2005-05-24, 18:33
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Jag finstrimlar gurka (skuren på längden och urkärnad) i maskin, kramar ur den mesta vätskan, blandar med äkta grekisk yoghurt, typ Total (det gör en avsevärd skillnad).
Sedan häller jag massan i en ren kökshandduk, snurrar ihop den och kramar ur den sista vätskan.
Smaksätter med pressad vitlök, salt och grovmalen svartpeppar.

Edit, var lite mer utförlig.
Citera
2020-05-08, 22:37
Medlem
Har du ett bra tzatzikirecept?

Är bara intresserad om du har gjort det själv. Tråla på internet kan jag göra själv.
Citera
2020-05-08, 22:41
Medlem
Enkelt.

1 burk turkisk youghurt
1 burk Majonäs
1 gurka
Salt
Peppar
1 vitlöksklyfta

1. Blanda 1 del Youghurt med 1 del Majonäs
2. Skala gurkan så skalet försvinner och hacka sedan resten fint och släng i röran.
3. Skala vitlöken och ha i halva eller hela beroende på hur mycket styrka du vill ha. Jag brukar köra en hel.
4. Salta och Peppra
5. Rör runt ordentligt
6. Ställ i kylskåpet i 1 H.
Citera
2020-05-08, 22:48
Medlem
4yoonlys avatar
Bra och bra, funkar för mig...

Strimla gurka, lägg i balja med lite salt... 20-30 minuter häll av/ut vattnet i en sil. Blanda detta med någon yoghurt (kör den "turkiska" själv men vilken yoghurt som helst fungerar antar jag).
Dra i lite pressad vitlök efter tycke och smak...
Jag brukar dra i lite svart/vit peppar också. Låt stå någon dag eller två...

Är det den bästa bästa Tzatzikin jag ätit... nej men duger för mig...

I princip det enda jag använder den till är lägga på rostat vitlöksbröd eller bara rostat bröd (jag vet, dubbel vitlök)...

Önskar jag kunde göra den som dom gjorde på en grekisk restaurang som jag ofta var på under 90-00 talet... men men :-)
Citera
2020-05-08, 22:49
Medlem
SkateBlinds avatar
Det absolut viktigaste enligt mig är att låta yoghurten rinna av och att krama ur vätska från gurkan. Annars får man en urvattnad blaskig röra. I övrigt är det tycke och smak. För egen del så använder jag lite majonnäs för att få den krämigare.
Citera
2020-05-08, 22:50
Medlem
När det gäller gurkan.....
Skala och hacka den i lite större bitar så det inte bara blir nå mos av det hela, lägg sedan gurkan på en bit papper och salta den rejält, låt det ligga och dra i några minuter.

Efter det tar du och pressar ut så mycket vätska ur gurkan som det går.

Youghurt, gurka, vitlök, svartpeppar
Citera
2020-05-08, 22:53
Medlem
SilentVictorys avatar
Alltid egen.

Turkisk youghurt efter behov.
Gurka
Vitlök
Salt/peppar

1. Släng i så mycket youghurt som kan tänkas gå åt
2. Riv gurkan mha. ett rivjärn 1/2 till 1/3 brukar räcka beroende på mängd youghurt.
3. Släng ner allt slafs inkl. skal från gurkan i ett durkslag.
4. Pressa ur det mesta av vätskan med en sked eller gaffel och ös ner gurkslafset i youghurten.
5. Vitlök är helt beroende på hur mycket styrka man vill ha, brukar utgå från 1-2 per person.

Rör runt och tillsätt salt/peppar efter behov.

In i kylskåpet minst en timma så vitlöken sätter sig.

Inte så komplicerat men himmelskt gott.
Citera
2020-05-08, 22:55
Medlem
Stort tack för tipsen!

Hur pressar man ur vattnet på bästa sätt?
Citera
2020-05-08, 23:01
Medlem
Triremers avatar
Larsa har en bra yoghurt som är äkta grekisk 10%. Kör på den. Nästan allt annat är skit.

Sen är det också viktigt att inte överdriva mängden vitlök (och det säger jag som vitlöksälskare). I Grekland har de förvånansvärt lite vitlök i tzatzikin på de ställen jag käkat.
Citera
2020-05-08, 23:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Grekisk yoghurt.
2 vitlöksbitar
Salt och peppar
1 hel gurka

Dela gurkan på längden. Ta en matsked och dra ut allt det inne i gurkan. Kasta det.
Ta sedan ett rivjärn och riv de två gurkhalvorna ned i yoghurten.
Pressa de två vitlöksbitarna. Tillsätt salt och peppar. Blanda och låt stå över natten.
Citera
2020-05-08, 23:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weltoffen
Stort tack för tipsen!

Hur pressar man ur vattnet på bästa sätt?
För att få bra gurka så dela den först på längden och dra sedan ur kärnhuset med en sked. Riv sedan gurkan grovt och lägg i en sil lite i taget med salt emellan och låt stå någon timme, saltet drar ur vätskan samtidigt som gurkan blir salt. Jag tycker att det brukar räcka med att krama ur det sista med handen, men då använder jag också en rejält avrunnen yoghurt som är så fast att jag kan ta den i handen som en boll. Blanda ihop och pressa i vitlök efter tycke och smak, ev, liter mer salt och ett drag med svartpepparkvarnen. Majonnäs har inget i tzatsiki att göra.
Citera
2020-05-08, 23:31
Medlem
Vitlök.

Med det sagt så måste man fylla i rätt mycket med ost av permesanno reggiianotypen. Ger fyllighet och karaktär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in