2008-05-12, 20:59
Medlem
access-ue-areass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFrost
Var på besök i den underjordiska bunker som en gång i tiden skulle fungera som ledningscentral för Lunds civilförsvar i händelse av krig eller liknande. Två våningar med kontor, kök, matsal och en massa annat. Allt i bedrövligt skick pga fuktskador och stökiga invånare...

Foton:
http://jackfrost.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album03&page=1
Snygga bilder ändå! Var ni inne där legalt? Och vem hade varit och förstört måntro? Avslöja nu bara inte var det ligger så det förstörs ännu mer!
Citera
2008-05-12, 21:06
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Vad menar du, jag har varit där 2 gånger dagtid, inga problem då. Grannarna jag såg hälsade glatt och polisen såg jag inte.

Men det kanske har blivit ett jäkla springande där nu när alla vet om det och bara måste dit.
Var där en tidig morgon, smög runt så tyst som möjligt för att inte störa någon, stället är ju fullt med bl.a. krossat glas så man får verkligen se upp med var man trampar.
När jag skulle därifrån så stod snuten utanför med en VW-buss... fick ta en annan väg ut, he he...

Citat:
Ursprungligen postat av sjuksyster
Jag har också nyligen varit där. Underbar plats, har läst att det är rivning på gång, stämmer det?
Ja, snackas om att rivningen påbörjas till hösten.

Här är lite bilder:
http://www.pixbox.se/pic_show_id20404282.html
Citera
2008-05-12, 21:27
Medlem
Läderfabriken har koppar tjyvar kvälls, nattetid så det kan vara därför dom blå varit där för där finns två stycken elmätare som är igång så dom har kanske klippt fel kabel.
Citera
2008-05-12, 21:40
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Var där en tidig morgon, smög runt så tyst som möjligt för att inte störa någon, stället är ju fullt med bl.a. krossat glas så man får verkligen se upp med var man trampar.
När jag skulle därifrån så stod snuten utanför med en VW-buss... fick ta en annan väg ut, he he...

Ja, snackas om att rivningen påbörjas till hösten.

Rivningen ska man nog inte ta så blodigt allvar än, stora fabriksbyggnaden är rätt så solid och det har skrivits i ett PDF dokument tidigare i tråden att delar kanske kommer sparas.
Sen är där ju faktiskt fortfarande aktivitet i stora delar av bottenplanet. Så Klippans läderfabrik är inte direkt stendöd.
Det finns hopp än.

PDF
Senast redigerad av Rostmannen 2008-05-12 kl. 21:45.
Citera
2008-05-13, 07:30
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Rivningen ska man nog inte ta så blodigt allvar än, stora fabriksbyggnaden är rätt så solid och det har skrivits i ett PDF dokument tidigare i tråden att delar kanske kommer sparas.
Sen är där ju faktiskt fortfarande aktivitet i stora delar av bottenplanet. Så Klippans läderfabrik är inte direkt stendöd.
Det finns hopp än.

PDF

Har pdf-filen sedan länge... låter konstigt men jag tror inte på vad som skrivs i den. När var du där sist? Mycket teglet i väggar har smulats sönder av väder och vind, färg och annat från tak har ramlat ner, skorstenen ska vi inte snacka om, he he... kolla mina bilder så ser du vad jag menar.

Tror inte det finns något hopp, den ska rivas, frågan är när...
Citera
2008-05-13, 07:35
Medlem
riddar ms avatar
Citat:
Har pdf-filen sedan länge... låter konstigt men jag tror inte på vad som skrivs i den. När var du där sist? Mycket teglet i väggar har smulats sönder av väder och vind, färg och annat från tak har ramlat ner, skorstenen ska vi inte snacka om, he he... kolla mina bilder så ser du vad jag menar.

Tror inte det finns något hopp, den ska rivas, frågan är när...

Grejen är väl att marken är så förgiftad så det krävs oerhört dyr sanering i samband med rivningen, och det vet de inte riktigt när de får råd med?
Citera
2008-05-13, 07:41
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riddar m
Grejen är väl att marken är så förgiftad så det krävs oerhört dyr sanering i samband med rivningen, och det vet de inte riktigt när de får råd med?

Ja, något i den stilen...

1. Stället ligger mitt i ett bostadsområde, de vill säkert bygga nya hus där.
2. Grannarna gillar nog inte synen...?
3. Marken är giftig, måste rivas för att får bort allt.
4. Farligt område.
Citera
2008-05-13, 13:23
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
När var du där sist?

I mitten av mars månad var jag där senast, varför undrar du?

Delar av byggnaden inhyser diverse företag om du inte missade det, Är deras verksamhet godkänd i de delarna så är byggnaden även säker. De lägre byggnaderna mot reningsverket är de som ligger risigast till Inte Stora fabriksbyggnaden.

Men men du väljer att inte tro på PDFen så får det stå till dig.
Citera
2008-05-13, 13:35
Medlem
ubersantas avatar
Nu när E4:an är ombyggd vid Örkelljunga har macken stängt igen. Där finns dock ett Motell kvar vid gamla vägen. Detta måste väl vara övergivet nu?

http://hd.se/orkelljunga/2004/11/29/nytt_inbrott_motell/

uppdatering: för två år sen var tydligen planerna att det skulle bli hälsohem. Dock är väl frågan om den står tom nu?

http://hd.se/orkelljunga/2006/11/17/motell-blir-haelsohem/

jakten på information fortsätter och i höstas köpte tydligen www.exportcars.se motellet

http://sydsvenskan.se/skane/lomma/article271145.ece
Senast redigerad av ubersanta 2008-05-13 kl. 13:40.
Citera
2008-05-13, 20:51
Medlem
JackFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av access-ue-areas
Snygga bilder ändå! Var ni inne där legalt?
Tackar! Illegalt.

Citat:
Och vem hade varit och förstört måntro?
Kids och hemlösa, av spåren att döma, men det såg ut att vara rätt länge sedan. En del prylar var också kvar sen slutet på förra årtusendet när en "kulturförening" hyrde bunkern och körde techno-kalas och liknande.

Citat:
Avslöja nu bara inte var det ligger så det förstörs ännu mer!
Nejdå, även om stället är vandaliserat så är det väl värt ett besök, vore tråkigt om det stängdes igen för försiktiga besökare.
Citera
2008-05-14, 00:09
Medlem
Amanites avatar
Vad gäller Klippan är väl detta de senaste nytt?

http://www.klippan.se/kommunfakta/projekttema/projektladerfabrikssanering/3320.html
Citera
2008-05-14, 00:18
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Vad gäller Klippan är väl detta de senaste nytt?

http://www.klippan.se/kommunfakta/projekttema/projektladerfabrikssanering/3320.html

Det står klart och tydligt där att det Inte gäller rubbet.

Citat:
I början av november 2007 blev det klart att Klippans kommun beviljats bidrag om 30 Mkr för förberedelser för rivning och därefter rivning av byggnader inom fastigheten Klippan 3:123 (f.d. Läderfabriken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in