2012-12-30, 01:12
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Tja, vad säger vi om'et? För en musiknörd som jag hade det varit intressantare med ännu mer fokus på musiken än på koreografin och videorna. Det höll på 15 minuter för länge om dansscenerna i "Bad"-videon!

Nu fick man ju ganska bra genomgång av vissa låtar också, men inte tillräckligt. Hoppas nu att folk är medvetna om att Michael inte skrev "Man in the mirror"! Jag tycker därtill att "Another part of me" är en av albumets allra svagaste låtar, framför allt på grund av daterad produktion, och den fick vi förstås i sin helhet...

Instämmer delvis. Man in the mirror lider av att den är sanslöst överspelad nuförtiden, men det är ändå en kanonlåt. "APOM" är precis som du säger daterad. Men det förtar inte det faktum att man inte kan sitta still till den! Kände också att det liksom fattades någonting i dokumentären. Mycket kände man igen, exempelvis att Michael själv kunde komma på en låt bara sådär för att sedan direkt springa och spela in den på ett kassettband.

Vi fick också veta hur han kunde ändra tonhöjd från "F till G"... var det så? Och att han ville sjunga på ett ungt sätt. Sedan fick vi reda på att de visste att det klaffade när han inte kunde sitta still till en låt utan började dansa och röra sig ordentligt till musiken - Då visste man att de fått bitarna på plats! Quincy sa ju själv vid ett tillfälle att "Jag gillade inte den låten, men när Michael Jackson dansar, ja då är det bara för oss andra att hålla truten", ungefär.

Michael Jackson. Vilket geni! Jag trodde jag visste allt om den här mannen, men man lär sig något nytt varje gång. Den absolut största någonsin.
Citera
2012-12-31, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Instämmer delvis. Man in the mirror lider av att den är sanslöst överspelad nuförtiden, men det är ändå en kanonlåt. "APOM" är precis som du säger daterad. Men det förtar inte det faktum att man inte kan sitta still till den! Kände också att det liksom fattades någonting i dokumentären. Mycket kände man igen, exempelvis att Michael själv kunde komma på en låt bara sådär för att sedan direkt springa och spela in den på ett kassettband.

Vi fick också veta hur han kunde ändra tonhöjd från "F till G"... var det så? Och att han ville sjunga på ett ungt sätt. Sedan fick vi reda på att de visste att det klaffade när han inte kunde sitta still till en låt utan började dansa och röra sig ordentligt till musiken - Då visste man att de fått bitarna på plats! Quincy sa ju själv vid ett tillfälle att "Jag gillade inte den låten, men när Michael Jackson dansar, ja då är det bara för oss andra att hålla truten", ungefär.

Michael Jackson. Vilket geni! Jag trodde jag visste allt om den här mannen, men man lär sig något nytt varje gång. Den absolut största någonsin.

Nu var det ju också så, skriver Aftonbladets Jan-Olov Andersson i dagens TV-krönika, att den version av dokumentären som SVT visade bara var halva filmen! Jag tyckte det var konstigt att låtar som inte hade hörts i filmen nämndes i eftertexterna...

Jäkligt synd! Nu blir man ju nyfiken på att få se resten. Inte undra på att den kändes lite ofullständig, när så var fallet!

Se här själva: 123 minuter lång är filmen. SVT visade 65 minuter av den...
http://www.imdb.com/title/tt2220642/
Senast redigerad av Oilkink 2012-12-31 kl. 00:05.
Citera
2013-01-03, 22:34
Medlem
Geomeisters avatar
Gillade dokumentären starkt, men märktes gjordes det (speciellt mot slutet) att det skulle finnas bitar som var bortklippta. Tråkigt att de inte visade hela!

Jag hade helt förträngt (eller aldrig vetat) att Wesley Snipes var med i Bad-videon, det var kul att se. Sen Michael Jacksons möte med Nelson Mandela

Sen gillade jag pianisten/keyboardisten som bl.a spelade på "I Just Can't Stop Loving You". Ofta när "okända" är med i dokumentärer blir jag mest besviken över att det inte är någon mer "intressant". Den killen verkade dock minnas väl och man såg hur kul han hade när han spelade runt på gamla låtarna.

Sen äldsta brorsan Jackson när han går fram inför världsmedia att yngsta brorsan Michael Jackson är död. Jäklar vad tungt det måste varit, men det var definitivt rätt man för jobbet.
Citera
2013-01-03, 22:36
Bannlyst
MJ var en helt fantastisk musiker, nästan omänskligt bra.

