• 1
  • 2
2013-04-02, 10:47
Medlem
cleanusers avatar
Hello!

Är 30 år, fast anställd i mindre företag, lön på 25 000 med möjlighet till hyfsat god utveckling. Har börjat fundera på hur man ska få ett drägligt liv den dagen man går i pension. Det verkar ju dock vara en djungel med pensionssparande, div skatter och avdrag och jag har inte lyckats förstå exakt hur allt funkar. Är det lönt för mig att sätta undan t ex 1000 kr i månaden på något slags pensionssparande eller kommer pengarna ätas upp under årens lopp? Har en bostadsrätt i en kommun med bostadsbrist och hög tillväxt, vore det bättre om jag och min sambo amorterar ett par tusenlappar extra månad varje på våra framtida boenden för att ha så små lån som möjligt den dagen vi slutligen säljer och kryper in en hyresrätt när vi är gamla?

Alla råd uppskattas stort, gärna på dagisspråk så jag fattar något.
Citera
2013-04-02, 11:18
Bannlyst
Man kan ju bo hemma, så sparar du ju pengar
Citera
2013-04-02, 11:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Det finns lite olika tips och tricks. Här är några av mina bästa idéer:

1. Köp breda lågkostnads/gratisfonder regelbundet:

Exempel: Avanza Zero och Spiltan Investmentbolagfond.

2. Köp aktier i investmentbolag som sköter förvaltningen åt dig utan rörliga avgifter.

Exempel: Lundbergföretagen, Industrivärden, Ratos, Kinnevik

3. Köp aktier i kvalitetsbolag som har en god historia av att dela ut och/ eller sitter på stora materiella tillgångar och starka produkter som håller över tid.

Exempel: SCA, H&M, Skanska, Holmen

Eller amerikanska aktier:

Exempel: McDonalds, H.J Heinz co, Berkshire Hathaway inc, The Coca Cola co, Google, Starbucks etc

4. Köp på lång sikt och sälj aldrig åtminstone fram tills pensionen. Utdelningen kan du antingen återinvestera i nya aktier/fonder eller så lever du för den under tiden.

5. Köp extra mycket under kristider när andra ratar börsen.

6. Amortera på lägenheten medan räntan är låg.

7. Tänk på att inte ha alla ägg i samma korg. Många glömmer bort att det kan vara bra att bredda sitt sparande utöver lägenheten/villan.

8. Undvik fonder med höga avgifter. Jämför "normanbeloppet" mellan de olika fonderna. Höga avgifter urholkar sparandet efter avgifterna slår med ränta på ränta-effekt.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-04-02 kl. 12:18.
Citera
2013-04-02, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HakuwnaMatata
Man kan ju bo hemma, så sparar du ju pengar

Var skall man annars bo om inte hemma? På hotell? I så fall är väl tält det billigaste!?
Citera
2013-04-02, 11:58
Medlem
Lothlorias avatar
Du har redan fått ett par bra tips ovan såg jag.

Mitt tips är att du i valfri bank öppnar en pensionsdepå (eller konto) där du själv kan välja hur du vill spara dina pengar. Jag har ett sådant där jag kan investera både i fonder och aktier samt självklart sälja och byta dessa om jag har lust.

Om du öppnar ett specifikt konto för just pension är den avdragsgill för deklarationen. Man får dra av upp till 12 000 per år. Det betyder att om du sätter in 1000:- per månad på din pensionsdepå får du tillbaka alltihop på deklarationen nästkommande år. Har du 1000:- över varje månad rekommenderar jag dig absolut att göra det. Visst förlorar du räntan under året, men du får ju tillbaka pengarna nästkommande år och du får ju ett pensionssparande "gratis" från staten. Själv kom jag förra året undan restskatt just för att jag pensionssparat. Allting sköttes automatiskt för mig (har Skandiabankens pensionsdepå) så jag behövde inte själv ändra i deklarationen utan allt fanns redan med uträknat.

Vad du ska investera i däremot, ja där är inte jag någon expert måste jag erkänna. Men det gäller att själv göra sig insatt, läsa lite kring fonder och aktier beroende på vad man är intresserad av. Min morsa brukar själv följa råd från typ tidningen Privata Affärer och för henne har det gått rätt bra samtidigt som hon har blivit insatt i de största fonderna och aktierna.

Lycka till!
Citera
2013-04-02, 12:40
Medlem
cleanusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothloria
Om du öppnar ett specifikt konto för just pension är den avdragsgill för deklarationen. Man får dra av upp till 12 000 per år. Det betyder att om du sätter in 1000:- per månad på din pensionsdepå får du tillbaka alltihop på deklarationen nästkommande år. Har du 1000:- över varje månad rekommenderar jag dig absolut att göra det. Visst förlorar du räntan under året, men du får ju tillbaka pengarna nästkommande år och du får ju ett pensionssparande "gratis" från staten.

Det är just det här jag inte fattar, det känns som jag missar något. Så om jag sätter in 1000 kr per månad på ett dedikerat pensionskonto så får igen 12000 vid nästa deklaration, samtidigt som jag behåller de 12000 jag redan satt in? Således 24 000 per år?
Citera
2013-04-02, 12:57
Medlem
2min700Ws avatar
du får inte alls tillbaka "alltihop" , du får tillbaka cirka 30% av de 12 000 du betalar in.
Citera
2013-04-02, 13:29
Medlem
cleanusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2min700W
du får inte alls tillbaka "alltihop" , du får tillbaka cirka 30% av de 12 000 du betalar in.

Med 100% avdragsgillt menas att dom drar bort 12000 av min beskattningsbara inkomst? Förutsatt att jag sparar 12000 per år, d v s.
Citera
2013-04-02, 14:29
Medlem
Kirchhoffs avatar
Det ska väl dock tilläggas att man istället får skatta för pengarna när man i framtiden väl tar ut sitt individuella pensionssparande.
Många hävdar att det inte vinner så mycket på att ha ett IPS om man ligger under skiktgränsen för statlig skatt (~34000kr/mån tror jag).
Citera
2013-04-02, 14:40
Medlem
cleanusers avatar
Vad är fördelarna om man ligger ovan den gränsen?
Citera
2013-04-02, 15:00
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Vad är fördelarna om man ligger ovan den gränsen?

Du kommer kanske betala lägre skatt.

Nackdelar:
- Om du eller någon du bryr dig om hamnar i ekonomisk knipa kan det vara surt att ha låst sina egna tillgångar.
- Om du har rätt till tex bostadsbidrag så reduceras den med samma belopp som du har sparat ihop.
- Du kanske kommer betala högre skatt trots allt, det verkar ju gå mer och mer åt pipsvängen med Sverige.
- Du kanske dör tidigt.
- Vet inte vad man kan investera i men om det är som tjänstepensionen så kommer ditt utbud vara begränsat till idiotiska dyra produkter som äter upp din avkastning.
Citera
2013-04-02, 19:50
Medlem
Lägg undan 500 alternativt 1000 kr varje månad tills den dagen du går i pension.

500*12= 6000*35(år)=210.000kr alternativt 420.000 (1000 kr/månad ist)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in