2013-04-02, 18:21
Medlem
Tjena!

När man läser om behörighetskrav till olika högskoleutbildningar så står det ibland: Behörighet: matematik 2a/2b/2c.

Vilken av dom ska man ha läst egentligen?

Själv läste jag matte A på gymnasiet och undrar då vilken kurs jag ska läsa? A,B,C?
Citera
2013-04-02, 18:33
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divison
Tjena!

När man läser om behörighetskrav till olika högskoleutbildningar så står det ibland: Behörighet: matematik 2a/2b/2c.

Vilken av dom ska man ha läst egentligen?

Själv läste jag matte A på gymnasiet och undrar då vilken kurs jag ska läsa? A,B,C?
Om du har läst Matematik A så brukar detta översättas till Matematik 1. Matematik 2a/2b/2c brukar översättas till Matematik B så vitt jag vet, även fast den nya kursen ligger på 100p. Edit: Oj, jag läste nog inte riktigt. Du kan välja vilken du vill läsa. Vad jag vet så finns det inget program som har ett krav på att man ska ha läst Matematik 2c istället för Matematik 2b, men jag kan ha fel. Om du känner dig osäker kan du alltid ta 2c för att gardera dig. 2a är för de praktiska programmen, 2b för samhäll och ekonomi och 2c för natur och teknik.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-04-02 kl. 18:36.
Citera
2013-04-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Om du har läst Matematik A så brukar detta översättas till Matematik 1. Matematik 2a/2b/2c brukar översättas till Matematik B så vitt jag vet, även fast den nya kursen ligger på 100p. Edit: Oj, jag läste nog inte riktigt. Du kan välja vilken du vill läsa. Vad jag vet så finns det inget program som har ett krav på att man ska ha läst Matematik 2c istället för Matematik 2b, men jag kan ha fel. Om du känner dig osäker kan du alltid ta 2c för att gardera dig. 2a är för de praktiska programmen, 2b för samhäll och ekonomi och 2c för natur och teknik.
Tack för svaret.

Eftersom det står 2a/2b/2c så antar jag att det inte spelar någon roll vilket av dom man har läst.

För det går inte ha betyg i alla 3 va?
Citera
2013-04-02, 18:49
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divison
För det går inte ha betyg i alla 3 va?
Nepp. Det går bara att läsa en av dessa inriktningar i varje separat kurs. Antingen a, b eller c.
Citera
2013-04-02, 19:14
Medlem
Matematik 1-2 A är för de som läser på yrkesprogram. Samhälls och andra läser Matematik 1-3 B. Natur och tekniska program läser 1-3 C. Även om du läser B eller C så kan du också läsa 4 som bara är 4 och inget annat.

Matematik 1 är en blandning av A-B, 2 är en blandning av B-C, 3 C-D och 4 D-E. Matematik 5 är något helt annat som högskolan inte ställer något krav på även vid tekniska program.

Så om du kan så borde du läsa B eller C. När det gäller skillnaden mellan B och C så innehåller C ett eller två kapitel till så det är enklare att bara läsa B eftersom det spelar ändå ingen roll vid ansökan till högskolan.

Har du inga framtida planer att söka till något som kräver Matematik 3 och högre så kan du nöja dig med Matematik på A nivån. Däremot så kan du inte läsa Matematik 3 B-C om du endast har Matematik 1-2 A (Finns bara 1-2 på A nivån). Eftersom du har läste Matematik A innan så översätts det till Matematik 1 helt enkelt och du är behörig att läsa antingen A-B-C. Undvik däremot att läsa Matematik 2 A eftersom det begränsar din chans om du nu skulle vilja läsa till något som kräver Matematik 3 och högre som jag nämnde tidigare.
Senast redigerad av Raizen 2013-04-02 kl. 19:28.
Citera
2013-04-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raizen
Matematik 1-2 A är för de som läser på yrkesprogram. Samhälls och andra läser Matematik 1-3 B. Natur och tekniska program läser 1-3 C. Även om du läser B eller C så kan du också läsa 4 som bara är 4 och inget annat.

Matematik 1 är en blandning av A-B, 2 är en blandning av B-C, 3 C-D och 4 D-E. Matematik 5 är något helt annat som högskolan inte ställer något krav på även vid tekniska program.

Så om du kan så borde du läsa B eller C. När det gäller skillnaden mellan B och C så innehåller C ett eller två kapitel till så det är enklare att bara läsa B eftersom det spelar ändå ingen roll vid ansökan till högskolan.

Har du inga framtida planer att söka till något som kräver Matematik 3 och högre så kan du nöja dig med Matematik på A nivån. Däremot så kan du inte läsa Matematik 3 B-C om du endast har Matematik 1-2 A (Finns bara 1-2 på A nivån). Eftersom du har läste Matematik A innan så översätts det till Matematik 1 helt enkelt och du är behörig att läsa antingen A-B-C. Undvik däremot att läsa Matematik 2 A eftersom det begränsar din chans om du nu skulle vilja läsa till något som kräver Matematik 3 och högre som jag nämnde tidigare.

Tackar för svaret.

Hjälpte mig att bli lite klokare.
Citera
2015-08-06, 11:45
Medlem
Overminds avatar
Istället för att göra en helt ny tråd så lånar jag den här, får jag inget svar inom ett par dygn så gör jag en tråd...

eller Matematik 2a/2b/2c

Så står det på de flesta högskoleutbildningar. Jag läste aldrig Matematik B i gymnasiet. Funderar på att läsa in Matematik B så jag kan söka många högskoleutbildningar.

