2013-04-01, 22:35
Medlem
m0ffins avatar
Sitter och dividerar med en bekant om detta senario.
Det finns en relativt stor skuld och planer på förfrågan om skuldsanering till nästa år, men för att hålla sig flytande så behövs det lön då svartad lön är lite prekärt i längden.

Frågan är då precis som titeln men våra meningar går isär, den ena påstår att så fort det börjar trilla in större summor som lön (vi talar nu om att personen i säga tar ut en deltidslön så inga blaffer med stålar direkt) så kan de börja höra av sig - medans andra sidan tror att det kan slinka igenom till ett visst okänt belopp.
Det vi vill komma fram till är såklart hur mycket det går att ta ut utan att de ska börja vara där och peta.

Finns det någon som har lite koll på hur det fungerar?
Reserverar för lite klumpigheter i texten, sitter på nallen.

Tack på förhand!
Citera
2013-04-01, 22:50
Medlem
BigIvars avatar
Det är bara att läsa...

http://www.kronofogden.se/Loneutmatning.html
Citera
2013-04-01, 23:30
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Det är bara att läsa...

Antingen är jag idiot eller så hittar jag inget svar på min fråga. Eller både och.
Citera
2013-04-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Det är bara att läsa...

Löneutmätning och skuldsanering är långt ifrån samma sak.
Citera
2013-04-02, 01:14
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Sitter och dividerar med en bekant om detta senario.
Det finns en relativt stor skuld och planer på förfrågan om skuldsanering till nästa år, men för att hålla sig flytande så behövs det lön då svartad lön är lite prekärt i längden.

Frågan är då precis som titeln men våra meningar går isär, den ena påstår att så fort det börjar trilla in större summor som lön (vi talar nu om att personen i säga tar ut en deltidslön så inga blaffer med stålar direkt) så kan de börja höra av sig - medans andra sidan tror att det kan slinka igenom till ett visst okänt belopp.
Det vi vill komma fram till är såklart hur mycket det går att ta ut utan att de ska börja vara där och peta.

Finns det någon som har lite koll på hur det fungerar?
Reserverar för lite klumpigheter i texten, sitter på nallen.

Tack på förhand!

Om jag förstår dig rätt, så kan du då endast ta ut såpass mycket att det motsvarar existensminimum. Har du en större (vit) inkomst än det, så tar KFM allt över existensminimum.
Citera
2013-04-02, 10:40
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Om jag förstår dig rätt, så kan du då endast ta ut såpass mycket att det motsvarar existensminimum. Har du en större (vit) inkomst än det, så tar KFM allt över existensminimum.

Låter mycket rimligt! Men existensminimun baseras tydligen på lönen man redan har om jag förstår det rätt (?)
Citera
2013-04-02, 13:05
Medlem
Citat:
Låter mycket rimligt! Men existensminimun baseras tydligen på lönen man redan har om jag förstår det rätt (?)

Nej, existensminimum är en summa innehållande din hyra + en viss summa som räknas fram varje år av staten.
I år ligger den på 3880 kr för ensamstående person utan barn. Du får alltså behålla din hyra + 3880.-.
Här kan du läsa mer om existensminimum: http://sv.wikipedia.org/wiki/Existensminimum_i_Sverige

Det är otroligt lite pengar, och dom som lever på detta är alltså mycket fattiga. Allt skall ju betalas med den summan, alla räkningar, mat, kläder, resor, medicin, etc.
Citera
2013-04-02, 13:12
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Nej, existensminimum är en summa innehållande din hyra + en viss summa som räknas fram varje år av staten.
I år ligger den på 3880 kr för ensamstående person utan barn. Du får alltså behålla din hyra + 3880.-.
Här kan du läsa mer om existensminimum: http://sv.wikipedia.org/wiki/Existensminimum_i_Sverige

Det är otroligt lite pengar, och dom som lever på detta är alltså mycket fattiga. Allt skall ju betalas med den summan, alla räkningar, mat, kläder, resor, medicin, etc.

Tack så mycket! Tjae har man skuldsatt sig så är det väl så. Har man tur finns det väl folk med lite deg i omgivningen som kan hjälpa till om det krisar. Hehe. Men alright ska läsa lite där och se om återstående luckor fylls i
Citera
2013-04-02, 13:37
Medlem
m0ffins avatar
Citat:

Nu står det dock på fogdens hemsida att 4683 är sk. Normalbelopp, alltså existensmininit och sedan hyra på det.
Citera
2013-04-02, 13:54
Medlem
Citat:
Nu står det dock på fogdens hemsida att 4683 är sk. Normalbelopp, alltså existensmininit och sedan hyra på det.

