2020-05-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Larsa har en bra yoghurt som är äkta grekisk 10%. Kör på den. Nästan allt annat är skit.

Sen är det också viktigt att inte överdriva mängden vitlök (och det säger jag som vitlöksälskare). I Grekland har de förvånansvärt lite vitlök i tzatzikin på de ställen jag käkat.

larsas yoghurt säljs inte i hålan jag befinner mig i. Jag håller helt med dig att vitlöken är viktig för det är balansen, man vill känna smaken men vill inte att smaken av vitlök ska vara för stark. Det är också därför jag ställer frågan till de som gjort detta innan. att kasta ihop saker kan alla men finliret är något annat.
Citera
2020-05-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Vitlök.

Med det sagt så måste man fylla i rätt mycket med ost av permesanno reggiianotypen. Ger fyllighet och karaktär.

Har aldrig hört att man kan ha i ost. Ska göra två batchar, en batch med de tuips jag fått här och testa en batch med att ha i ost för att se hur det blir med ost. Det är en balansgång och det är lite subjektivt hur och vad man tycker om, som med det mesta.

stort tack till dig och de andra hjältarna för att ni tagit er tid att svara!
Citera
2020-05-08, 23:59
Medlem
DeepThroat007s avatar
Såhär gör man i Grekland (med en viss svensk anpassning).

Låt yoghurt rinna av genom att använda en tratt som man sätter ett kaffefilter i. Tratten med yoghurt ställs i ett högt glas o sedan i kylen några timmar. Någon naturell grek-yoghurt är bäst.

Några timmar senare häller man över yoghurten i en djup tallrik eller skål.

Skär bort det gröna på gurkan med osthyvel. Riv sedan gurkan. Stoppa den rivna gurkan i ett kaffefilter och krama hårt med händerna så att väskan försvinner. Lägg sedan i yoghurten.

Även några pressade vitlöksklyftor skall blandas i. Använd en gaffel o blanda runt.

Lätt som en plätt.
Citera
2020-05-09, 00:03
Medlem
Citat:
Vitlök.

Med det sagt så måste man fylla i rätt mycket med ost av permesanno reggiianotypen. Ger fyllighet och karaktär.

Fyndigt, mycket bra tips. . .
Citera
2020-05-09, 00:46
Medlem
Pestoleras avatar
De flesta tipsen här är ok men glöm inte olivolja samt citron för att få rätt balans, lycka till.
Citera
2020-05-09, 02:04
Medlem
Babydolls avatar
Turkisk yoghurt
Riven gurka (pressa bort vattnet)
Vitlök
Salt & peppar
Lite olivolja
En liten skvätt vinäger
Citera
2020-05-09, 02:28
Medlem
Blyatifuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Det absolut viktigaste enligt mig är att låta yoghurten rinna av och att krama ur vätska från gurkan. Annars får man en urvattnad blaskig röra. I övrigt är det tycke och smak. För egen del så använder jag lite majonnäs för att få den krämigare.
håller med mannen!!
brukar använda ett kaffe filter för de
Citera
2020-05-09, 03:34
Medlem
KarlFarbmans avatar
Olivolja, och mycket av det.
Citera
2020-05-09, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Grekisk yoghurt.
2 vitlöksbitar
Salt och peppar
1 hel gurka

Dela gurkan på längden. Ta en matsked och dra ut allt det inne i gurkan. Kasta det.
Ta sedan ett rivjärn och riv de två gurkhalvorna ned i yoghurten.
Pressa de två vitlöksbitarna. Tillsätt salt och peppar. Blanda och låt stå över natten.
bästa sättet tycker jag ..super gött
Citera
2020-05-09, 04:34
Medlem
OdCaBos avatar
Hur har ingen nämnt dill och olivolja än? :/

Riv 1/2 urkärnad gurka, låt rinna av - helst över natten. Blanda med 3-4 dl grekisk yoghurt, 2 finhackade vitlöksklyftor, 2 msk olivolja, 1 msk citron eller vitvinsvinäger, 1/2 tsk salt och 1 msk dill. Låt stå, igen gärna över natten. Häll på lite mer olivolja, strö på lite extra dill och garnera med nån oliv.
Senast redigerad av OdCaBo 2020-05-09 kl. 04:41.
Citera
2020-05-09, 14:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Bra yoghurt, färsk dill, mycket vitlök, färsk svartpeppar, bra olivolja, färsk citron.

Låt dra över natten och tillsätt gurka+dill strax innan servering. Lite färsk svartpeppar på toppen. Garnera med en dillkvist och rngla lite olja på toppen.
Citera
2020-05-09, 15:23
Bannlyst
Citat:
Vitlök.

Ost har inget i tzatziki att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in