2a, 2b och 2c är ju alla enskilda kurser/ämnen. Måste jag läsa allihopa för att kunna söka till högskolan? Eller räcker det med att jag läser Matematik 2a och 2b och struntar i 2c? Eller behöver jag bara läsa en 50 poängskurs t ex 2b?
Citera
2015-08-06, 12:01
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Istället för att göra en helt ny tråd så lånar jag den här, får jag inget svar inom ett par dygn så gör jag en tråd...

eller Matematik 2a/2b/2c

Så står det på de flesta högskoleutbildningar. Jag läste aldrig Matematik B i gymnasiet. Funderar på att läsa in Matematik B så jag kan söka många högskoleutbildningar.

2a, 2b och 2c är ju alla enskilda kurser/ämnen. Måste jag läsa allihopa för att kunna söka till högskolan? Eller räcker det med att jag läser Matematik 2a och 2b och struntar i 2c? Eller behöver jag bara läsa en 50 poängskurs t ex 2b?
Nej, du behöver bara läsa en av inriktningarna. Matematik 2b är på 100p, alla inriktningarna är på 100p.

Vilken av inriktningarna du bör läsa beror på vad du vill läsa vidare till i framtiden. Vet du att du t.ex. vill läsa vidare till ingenjör rekommenderas Matematik 2c, 2b brukar oftast rekommenderas om du vill läsa vidare till något annat än en teknisk utbildning som inte kräver högre matematik. 2a är väl om du bara vill få klart kursen och få det så enkelt som möjligt. Skulle dock rekommendera att köra på 2b då det ändå inte är stor skillnad mellan inriktningarna, men skall du läsa vidare till något tekniskt eller läsa högre matematik rekommenderas 2c.
Citera
2015-08-06, 12:03
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Nej, du behöver bara läsa en av inriktningarna. Matematik 2b är på 100p, alla inriktningarna är på 100p.

Vilken av inriktningarna du bör läsa beror på vad du vill läsa vidare till i framtiden. Vet du att du t.ex. vill läsa vidare till ingenjör rekommenderas Matematik 2c, 2b brukar oftast rekommenderas om du vill läsa vidare till något annat än en teknisk utbildning som inte kräver högre matematik. 2a är väl om du bara vill få det gjort så enkelt som möjligt. Skulle dock rekommendera att köra på 2b då det ändå inte är stor skillnad mellan inriktningarna, men skall du läsa vidare till något tekniskt eller läsa högre matematik rekommenderas 2c.

Tack för ditt snabba svar, käre Flashbackbroder/syster!

Jag är intresserad och sugen på Kriminologi 180p högskola och Socionomprogrammet. Inget super tekniskt eller ingenjörsjobb då jag är sämst i hela Världen på Matematik. Därav anledningen jag aldrig gjort Matematik B, för jag hade svårt med Matematik A i gymnasiet & högstadiet.
Citera
2015-08-06, 13:10
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tack för ditt snabba svar, käre Flashbackbroder/syster!

Jag är intresserad och sugen på Kriminologi 180p högskola och Socionomprogrammet. Inget super tekniskt eller ingenjörsjobb då jag är sämst i hela Världen på Matematik. Därav anledningen jag aldrig gjort Matematik B, för jag hade svårt med Matematik A i gymnasiet & högstadiet.
Jag hade kört på Matematik 2b om du redan nu vet att du inte kommer att välja läsa högre matematik eller någon teknisk utbildning, vad jag vet är det ingen stor skillnad - klarar man Matematik 2a så lär man klara Matematik 2b och 2c. Jag läste själv Matematik 2b trots att jag skall läsa tekniskt, men då fanns inte c-spåret som alternativ att läsa där jag bor ens. Det är nog inte helt ovanligt att bara den inriktningen på kursen finns att läsa än bara någon annan av inriktningarna. Det som skiljer inriktningarna åt vad jag vet är lite innehåll, vilket inte inte nödvändigtvis behöver betyda att det är svårare utan bara att lite olika saker och att om man skall fortsätta så fortsätter dessa senare kurser bygga vidare på dessa grejer. Lägger man bara ned tiden klarar nog alla det även om man inte är särskilt bra på matte, något jag själv inte är trots att jag är intresserad.
Citera
2016-08-23, 13:55
Medlem
Ska gå tekniskt basår.. vilket innebär matte c+d, måste plugga upp matte B för att söka dit.
Bör jag gå matte 2a eller matte 2b? Gjorde matte 2b tidigare och det var ju rätt svårt, förvisso gav jag upp väldigt väldigt lätt.. men ger det mig något mer? Tänker när jag ska plugga matte c+d, att kunskaperna jag får inom matte 2b ger mig mer än dom inom matte 2a, eller är det lite saksamma?
Citera
2016-08-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Ska gå tekniskt basår.. vilket innebär matte c+d, måste plugga upp matte B för att söka dit.
Bör jag gå matte 2a eller matte 2b? Gjorde matte 2b tidigare och det var ju rätt svårt, förvisso gav jag upp väldigt väldigt lätt.. men ger det mig något mer? Tänker när jag ska plugga matte c+d, att kunskaperna jag får inom matte 2b ger mig mer än dom inom matte 2a, eller är det lite saksamma?

Jag är alldeles strax klar med Matematik 2a och ska söka basår. Du kommer ju som sagt in med alla tre, men det är vissa moment i C kursen som du missar i a kursen som du förmodligen kommer få ta igen sedan under matematik 3c kursen på basåret. Själv valde jag 2a då jag redan hade boken, och för att jag inte hade läst matematik på ett par år. Men rent spontant skulle jag väl säga att det är mer värt att köra 2c direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in