Vad bra att du tittade där, hade glömt av det. Jag kommer ihåg nu att KFM ligger aningen högre av någon anledning. Minns dock inte varför...
Det är fortfarande för litet dock, finns inte många människor som klarar att leva ett drägligt liv på dom pengarna. Det går ju bra en kort period så som det var tänkt från början, men sedan så ändrade KFM reglerna och dom kan göra utmätning på obestämd tid. Vilket är rena dödsdomen för många. Det är inte för intet att statistiken visar att 30% av alla som blir utmätta tar sina liv.
Citera
2013-04-02, 14:03
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Vad bra att du tittade där, hade glömt av det. Jag kommer ihåg nu att KFM ligger aningen högre av någon anledning. Minns dock inte varför...
Det är fortfarande för litet dock, finns inte många människor som klarar att leva ett drägligt liv på dom pengarna. Det går ju bra en kort period så som det var tänkt från början, men sedan så ändrade KFM reglerna och dom kan göra utmätning på obestämd tid. Vilket är rena dödsdomen för många. Det är inte för intet att statistiken visar att 30% av alla som blir utmätta tar sina liv.

Men vad säger du!? Vart har du läst det? Men ja jag kan verkligen hålla med om att det är ruskigt lite pengar i längden.. Ja jag valsade förbi något om att de kan ansöka om förlängd utmätning (?) men man kan få tillägg för bensin till jobbet osv och även mediciner upp till högkostnadsskyddet (?) nu är ju inte personen utmätt än men bra att få en bild av vad som väntar..
Citera
2013-04-02, 15:22
Medlem
Citat:
Men vad säger du!? Vart har du läst det? Men ja jag kan verkligen hålla med om att det är ruskigt lite pengar i längden.. Ja jag valsade förbi något om att de kan ansöka om förlängd utmätning (?) men man kan få tillägg för bensin till jobbet osv och även mediciner upp till högkostnadsskyddet (?) nu är ju inte personen utmätt än men bra att få en bild av vad som väntar..

Nu minns jag inte hur jag fick den uppgiften, men om man tänker sig hur många som mister sina bostäder och allt dom äger i samband med utmätning, så är det inte så svårt att förstå. Man förlorar allt man någonsin ägt, och det går inte att förhandla med KFM. Man kan alltså inte göra avbetalningsplaner m.m därför att KFM har ett ända syfte, och det är att få in pengar så snabbt som möjligt och inga hänsyn tas.

Jag tror det var i 2008 som det ändrades. Innan dess, så var alltså utmätningen tidsbestämd. Det blev också så enligt praxis, att om det inte gick/går att driva in skulden i loppet av några månader, så ger dom sig på din bostad, bil och så vidare. Du kan förlora ditt hus även om skulden är löjligt låg och bostaden säljs då på exekutiv auktion.

Det är riktigt som du säger, är man sjuk så sänks utmätningsbeloppet. Fast det handlar ju inte om mer än ca 100.-/månad. Jag vet inte hur det är med bensin, men din bil får du ju inte ha kvar länge, för den tar dom ju som sagd.

Sedan så kan man ju som bekant ansöka om skuldsanering. Problemet är bara att dels så är det ytterst få som faktiskt blir beviljat skuldsanering, dels så är det inget som kommunen gör för en, utan man måste göra allt själv dvs kontakta alla borgenärer, göra budget, gå på möten med ekonomirådgivare etc etc.
Detta är en stor och tung uppgift för en person som "redan ligger ner" om man säger så. Sedan är problemet att om man nu skulle ha turen i att få en skuldsanering, så måste man ändå leva på existensminimum i ytterligare hela 5 år.
Detta togs i och för sig upp på nytt för ett par år sedan, och man försökte ändra det till 3 år. Det gick självklart inte igenom. Många människor fick nytt hopp i och med detta, och det är svårt att förstå varför det inte gick igenom, men det har ju å göra med den skeva syn våran sittande regering har på vissa saker.
I vårt välfärdssverige så sopar man dessa människor under mattan och bryr sig inte om att folk förlorar hus och hem. Man ska betala tills det svider, och sen så ska man betala ännu mer. Folk blir evighetsgäldenärer, och vissa flyr landet, andra tar till slut sina liv.

Det är klart att man skall göra rätt för sig om man nu har skuldsatt sig, men tiderna förändras och många kan råka riktigt illa ut, utan att man har någon möjlighet att påverka det. Det är heller inte alla som har familj eller vänner som kan ställa upp med pengar om man ligger risigt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in