2013-04-02, 20:32
  #1
Medlem
Någon som har skvaller om Scandic Hotels?

EQT köpte ju dem 2007 för 833 MEURO och har inte fått någon lönsamhet i Sverige. Dags för försäljning?

EQT kommer i så fall att piffa till koncernen. Ryktet säger att de ska skriva kontrakt om att bygga sju-åtta nya hotell på "mellanstora" orter i södra Sverige samt att de ska hårdsatsa på många nya franchisetagare.

Kan det ligga något i det?
Citera
2013-04-02, 20:36
  #2
Medlem
Hur vet du att dem inte fått någon lönsamhet i sverige? är det nationellt sett i sådana fall? har hört att scandic lund går riktigt bra och evt ska expandera
Citera
2013-04-02, 20:46
  #3
Medlem
Har du någon källa för ditt påstående? Eller betyder "inte lönsamt" bara att de inte gör den vinsten de vill? För det kan väl knappast gå med förlust iaf? Nog för att konkurrensen är hård men Scandic är ju ett väl inarbetat varumärke, något man fick märka på när man försökte att döpa om några av hotellen till Hilton.
Citera
2013-04-03, 08:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Örfil
Har du någon källa för ditt påstående? Eller betyder "inte lönsamt" bara att de inte gör den vinsten de vill? För det kan väl knappast gå med förlust iaf? Nog för att konkurrensen är hård men Scandic är ju ett väl inarbetat varumärke, något man fick märka på när man försökte att döpa om några av hotellen till Hilton.

http://www.121.nu/onetoone/foretag/scandic-hotels-holding-ab/ekonomi/koncern

Ser inte så bra ut.

Vissa hotell går ju säkert lysande, men de betalar inte tillräckligt till koncernens totala kostnader ändå.

(Tittar man runt på 121.nu ser man också att Scandic ägs från Luxemburg så det är där eventuell vinst och skatt hamnar i slutändan, något som tyvärr inte går att ta hänsyn till när staten upphandlar hotellavtal...)

Fast min huvudfråga är mer om rykten att EQT vill göra sig av med Scandic och om det kan stämma att de ska "snygga till" koncernen genom att bygga en rad nya hotell? Ocheller genom att ta in fler franchisehotell?
Citera
2013-04-03, 16:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hothothotell
http://www.121.nu/onetoone/foretag/scandic-hotels-holding-ab/ekonomi/koncern

Ser inte så bra ut.

Vissa hotell går ju säkert lysande, men de betalar inte tillräckligt till koncernens totala kostnader ändå.

(Tittar man runt på 121.nu ser man också att Scandic ägs från Luxemburg så det är där eventuell vinst och skatt hamnar i slutändan, något som tyvärr inte går att ta hänsyn till när staten upphandlar hotellavtal...)

Fast min huvudfråga är mer om rykten att EQT vill göra sig av med Scandic och om det kan stämma att de ska "snygga till" koncernen genom att bygga en rad nya hotell? Och eller genom att ta in fler franchisehotell?

Det var som fan. Både Choice och Rica verkar göra ett klart bättre resultat än det där, så att sälja är kanske inte en så dum tanke...
Citera
2013-04-05, 09:07
  #6
Medlem
Redors avatar
Det har länge spekulerats i om och när EQT ska släppa Scandic.
EQT´s affärsidé är ju att tjäna pengar, inget annat. Dem bryr sig inte om Scandic och dem vet inget om att driva hotellverksamhet. Så även om det inte sker imorgon, så kommer EQT garanterat att sälja Scandic inom en snar framtid, just eftersom Scandic inte visar tillräckligt bra siffror och inte bidrar till ekonomisk tillväxt i EQT.

Att ett riskkapitalbolag äger en hotellkedja tycker jag är anmärkningsvärt. Scandic som har en så fin historia sålde sig själva till att bli ägda av personer som ENBART intresserar sig av pengar. Scandic är dessutom den enda hotellkedjan som ägs att ett sådant bolag. Alla andra (iaf större kedjor) står på mer eller mindre egna ben.
Citera
2013-04-06, 05:29
  #7
Medlem
TinTims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hothothotell
http://www.121.nu/onetoone/foretag/scandic-hotels-holding-ab/ekonomi/koncern

Ser inte så bra ut.

Vissa hotell går ju säkert lysande, men de betalar inte tillräckligt till koncernens totala kostnader ändå.

(Tittar man runt på 121.nu ser man också att Scandic ägs från Luxemburg så det är där eventuell vinst och skatt hamnar i slutändan, något som tyvärr inte går att ta hänsyn till när staten upphandlar hotellavtal...)

Fast min huvudfråga är mer om rykten att EQT vill göra sig av med Scandic och om det kan stämma att de ska "snygga till" koncernen genom att bygga en rad nya hotell? Ocheller genom att ta in fler franchisehotell?

