Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag fattar vad du menar, fast du skriver ut det så att det låter tvärtom. För jante tillåter oss att bry oss om andra människor, men inte att bry om oss självt. Mänskligheten skulle känna guld och gröna skogar med sol på att bry sig betydligt mer om sig själv, på ett s.k. sunt "Icke-konspiratoriskt-satanistiskt" - sätt.
Jag tänker när jag är solo: alltså är min devis, att jag ständigt måste direkt-samverka med irl-människor för att stävja den filosofiska bördan. Sant!
Jantelagen lär iaf mig att jag inte ska tro att solen skiner.
Jante tar bort mitt solsken och ditt, så det inte får skina.
folk som ska skina ska få skina, oavsett iq, peng eller annat, och få vara glada.
Fast du har en bra poäng i att jag alltid ser saker bakvänt, och det tar jag till mig ärligt o läser jante gärna igen.
Jag brukar se bakifrån och framåt när jag läser och ser. (medveten om det logiska felet där)
Jante lär oss i sista lagen att jag inte kan lära dig något, speciellt av andra. Han har rätt, men ändå inte.
det beror på hur man ser på kunskap och erfarenhet mm
bara genom att du svarade eller läste, så vet jag att jag lärde dig mitt sätt att se på saker eller andras.
ja allt går att dra ut i oändligt små deterministiska solstrålar... du såg andras..
fast egentligen är sista lagen fin, men den är för isolerad. Den säger att du finns inte.