2013-04-04, 00:34
Medlem
Chianti68s avatar
Fick det för 2 år sedan, läkarna trodde inte att jag skulle överleva men jag var ett mirakel. Jag har hjärnskada då jag rör till det lite här och där men ingen kan se det på mitt yttre. Känner att jag blir sämre med tiden, det går utför. Vill ha lite tipps på hur man återgår samt att jag kan dela med mig av symptom innan för de som vill ha.
Citera
2013-04-04, 00:55
Medlem
Jag vill veta vilka symtom du hade.
Citera
2013-04-04, 01:47
Medlem
Chianti68s avatar
Det började med hjärtat som jag haft i många år, väldigt jobbigt. Första tecknet var att medvetandet försvann i några sekunder, kraftig huvudvärk och kräkningar. Så fort jag reste mig upp på morgonen kräktes jag och även efter måltid.Väldigt trött så jag fick lägga mig på golvet på mitt kontor och när jag kom hem efter jobbet så fick jag lägga mig igen. Några dagar innan fick jag en otrolig smärta i hela högerarmen åkte akut till företagshälsan som sa att jag fått musarm. Detta pågick i 4 månader var hos läkare men dom sa att allt var magkattarr och då insåg jag att jag kommer dö för något är galet. Min man skällde ut mig på alla hjärtans dag 2011 för att jag skulle gå till läkaren igen men jag var för trött för att bråka om hjälp. 16 feb. Kräktes jag och det small till i hjärnan som en raket och ut i hjärtat ramlade ihop. Ambulans kom och på sjukhuset gjordes 3 röntgen innan dom så att jag inte hade blodcirkulation i hjärnan och kraftig hjärtflimmer. Jag kommer inte ihåg så mycket men mina nära har berättat.
Citera
2013-04-04, 14:23
Medlem
GrumpyOldMans avatar
1) Medvetandeförlust med huvudvärk och kräkningar
2) Smärta i höger arm -diagnosticerad (akut hos företagshälsovården) som "musarm".
3) Pågående besvär i fyra månader - diagnos "magkatarr"
4) Ingen blodcirkulation i hjärnan (efter tre olika rtg-undersökningar)
5) Konstaterat "hjärtflimmer" (förmaksflimmer?)

Chianti68 efter punkt fyra ovan borde du vara död sen länge. Annars tror jag att du har blandat äpplen med päron - något som heter sinustrombos finns inte. Du blandar kanske ihop Sinusknutan i hjärtat med ventrombos?
Citera
2013-04-04, 19:15
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Chianti68 efter punkt fyra ovan borde du vara död sen länge. Annars tror jag att du har blandat äpplen med päron - något som heter sinustrombos finns inte. Du blandar kanske ihop Sinusknutan i hjärtat med ventrombos?
Det finns visst något som heter sinustrombos, vilket är en trombos i hjärnans venösa system (tex så kan man få trombos i sinus sagittalis).
Senast redigerad av fredrik686 2013-04-04 kl. 19:18.
Citera
2013-04-04, 19:18
Medlem
Duramaters avatar
Cerebral venous sinus thrombosis
http://emedicine.medscape.com/article/1162804-overview
Citera
2013-04-04, 19:26
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Och jag min dumma idiot tänkte enbart kardiellt. Tack för upplysningen, både fredrik686 och duramater (visste väl att det fanns cerebral insikt i den signaturen). Ni har båda gett mig ny kunskap!

Gör en cerebral pudel och går tillbaka till böckernas värld igen.
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2013-04-04 kl. 19:28.
Citera
2013-04-06, 19:00
Medlem
Har du haft kontakt med någon neurorehabiliteringsenhet?
Citera
2023-01-15, 20:08
Medlem
För en vecka sedan låg jag hemma och tog emot spyor samt huvudvärk som en man i tre dagar innan jag fick krypa till korset där ambulans tillkallades.

Har därefter fått diagnosen Cerebral ventrombos (sinusventrombos) och äran att delta i en studie hos "Sahlgrenska cerebral ventrombos studie (SCVTS)".

Dock lagom road av att bli cpskadad genom en stroke men också hur jag likt en Somalie knappt kunnat behärska det svenska språket pga Afasi.

Aja, är väl ganska lindrigt förståndshandikappade trots allt och ingen huvudvärk längre vilket är skönt då jag aldrig haft huvudvärk tidigare i livet.

Men men, hjärntrötthet osv kanske blir en grej när man väl setts på prov igen i en vanlig vardagan men den dagen den sorgen.
Citera
2023-04-03, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
För en vecka sedan låg jag hemma och tog emot spyor samt huvudvärk som en man i tre dagar innan jag fick krypa till korset där ambulans tillkallades.

Har därefter fått diagnosen Cerebral ventrombos (sinusventrombos) och äran att delta i en studie hos "Sahlgrenska cerebral ventrombos studie (SCVTS)".

Dock lagom road av att bli cpskadad genom en stroke men också hur jag likt en Somalie knappt kunnat behärska det svenska språket pga Afasi.

Aja, är väl ganska lindrigt förståndshandikappade trots allt och ingen huvudvärk längre vilket är skönt då jag aldrig haft huvudvärk tidigare i livet.

Men men, hjärntrötthet osv kanske blir en grej när man väl setts på prov igen i en vanlig vardagan men den dagen den sorgen.

Lite sen fråga, men kommer du ihåg hur länge de hade kvar huvudvärken efter (vad jag utgår ifrån) de satte in blodförtunnande? Och har du följt upp med ny RTG om trombosen minskat?
Citera
2023-04-04, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Lite sen fråga, men kommer du ihåg hur länge de hade kvar huvudvärken efter (vad jag utgår ifrån) de satte in blodförtunnande? Och har du följt upp med ny RTG om trombosen minskat?

Såhär drygt tre månader efter hjärnblödningen så har den spontana huvudvärken gått över.
Det ska uppföljas med en hjärnröntgen om ytterligare två till tre månader!
Citera
2023-04-04, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
Såhär drygt tre månader efter hjärnblödningen så har den spontana huvudvärken gått över.
Det ska uppföljas med en hjärnröntgen om ytterligare två till tre månader!

Aha, så du fick blödning alltså (stroke), trodde själva trombosen var intakt när den upptäcktes. Lycka till med uppföljningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in