2013-04-04, 10:48
Medlem
TilleyHats avatar
Hur fixar jag unmountable boot volume problemet utan Windows XP installations-CD? Datorn kom med förinstallerat operativsystem och någon skiva har jag inte.

Hårddisken verkar inte gå och jag kommer inte in i felsäkert läge.

Några bra tips?
Citera
2013-04-04, 11:29
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det låter som om din hårddisk har gått till sista vilan. Ny disk?
Citera
2013-04-04, 11:41
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det låter som om din hårddisk har gått till sista vilan. Ny disk?

Och hur räddar jag informationen på den gamla hårddisken?
Citera
2013-04-04, 12:17
Medlem
harrycallahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Och hur räddar jag informationen på den gamla hårddisken?

Inte säkert att det går.

Men du kan testa att först och främst boota upp med exempelvis Ubuntu och se om du kan se disken därifrån.
Citera
2013-04-04, 12:24
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrycallahan
Inte säkert att det går.

Men du kan testa att först och främst boota upp med exempelvis Ubuntu och se om du kan se disken därifrån.

Jag är inte så datorkunnig så om du kan ge mer specifik rådgivning är jag jättetacksam. (Dvs använd ord som en femtioåring kan förstå... )

(Bara för att se om jag har förstått: Ska jag ladda ner operativsystemet Ubuntu på en extern skiva och starta problemdatorn med den?)
Senast redigerad av TilleyHat 2013-04-04 kl. 12:31.
Citera
2013-04-04, 12:37
Medlem
harrycallahans avatar
Citat:
Jag är inte så datorkunnig så om du kan ge mer specifik rådgivning är jag jättetacksam. (Dvs använd ord som en femtioåring kan förstå... )

(Bara för att se om jag har förstått: Ska jag ladda ner operativsystemet Ubuntu på en extern skiva och starta problemdatorn med den?)

http://www.linuxliveusb.com/en/home
Kolla denna länk, där kan du skapa en USB-sticka som kör Linux.

Har varit med om några gånger att diskar inte fungerat i Windows men att jag kunnat komma åt dem från Linux, det är dock ingen garanti att det kommer att fungera i ditt fall.
Citera
2013-04-05, 09:26
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrycallahan
http://www.linuxliveusb.com/en/home
Kolla denna länk, där kan du skapa en USB-sticka som kör Linux.

Har varit med om några gånger att diskar inte fungerat i Windows men att jag kunnat komma åt dem från Linux, det är dock ingen garanti att det kommer att fungera i ditt fall.

Nu har jag installerat Ubuntu på en extern hårddisk som jag startat datorn med. Jag kan se den problemfyllda hårddisken men kan inte öppna den pga felmeddelandet "Unabel to mount to 157 GB Volume. Adding read ACL for uid 999 to media/ubuntu failed. Operation not supported."

Samma meddelande kommer för övrigt upp när jag försöker titta vad som finns på den externa hårddisken.

Tips?
Citera
2013-04-05, 12:08
Medlem
harrycallahans avatar
Citat:
Nu har jag installerat Ubuntu på en extern hårddisk som jag startat datorn med. Jag kan se den problemfyllda hårddisken men kan inte öppna den pga felmeddelandet "Unabel to mount to 157 GB Volume. Adding read ACL for uid 999 to media/ubuntu failed. Operation not supported."

Samma meddelande kommer för övrigt upp när jag försöker titta vad som finns på den externa hårddisken.

Tips?

Testa med att i Ubuntu öppna ett terminalfönster och skriva sudo mkdir /media/ubuntu. Prova sedan igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in