2013-04-09, 00:02
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Det har länge spekulerats i om och när EQT ska släppa Scandic.
EQT´s affärsidé är ju att tjäna pengar, inget annat. Dem bryr sig inte om Scandic och dem vet inget om att driva hotellverksamhet. Så även om det inte sker imorgon, så kommer EQT garanterat att sälja Scandic inom en snar framtid, just eftersom Scandic inte visar tillräckligt bra siffror och inte bidrar till ekonomisk tillväxt i EQT.

Att ett riskkapitalbolag äger en hotellkedja tycker jag är anmärkningsvärt. Scandic som har en så fin historia sålde sig själva till att bli ägda av personer som ENBART intresserar sig av pengar. Scandic är dessutom den enda hotellkedjan som ägs att ett sådant bolag. Alla andra (iaf större kedjor) står på mer eller mindre egna ben.

Varför skulle det vara det vara anmärkningsvärt att ett PE-bolag äger en hotellkedja? De äger bolag i alla branscher de kan tjäna pengar i.
Citera
2013-04-09, 00:16
Medlem
bentebent22s avatar
Gick igenom det lite finansiella lite snabbt.

De visar fin tillväxt (CAGR på salesen är på dryga 15%). Postivt EBITDA/EBIT.
Bara för det negativt resultat betyder inte att bolaget går dåligt. Det är mest bokföringstekniskt. Trolla lite med räntor fram och tillbaka och lite koncernbidrag etc.

Scandic är ett företag som går fantastiskt bra.

EQT sa 2010 att de ska behålla Scandic i minst 3 år. Så det kanske bli en försäljning i år. Men min gissning är att de håller bolag 1-2 år till, ser till att göra ett kanonår så man får riktigt fina siffror. Sen är det dags för en exit. Alla som jobbar på EQT får fina bonusar och kan köpa nya Hermesväskor till deras fruar.

Lyckligt slut.
Citera
2013-04-11, 09:10
Medlem
Jag tror att EQT har börjat klä upp bruden nu. Like-for-like hade de negativ utveckling av Revpar och oavsett hur duktiga EQT är kan de inte komma ifrån att det är en hotellkedja de äger och att Revpar är 99 % av hotellkedjedrift. Omsättningsökningen består i nya hotell och ökade vinsten kan lika gärna vara bokföringsteknisk (kolla vilka enorma förluster som ligger längre upp i koncenträdet i Sverige).

Att presentera en ny meny med fyra olika rätter som något viktigt i ett miljardföretag... Nejnej, det är för att lura icke-branschfolk. Scandic har alltid haft prisvärda traditionella rätter på sin meny.

Den stora investeringen i motellen görs för övrigt inte av Scandic utan av Pandox.

Jag blir mer och mer tveksamt till Scandic och förstår att ingen velat köpa. Och jag håller med om att EQT gjorde ett konstigt val när de gav sig in i hotellbranschen. Marginalerna är för små i Sverige och överetableringen ett jätteproblem.

Scandic borde dumpa alla lågpresterande landsortshotell och bara fokusera på storstäderna. Ha ett samarbete med någon annan kedja för att sköta frequent-poäng-samlandet på landet. Det skulle rimligtvis någon av de kedjerna vilja hoppa på.
Citera
2013-04-29, 08:44
Medlem
Redors avatar
För några år sen var Scandic den största hotellkedjan, men blev omsprugna av Choice i mitten på 2000-talet. Scandics mål är såklart att återta positionen som största kedja och detta gör man genom att köpa och bygga nya hotell, renovera väghotellen och försöka ändra sina koncept.
Att ta in Jamie Oliver att göra om deras mötekoncept och barnmenyer var en början. Tyvärr så tror jag hans konsultationer kostar mer än det faktiskt drar in. Hur har t.ex Choice lyckats utan att ta in en svindyr "kändis"?. Då är det ju uppenbart att Scandic saknar något som andra hotellkedjor har. Kanske kompetens!?.
En annan faktor är att Scandic är så strikt konceptstyrt. Kockarna får inte bestämma vilken man dem ska göra, vad som ska köpas in, det som annars är en köksmästares jobb osv osv.. IStället för att låta sina kökschefer & F&B-chefer komponera ihop egna menyer och en meny som är speciell för just det hotellet så involverar man en kock som Jamie som får fria händer.
När nya hotell öppnas så får nyckelpersoner inte komma med egna idéer utan allt styrs av hårda koncept om hur det ska se ut, marknadsföras, revenue etc.
Ett exempel är nya Grand Central i Sthlm. Många slutade i protest just pga detta. "Man får ett jobb att starta upp ett nytt hotell men har ändå inget att säga till om". (detta vet jag pga av inside info)

