lådbil väldigt snart vi har alla saker vi behöver förutom en motor och desutom har vi väldigt lite kunskap om motorer och hur vi ska få motorn att starta vilka knappar och så vidare snälla hjälp.
Tack

Byggde själv lådbil när jag var yngre. Vi använde en gammal startmotor från en bil vilket är det bästa! Glöm det där med bensin mototer som bullrar och osar.
Vi änvände ett 12 V. blyack. battri ca. 90Ah. Byggde till en funktion så vi kunde få tre hastigheter med hjälp av en tyristor och några stora strömbegränsningsmotstånd några Ohm 200watt.
Men var försiktiga när ni kopplar in batteri/utrustningen, ett vanligt bilbatteri på 12V. kan ge enormt höga kortslutningsströmmar på flera hundra Amp. Prövade en gång att lägga ett sågblad till en bågfil mellan polerna på ett bilbatteri och sågbladet böjade glöda. Typ 200-300 Amp. som gick genom bladet.
En startmotor drar väl en ca. 100-200 Amp.
Leta på nätet hittar ni säkert någon kopplingsexempel till motorkontroll/hastighetsreglering för dom strömmarna. Detta förutsätter att ni vet hur ni ska koppla, be annars någon som kan hjälpa er.