2013-04-04, 20:03
Medlem
Min ena herre har hostat lite för mycket på sistone, så ett veterinärbesök var på sin plats. Konstateras rätt omgående att han har "mild" astma och sätts på en försöksdos kortison oralt.

Eftersom diagnosen är rätt vanlig antar jag att någon här upplevt den, vad jag är nyfiken på är behandlingen.

Eftersom kortison inte är något man vill behandla med helt ohämmat har jag börjat kika på Aerokat, inhalator för katt. Det sägs vara mildare i sina biverkningar. Är det någon här som har erfarenhet av inhalatorbehandling?
Citera
2013-04-05, 06:57
Medlem
Myrtens avatar
Jag känner en som har en katt som i flera år har behandlats med inhalator och det funkar jättebra. Katten kommer själv springande när den ska få sin "puff". Den katten var iofs kattunge när diagnosen sattes men om det är en smart katt så märker den själv att den får lättare att andas. Sen påverkas iofs katter inte lika mycket negativt av långtidsbehandling kortison som tex hundar gör. Och en allergisk bronkit eller felin astma behöver inte vara konstant utan kan komma i perioder, så det kan gå över med kortisonbehandlingen. Men om det inte gör det tycker jag ni ska testa tex Aerokat. Även bricanyl kan vara ett alternativ.

Med att det funkar jättebra menar jag naturligtvis även att katten är symptomfri med behandling, och jävligt pigg och röjer runt.
Senast redigerad av Myrten 2013-04-05 kl. 07:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in