2008-05-14, 21:29
Medlem
sjuksysters avatar
Tack för svar. Så himla synd att man inte tar vara på dessa gamla byggnader. De är ju otroligt vackra.
Citera
2008-05-19, 19:43
Medlem
sjuksysters avatar
Nya bilder

Har lagt upp lite nya bilder på ett av Skånes vackraste sockerbruk. Det var dock verksamhet på området vilket gjorde mig lite oroad. Någon som vet?
Citera
2008-05-19, 23:51
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuksyster
Har lagt upp lite nya bilder på ett av Skånes vackraste sockerbruk. Det var dock verksamhet på området vilket gjorde mig lite oroad. Någon som vet?

Men syster!, du verkar ju ha missat det vackraste rummet av alla

http://amanite.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album07&id=IMG_9220
Citera
2008-05-20, 21:31
Medlem
sjuksysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Men syster!, du verkar ju ha missat det vackraste rummet av alla

http://amanite.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album07&id=IMG_9220

Ja, det har jag verkligen gjort.... Fin bild! Hade inget andningsskydd med mig så jag vågade bara vara inne en pytteliten stund.... Får ta o åka tillbaka
Citera
2008-05-27, 22:38
Medlem
sjuksysters avatar
Sommarstuga

Är det någon som varit vid den övergivna sommarstugan i Klagshamnstrakten. Ligger alldeles vid havet. Skulle vara kul o veta lite historia om stället. Bilder på min sida: www.miljonresan.blogg.se.
Citera
2008-05-27, 23:07
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Är det någon som varit vid den övergivna sommarstugan i Klagshamnstrakten. Ligger alldeles vid havet. Skulle vara kul o veta lite historia om stället. Bilder på min sida: www.miljonresan.blogg.se.
Har varit där ute många gånger. Finns ju en eller par liknande stugor rätt nära där också. Jag är lite konfunderad över muren som går där bakom stugorna, antar att den utgjorde gränsen mellan Cementas område och det som var någon annans område.

Det finns också ett skjul som ser ut som ett båtskjul med plåt utanpå. Jag antar att det har funnits någon form av ramp ut i havet och att sedan rampen försvunnit i takt med erosionen. Jag tror knappast att det är ett livbåtsskjul men de brukar onekligen se ut så.

Hela udden är ett skönt exempel på människoskapat landskap och industrihistoria.

/T
Citera
2008-05-30, 00:11
Medlem
sjuksysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Har varit där ute många gånger. Finns ju en eller par liknande stugor rätt nära där också. Jag är lite konfunderad över muren som går där bakom stugorna, antar att den utgjorde gränsen mellan Cementas område och det som var någon annans område.

Det finns också ett skjul som ser ut som ett båtskjul med plåt utanpå. Jag antar att det har funnits någon form av ramp ut i havet och att sedan rampen försvunnit i takt med erosionen. Jag tror knappast att det är ett livbåtsskjul men de brukar onekligen se ut så.

Hela udden är ett skönt exempel på människoskapat landskap och industrihistoria.

/T

Ja, det är verkligen ett jättehärligt område för en UE-fanatiker. Tänkte nästan att det måste ha hört ihop med cementa. Det finns väldigt mycket kalksten överallt. Vet du om det gamla båtvarvet också är övergivet? Det såg verkligen så ut.
Citera
2008-06-04, 23:08
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ja, det är verkligen ett jättehärligt område för en UE-fanatiker. Tänkte nästan att det måste ha hört ihop med cementa. Det finns väldigt mycket kalksten överallt. Vet du om det gamla båtvarvet också är övergivet? Det såg verkligen så ut.
Jag tror inte att de gör så mycket mer än vinterförvarar båtar där inne numera. Tror inte att byggnaden håller så länge till. Jag skulle inte vilja ha min båt under det taket när det är fullt av blötsnö...

/T
Citera
2008-06-06, 23:59
Bannlyst
Tågsträckan Ä-holm-Båstad finns det en liten nerklottrad husvagn en bit utanför Skälderviken, mot Båstadhållet.
Låter fjuttigt kanske men ser faktiskt rätt intressant ut, då den stått där i ett x antal år (åker sträckan varje dag).
Inte haft tid att kolla upp ännu, någon som har gjort det eller så?
Citera
2008-06-08, 20:50
Medlem
Graduations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swat
var ute på sådana här äventy för 20 år sen och hittade hur mycket som hälst
klagshamn malmö indomr lommahamn bulltofta det finns kulvertar under rest,tunnelen i malmö (trockan) det finns oxå hemliga gångar på malmöhus
2-vån kommer inte på allt nu. tyvär är många objeckt rivna nu. det coolaste
vi gjorde var slottet i kungs parken helt öde men fullt med prylar, källaren var
en höjd pungt med alla föråd helt orört. har nog lite kvar, hi hi, fick tag på ett
propeller blad dc-3 tror jag bulltofta, fartygsmodeller i silon klagshamn
listan kan göras lång....om det är nån av det gamla gänget som läser
sssssssscccccccchhhhhhhh, om det dyrbara...joc.

Var på bulltofta? om någon vet, säg till. Har hittils bara kollat på en bunkerliknande sak som dock var för tungt armerad för att komma in.
Vet om att han postade 2006 men det är värt ett försök vill även ha tips på andra UE-objekt. Det finns ett ödehus mitt i ett villaområde vid Pizzeria Oden (höja/videdal) har jag för mig.
Citera
2008-06-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxSpy
stämmer bra det telia, telenor har utrsutning nere i kalkbrotet. OSO telekom styrs ocksåp där ifrån samt en del av öresundsbrons övervakning Men från första börja är det byggt som ett skyddsrum av högre klas där av alla luftslussar och syddsdörrar. Finns allt som skulle behövas för att bo där inne kök sängar m.m. Efter att man gått in i första tunneln så skulle jag säga att det är ca 200m in i berget innan man kommer till en av dom första luftslussarna. 3 våningar högt är det innen i berget med olika rum och utrymmen. Företaget som jag jobabr på som heter Dalkia har fastighets servis och servis på kylanlägningen där så jag är där ca en gång i veckan och går min runda. Någon som undrar något mer bara att fråga

Låter spännande kan man hänga med dit och gå med?
Citera
2008-06-09, 17:31
Bannlyst
Citat:

Trevliga foton på min ära!

Sockerbruk är helt klart mysiga ställen. Här är lite bilder från Hasslarp, som tyvärr håller på att demonteras nu:

http://www.pixbox.se/alb_show_id406875_page0.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in