Visst snuffrorna från Scandic Hotels Holding AB ser kanske inte så bra ut, kan inte ett skit om koncernekonomi men tittar man på den rena hotellverksamheten Scandic Hotels AB så är ju siffrorna annat. http://www.121.nu/onetoone/foretag/scandic-hotels-aktiebolag-0EB9

För siffror för 2012, http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/scandic_hotels/pressrelease/view/scandic-hotels-oekade-resultatet-2012-846099 läs gärna PDFn längst ner

Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Det har länge spekulerats i om och när EQT ska släppa Scandic.
EQT´s affärsidé är ju att tjäna pengar, inget annat. Dem bryr sig inte om Scandic och dem vet inget om att driva hotellverksamhet. Så även om det inte sker imorgon, så kommer EQT garanterat att sälja Scandic inom en snar framtid, just eftersom Scandic inte visar tillräckligt bra siffror och inte bidrar till ekonomisk tillväxt i EQT.

Att ett riskkapitalbolag äger en hotellkedja tycker jag är anmärkningsvärt. Scandic som har en så fin historia sålde sig själva till att bli ägda av personer som ENBART intresserar sig av pengar. Scandic är dessutom den enda hotellkedjan som ägs att ett sådant bolag. Alla andra (iaf större kedjor) står på mer eller mindre egna ben.

Nu sålde ju scandic inte sig själva på det sättet, Hilton köpte ju scandic som sedan såldes till EQT. Under Hilton tiden stog scandic helt stilla och inte ett skit hände, tror inte riktigt hilton visste vad dom skulle göra med en midmarket hotellkedja i norra europa. EQT däremot satte ju fart på ruljanserna och började bygga nya hotell samt den stora renoveringen som håller på nu med ett 40tal hotell och 1.6 miljarder kronor. Kommer EQT sälja? Säkerligen men tror knappast det är inom en kort framtid.
Citera
2013-04-06, 10:19
  #8
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinTim
Nu sålde ju scandic inte sig själva på det sättet, Hilton köpte ju scandic som sedan såldes till EQT. Under Hilton tiden stog scandic helt stilla och inte ett skit hände, tror inte riktigt hilton visste vad dom skulle göra med en midmarket hotellkedja i norra europa. EQT däremot satte ju fart på ruljanserna och började bygga nya hotell samt den stora renoveringen som håller på nu med ett 40tal hotell och 1.6 miljarder kronor. Kommer EQT sälja? Säkerligen men tror knappast det är inom en kort framtid.

Hilton släppte Scandic just pga dålig lönsamhet. Men det var ju just som du säger antagligen för att INGET hände med Scandic under Hilton-tiden, tror att ett nytt hotell öppnade. Så nej dem visste nog inte vad dem skulle göra med en sån hotellkedja under den tiden.

Tror att den omfattande satsningen på "Väghotellen" är EQT´s sista chans till Scandic att visa bra lönsamhet. Det vore ju idiotiskt av EQT att sälja under pågående renovering för 1.6 miljarder. Visar däremot Scandic inga bättre reslutat efter att spenderat så mkt pengar så säljer nog EQT. Men det sker först om några år. När renoveringarna förhoppningsvis visar effekt.

MEN vad skulle hända med Scandic om EQT sålde? skulle Scandic gå i graven?, för dem klarar ju inte sig själva och tveksamt om någon annan skulle vilja köpa. Jo Choice´s Petter Stordalen då kanske

Men sen är ju Scandic fortfarande Scandic, både på gott och ont.
Citera
2013-04-06, 21:29
  #9
Medlem
Frågan är vem som köper om EQT säljer. Någonting säger mig att Thon kommer att göra det, annars Rica, de ligger ju ganska nära i affärsstrategi. Tror inte att Petter S är sugen, det verkar som om han hellre vill ha hotell som är "inne" och flashiga istället för Svensson-hotell.
Citera
2013-04-08, 08:38
  #10
Medlem
SaintJonahs avatar
Ni tror inte att det skulle vara både bättre och mer lönsamt att stycka upp hotellen och låta flera köpare ta en bit vardera?
Processen skulle ju självklart dra ut på tiden. Men många köpstarka ledande kedjor skulle nog vara med och hugga på de bättre hotellen.
Priset skulle gå upp och man skulle på så sätt väga upp pengarna som dom sämre hotellen inte ger.

Alt. Att man hittar lokala köpare för "väghotellen" och behåller hotellen som ligger i större städer.
Citera
2013-04-08, 20:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaintJonah
Ni tror inte att det skulle vara både bättre och mer lönsamt att stycka upp hotellen och låta flera köpare ta en bit vardera?
Processen skulle ju självklart dra ut på tiden. Men många köpstarka ledande kedjor skulle nog vara med och hugga på de bättre hotellen.
Priset skulle gå upp och man skulle på så sätt väga upp pengarna som dom sämre hotellen inte ger.

Alt. Att man hittar lokala köpare för "väghotellen" och behåller hotellen som ligger i större städer.

Jag tror inte det. Scandic är ett väl inarbetat varumärke som medelsvensson gillar ganska hårt. Jag tror att det vore slöseri att bara låta det försvinna. En nordisk aktör borde gå in här och styra upp det hela.
Citera
2013-04-09, 00:00
  #12
Medlem
bentebent22s avatar
Bara för det visar negativt resultat på resultaträkningen så behöver det inte betyda att det går enligt plan för EQT.

Det är en LBO, så det kommer vara negativa siffror i några år. Fram tills dess är dags att sälja, då fixar man till siffrorna så man får fin EBITDA/EBIT/vinst. Så säljer dom med en jävla vinst.

EQT är det mest kompetenta PE-bolag vi har i Sverige. Det mesta de tar i blir till guld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in