Jag fattar väl också att ett stort företag måste ha vissa koncept och standards som de anställda ska följa. Men man måste också kunna anpassa sina koncept och vara lyhörd till medarbetares idéer och åsikter. Som det är nu så ändras inget trots att de anställda påpekar saker, utan det tar några år och sen framstår det som att någon på huvudkontoret kommit på idén.

Tror Scandic biter sig själva i svansen och ändrar man inte taktik så kommer det falla helt inom några år.
Senast redigerad av Redor 2013-04-29 kl. 08:52.
Citera
2013-04-29, 22:54
Medlem
Hur många potentiella köpare finns det till Scandic?

Hur många företag är beredda att betala mer än 7,1 miljarder för Scandic?

Är kedjan "färdiginvesterad" så lär ju knappast något annat riskkapitalbolag vara intresserade. Då är det ett antal hotellkedjor/hotellägare kvar. Vilka?

Är världens största kedjor intresserade av Scandic?
Senast redigerad av j123 2013-04-29 kl. 23:47.
Citera
2013-04-30, 16:54
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j123

Är kedjan "färdiginvesterad" så lär ju knappast något annat riskkapitalbolag vara intresserade. Då är det ett antal hotellkedjor/hotellägare kvar. Vilka?

Hilton ägde ju Scandic förr, så varför inte.

Ett annat alternativ är ju att börsnotera Scandic.
Citera
2013-05-01, 21:31
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j123

Vad händer om ingen vill köpa och EQT inte vill ha Scandic kvar? EQT förlorar ju på att avveckla kedjan så då lär dem ju behålla det tills en köpare finns.

Hilton tror jag inte är intresserade igen. Det fanns ju en anledning till att dem sålde till EQT. Hilton är en lyxhotell-kedja, dem är inte intresserade av en mid-market kedja som nätt och jämt går runt.
Citera
2013-05-02, 00:53
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Vad händer om ingen vill köpa och EQT inte vill ha Scandic kvar? EQT förlorar ju på att avveckla kedjan så då lär dem ju behålla det tills en köpare finns.

Hilton tror jag inte är intresserade igen. Det fanns ju en anledning till att dem sålde till EQT. Hilton är en lyxhotell-kedja, dem är inte intresserade av en mid-market kedja som nätt och jämt går runt.

Hilton var ett argument för att det finns intresse för stora hotellkedjor att äga andra hotellkedjor.
Hilton kommer inte vilja köpa tillbaka Scandic.

Som sagt de kan alltid börsintroducera om de har svårt att hitta en köpare.
Citera
2013-05-02, 09:46
Medlem
Redors avatar
Nu har Scandic signat ett Franschisekontrakt med Visby Hamnhotell, som blir Scandic Visby.
Var f*n får Scandic alla pengar ifrån. Ena kvartalet finns det knappat pengar till inköp av basvaror och det varslas folk. Det verkar som att så fort det går lite bättre (om det nu gör det) så köper man ett hotell eller påbörjar en totalrenovering.

Tycker Scandic verkar drivas på ett ytterst konstigt sätt, it makes no sense och vad jag förstått så ända sen EQT tog över så har omtanken om de anställda gått från 10 till 2. Personalen mår inte speciellt bra och känner sig inte uppskattad. Detta vet säkert Scandic och försöker genom utbildningar att få upp motivationen bland personalen. Hilton drev ändå hotell och visste vad som gör ett fungerade hotell, nämligen Personalen och hur branschen funkar och innan dess när Scandic stod på egna ben så var det allt det handlade om. OMTANKE.
EQT skiter ju totalt i personalen och vill ju enbart ha pengar och vet inget om hur hotellbranschen funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in