Citat:
Ursprungligen postat av
Overmind
Istället för att göra en helt ny tråd så lånar jag den här, får jag inget svar inom ett par dygn så gör jag en tråd...
eller Matematik 2a/2b/2c
Så står det på de flesta högskoleutbildningar. Jag läste aldrig Matematik B i gymnasiet. Funderar på att läsa in Matematik B så jag kan söka många högskoleutbildningar.
2a, 2b och 2c är ju alla enskilda kurser/ämnen. Måste jag läsa allihopa för att kunna söka till högskolan? Eller räcker det med att jag läser Matematik 2a och 2b och struntar i 2c? Eller behöver jag bara läsa en 50 poängskurs t ex 2b?
Nej, du behöver bara läsa en av inriktningarna. Matematik 2b är på 100p, alla inriktningarna är på 100p.
Vilken av inriktningarna du bör läsa beror på vad du vill läsa vidare till i framtiden. Vet du att du t.ex. vill läsa vidare till ingenjör rekommenderas Matematik 2c, 2b brukar oftast rekommenderas om du vill läsa vidare till något annat än en teknisk utbildning som inte kräver högre matematik. 2a är väl om du bara vill få klart kursen och få det så enkelt som möjligt. Skulle dock rekommendera att köra på 2b då det ändå inte är stor skillnad mellan inriktningarna, men skall du läsa vidare till något tekniskt eller läsa högre matematik rekommenderas 2c.