Hans två album; Off the Wall och Thriller, är mästerverk.
Citera
2013-01-04, 01:03
Medlem
Geomeisters avatar
Jag tycker Billie Jean eller Man In The Mirror är de ultimata Michael Jackson låtarna. Personligen, mer som rockkille, ligger möjligtvis Beat It mig närmare, men den representerar inte Michael Jackson i sin helhet särskilt väl.
Citera
2013-01-04, 01:06
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag tycker Billie Jean eller Man In The Mirror är de ultimata Michael Jackson låtarna. Personligen, mer som rockkille, ligger möjligtvis Beat It mig närmare, men den representerar inte Michael Jackson i sin helhet särskilt väl.

Anser att även Rock With You och Earth Song är odödliga klassiker. Rock With You har en ljudmatta som även idag, 2012... oups.. 2013! , känns jättefräsch. Och han sjunger verkligen båda dessa låter med enorm inlevelse.

Anklagelserna förstörde nästan honom totalt och förändrade Michael som person helt. Så många har ju svårt för "Earth Song", "Scream" och "They don't care about us" eftersom dom är så aggressiva. Men givet den situation han befann sig i då var det en naturlig utveckling på låtarna.
Senast redigerad av johanjosefsson 2013-01-04 kl. 01:12.
Citera
2013-01-04, 01:50
Medlem
Mirzahers avatar
Jag tycker personligen att Burn This Disco Out är en ganska så ofta utelämnad låt när det gäller Michael Jackson.

Tycker den har ett skönt groove i sig, men är samtidigt lagom upbeat.

Sedan går listan lång över alla låtar jag tycker om...
Citera
2013-02-12, 05:22
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Brittiska skrivaren, Jonathan Margolis spenderade åtta månader arbetandes med Michael Jackson på en opublicerad bok. Efter ungefär ett år av att avteckna Jackson, är han övertygad om att musiklegenden var en positiv influens på barn. Han hade detta att säga om mannen han hade lärt känna:

"Under den tid vi tillbringat tillsammans, satte han mina ansträngningar som far till tre på skam. Han var verkligen sträng. Som ett resultat var Prince och Paris bland de som uppträtt bäst, de pålitligaste och lyckligaste (barn) jag har känt. Och de var inte bortskämda."

Jag tror att han var unikt anpassad för barn. En gång, i en högljudd restaurang, höll han upp sin hand för att stoppa alla eftersom att han hörde en fyra år gammal röst fråga en sak. Han frågade henne mjukt vad hon hade sagt, hon frågade efter ett glas med vatten. Michael hällde vattnet i glaset och räckte det till henne.

Margolis is adamant the rumours of child molestation which blighted Jackson's personal life could not have been true.

http://www.contactmusic.com/news/writer-backs-jackson-over-kids_1108349

Naturligtvis visade aldrig löpsedlarna den goda sidan av Michael Jackson. Trist. Alltid denna jävla media...
Citera
2013-02-14, 16:37
Medlem
NewBodhums avatar
Jay Z och Beyonce är intresserade av att lägga ett bud på Neverland Ranch på $100M. De vill ha det som ett hem och till att bygga flertalet "state of the art" studior.

Tror knappast att budet går hem men drömma kan de ju få. Jag skulle hellre se att man restaurerade det till samma skick som när Michael bodde där och gjorde det till ett museum.

http://mjstar.co.uk/index.php/2013/02/beyonce-and-jayz-interested-in-neverland/
Senast redigerad av NewBodhum 2013-02-14 kl. 16:41.
Citera
2013-03-21, 11:17
Medlem
Geomeisters avatar
http://www.youtube.com/watch?v=ycG4BVbSzYM

Michael Jackson - Carousel !

Hur den här inte hamnade på Thriller eller åtminstone History är ett enigma !
Citera
2013-03-24, 21:22
Medlem
Är jag den enda som inte har en favoritlåt av Michael? 99% av allt han gjort från off the wall till invincible älskar jag även om den enda låten jag gillar från invincible är you rock my world. Favorit albumen är dock dangerous och bad. Växte upp med dangerous, får så många barndomsminnen när jag lyssnar på give in to me, who is it, black or white och remember the time. Helvete vilken legend kan fortfarande inte förstå att han är död.
Citera
2013-04-01, 02:59
Medlem
Geomeisters avatar
http://www.youtube.com/watch?v=EhXim1UdKco

Michael Jacksons direktsända minnesstund med för- och eftersnack. 3 timmar. Orkar du?

Respektfullt gjort, men att ta med massa Idoldeltagare osv. var sisådär, enligt mig. Hade mycket hellre sett stora stjärnor. John Mayers bidrag och vissa tal var bäst i min värld!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in