• 1
  • 2
2013-04-04, 13:35
Medlem
Hej, köpte ny dator i delar som jag nu har satt ihop, Men kommer bara upp NTLDR is missing, press any key to restart.
alla delar är nya, förutom hårddisken, den är nyformaterad, NTFS. Hur går jag vidare?
Kan smått grundläggande om datorer, men inte mer!

mvh
Citera
2013-04-04, 13:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan denna länk hjälpa dig? -> http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm
Citera
2013-04-04, 13:41
Medlem
starke_adolfs avatar
Har du testat att googla? Här kan du hitta info bland annat.
Citera
2013-04-04, 13:43
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krif
Hej, köpte ny dator i delar som jag nu har satt ihop, Men kommer bara upp NTLDR is missing, press any key to restart.
alla delar är nya, förutom hårddisken, den är nyformaterad, NTFS. Hur går jag vidare?
Kan smått grundläggande om datorer, men inte mer!

mvh

Utan filen NTLDR kan inte Windows starta testa formatera hårddisken igen.
Kör ingen snabb formatering utan en vanlig NTFS tar lite längre tid men eftersom datan är ny så är det lika bra ränsa om hela hårddisken helt och hållet.
Kolla också så att inget annat som tex usb minne iphone eller whatever sitter i datorn.
Inne i Bios måste du se till att hårddisken är i boot prio 1 eller 2.
Citera
2013-04-04, 15:04
Medlem
Ja jag har testat att googla, men hittade bara info där datorn hade fungerat tidigare

Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Utan filen NTLDR kan inte Windows starta testa formatera hårddisken igen.
Kör ingen snabb formatering utan en vanlig NTFS tar lite längre tid men eftersom datan är ny så är det lika bra ränsa om hela hårddisken helt och hållet.
Kolla också så att inget annat som tex usb minne iphone eller whatever sitter i datorn.
Inne i Bios måste du se till att hårddisken är i boot prio 1 eller 2.

Hur gör jag så att den är i boot prio 1 eller 2?inget annat sitter i. annars funderar jag på om jag kanske råkade ha sönder processorn, råkade sätta dit den felaktigt först.
Kommer bara upp en MSI bild och sen NTLDR grejen..
Citera
2013-04-04, 15:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Hur gör jag så att den är i boot prio 1 eller 2?

Har du varit här under Bios? Se bild -> http://i.imgur.com/1U8qp3K.png -> http://i.imgur.com/3qVeD1p.png

Här visas exempel på hur man sätter boot-ordningen. Man har verktyg där under som gör att du kan verkställa sin åtgärd.
Citera
2013-04-04, 18:22
Medlem
Har du installert Windows? En formatert disk er det liten nytte i, man må også installere OS.
Citera
2013-04-04, 19:08
Medlem
Det låter som att datorn försöker boota från den formaterade hdd istället för på dvd/ usb minnet, antagligen bara att ändra boot ordningen eller också trycker du bara f12/f8 när du har startat och väljer att boota från usb/dvd hoppas det hjälpte
Citera
2013-04-04, 19:53
Medlem
Hej! tack för alla svar! det löste sig så enkelt som att trycka på F8/12 :P pinsamt...
Men nu åkte jag på ett nytt problem! disken hade en MBR-Partionstabell, Men för att installera windows krävs det "GPT".

Hittade detta:
"MBR-diskar (Master Boot Record) använder partitionstabellen för standard-BIOS. GPT-diskar (GUID partition table) använder EFI (extensible firmware interface). En fördel med GPT-diskar är att de rymmer fler än fyra partitioner på varje disk. Diskar som är större än 2 terabyte måste ha GPT.

Du kan konvertera en disk från MBR till GPT under förutsättning att disken inte innehåller några partitioner eller volymer.

Du kan inte använda partitionstypen GPT på flyttbara media eller klusterdiskar som är anslutna till delade SCSI- eller fiberkanalbussar som används av Klustertjänsten."

Den datorn jag använder nu är såpass gammal att den ej har SATA uttag, kan bara koppla disken till datorn via USB, kan jag koppla in den och konvertera, eller blir det knas då?
Tänkte på "Du kan inte använda partitionstypen GPT på flyttbara media eller klusterdiskar som är anslutna till delade SCSI- eller fiberkanalbussar som används av Klustertjänsten"

Mvh krif
Citera
2013-04-04, 22:47
Medlem
Du har først formatert disken, og så skal du installere Windows? Hvordan har du i såfall gjort det?
Det er ikke normalt å gjøre det slik. Formatering er noe man bør gjøre fra installasjonsprogrammet.

Du bør slette partisjonen, det gjøre slik som denne guiden viser: http://pcsupport.about.com/od/operat...-part-1_11.htm
Og så kan du la installasjonsprogrammet lage ny.
Citera
2013-04-04, 23:01
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Hej! tack för alla svar! det löste sig så enkelt som att trycka på F8/12 :P pinsamt...
Men nu åkte jag på ett nytt problem! disken hade en MBR-Partionstabell, Men för att installera windows krävs det "GPT".

Hittade detta:
"MBR-diskar (Master Boot Record) använder partitionstabellen för standard-BIOS. GPT-diskar (GUID partition table) använder EFI (extensible firmware interface). En fördel med GPT-diskar är att de rymmer fler än fyra partitioner på varje disk. Diskar som är större än 2 terabyte måste ha GPT.

Du kan konvertera en disk från MBR till GPT under förutsättning att disken inte innehåller några partitioner eller volymer.

Du kan inte använda partitionstypen GPT på flyttbara media eller klusterdiskar som är anslutna till delade SCSI- eller fiberkanalbussar som används av Klustertjänsten."

Den datorn jag använder nu är såpass gammal att den ej har SATA uttag, kan bara koppla disken till datorn via USB, kan jag koppla in den och konvertera, eller blir det knas då?
Tänkte på "Du kan inte använda partitionstypen GPT på flyttbara media eller klusterdiskar som är anslutna till delade SCSI- eller fiberkanalbussar som används av Klustertjänsten"

Mvh krif

Råder dig att köpa en ny hårddisk och använd den där hårddisken som lagring bara här har du en billig och bra hårddisk där du kan installera operativsystemet i så slipper du allt det där och kan googla runt och lösa problemet en vacker dag.

http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-caviar-blue

Lycka till..!
Citera
2013-04-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Råder dig att köpa en ny hårddisk och använd den där hårddisken som lagring bara här har du en billig och bra hårddisk där du kan installera operativsystemet i så slipper du allt det där och kan googla runt och lösa problemet en vacker dag.

http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-caviar-blue

Lycka till..!

Tack, börjar ledsna så får väl pröva det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in