2013-04-02, 06:11
Medlem
Läste lite Aftonbladet tidigare idag och stöter på ord som "kvinnomord"

Vad tror ni? Kommer vi få läsa ord som rasistmord, mansmord, homofilmord, homofobmord, svenskmord i fortsättningen?

Är detta något ni skulle störa er på? Tycker ni det är bra att media ger kvinnan en offerroll som en svagare part? Behöver media trycka på att mord av kvinnor är värre? Är det det? Själv tycker jag att mord av barn är värst. Resten är bara mord för mig, men inte skriver man barnmord för det? Mord är mord.
Citera
2013-04-02, 19:31
Medlem
En liten lista med "kvinnomord"

http://sok.aftonbladet.se/?q=kvinnomord

"Begärs häktad för kvinnomord"

"Skyldiga till kvinnomord" osv.
Citera
2013-04-02, 23:54
Medlem
mykorrhizas avatar
Vid mord på en kvinna enbart för att hon är just en kvinna, då ser jag det som relevant. Annat bruk av formuleringen tar jag som ett känslouttryck för att väcka mera avsky och därigenom locka fler läsare. Det passar även bra på agendan för att driva fram mera extremfeminism.

Med tanke på den tydliga propagandan för mångkultur så håller jag oddsen höga emot att något kommer kallas för svenskmord. Såvida det inte är en svensk medborgare som mördats utomlands av en "svenskmördare" dvs.

Som en förväntan på PK-mediers nivå kanske "hatmord" platsar på förslagslistan
Citera
2013-04-03, 01:25
Medlem
internetproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mykorrhiza
Vid mord på en kvinna enbart för att hon är just en kvinna, då ser jag det som relevant. Annat bruk av formuleringen tar jag som ett känslouttryck för att väcka mera avsky och därigenom locka fler läsare. Det passar även bra på agendan för att driva fram mera extremfeminism.

Med tanke på den tydliga propagandan för mångkultur så håller jag oddsen höga emot att något kommer kallas för svenskmord. Såvida det inte är en svensk medborgare som mördats utomlands av en "svenskmördare" dvs.

Som en förväntan på PK-mediers nivå kanske "hatmord" platsar på förslagslistan

Tack för ditt första inlägg.

Alla omnämns i diskrimineringslagen. Vet inte om det är någon skillnad i vad som är värst att mörda av de som nämns i lagen. Är det jag som är ute och cyklar som jämför äpplen och päron?
Citera
2013-04-03, 07:02
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av challeh

Vad tror ni? Kommer vi få läsa ord som rasistmord, mansmord, homofilmord, homofobmord, svenskmord i fortsättningen?

Är detta något ni skulle störa er på? Tycker ni det är bra att media ger kvinnan en offerroll som en svagare part? Behöver media trycka på att mord av kvinnor är värre? Är det det? Själv tycker jag att mord av barn är värst. Resten är bara mord för mig, men inte skriver man barnmord för det? Mord är mord.

Bra fundering.

”Kvinnomord” är begrepp i den svenska kriminaljournalistiken. En helt självklar rubrik genom åren. Märkligt egentligen att extremfeminister och andra miljöpartister bland journalisterna aldrig protesterat mot att normen för mord ska vara att en man mördas.

Antingen har dom aldrig tänkt så långt eller också sitter det som vanligt bäst med kvinnor i offerrollen.
Citera
2013-04-03, 07:33
Medlem
Tror att det är onödigt att lägga mer värde i ordet än vad det har. Sammansatta ord fyller sitt syfte, här att det är en kvinna som blivit mördad/mördat.

Man skulle kunna skriva ett mord på en kvinna.

Men iallafall, det är rätt praktiskt och passar in i språket. Mansmord låter i jämförelse inte alls lika praktiskt.

Vi har tyvärr också en statistik som klart och tydligt att förövaren nästan alltid är en man. Det tillhör undantagen att det är en kvinna som är mördaren. Rent praktiskt skulle dock kvinnomord även kunna användas för att tala om att förövaren är en kvinna. Ordet i sig säger inget om det är en förövare eller ett offer utan ger bara info att det är en kvinna.
Citera
2013-04-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Tror att det är onödigt att lägga mer värde i ordet än vad det har. Sammansatta ord fyller sitt syfte, här att det är en kvinna som blivit mördad/mördat.

Man skulle kunna skriva ett mord på en kvinna.

Men iallafall, det är rätt praktiskt och passar in i språket. Mansmord låter i jämförelse inte alls lika praktiskt.

Vi har tyvärr också en statistik som klart och tydligt att förövaren nästan alltid är en man. Det tillhör undantagen att det är en kvinna som är mördaren. Rent praktiskt skulle dock kvinnomord även kunna användas för att tala om att förövaren är en kvinna. Ordet i sig säger inget om det är en förövare eller ett offer utan ger bara info att det är en kvinna.

Så om det bara står mord så är det en man som gjort det? Tycker det skapar förvirring när det bara står mord i så fall. Sen förstår jag inte varför mansmord skulle vara fel?

Betyder kvinnomord att en man har dödat en kvinna eller kan även en kvinna begå kvinnomord?
Citera
2013-04-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av challeh

Kvinnomord är ett väldigt effektivt ord för rubriksättare. Barnamord är ett annat vedertaget ord. Båda två används allt mer sällan i svensk press. Homomord har gått ur tiden, men rasistmord kan jag mycket väl tänka mig skulle kunna dyka upp om det är tillräckligt spektakulärt.
Om du kollar lite grann i presshistoriken så hittar du massor med rubrikord som inte används längre, dels för att tiderna har förändrats, dels för att synen på orsakerna till mord förändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in