2020-01-10, 18:42
Medlem
Besökte Upplagsplatsen i Hässleholm förra veckan. De har murat igen hela soldatstugan (ca 100-200 m väster om huvudingången) samt satt ett lås på huvuddörren och svetsan den. Det borde gå att vinkelslipa upp svetsfogen och låset, men det kommer ju GARANTERAT väcka bybornas uppmärksamhet. I och för sig är det mer "svetsloppor" än en fog, så det skulle kunna gå att bryta sig in med kil, hammare och kylsprej till låset.
Citera
2020-01-12, 15:00
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yesterdayisgone
Besökte Upplagsplatsen i Hässleholm förra veckan. De har murat igen hela soldatstugan (ca 100-200 m väster om huvudingången)

Nä. De har rivit baracken för bevakningspersonal. Gjordes strax efter man byggde vägen till toppen.

Ungefär samtidigt gjöt man igen luftutsläppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Yesterdayisgone
samt satt ett lås på huvuddörren och svetsan den. Det borde gå att vinkelslipa upp svetsfogen och låset, men det kommer ju GARANTERAT väcka bybornas uppmärksamhet. I och för sig är det mer "svetsloppor" än en fog, så det skulle kunna gå att bryta sig in med kil, hammare och kylsprej till låset.
Citera
2020-05-30, 19:07
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adhd4life
Är det någon som har tips runt Sjöbo?
Flygbasen Sjöbo/Björka är ju intressant.

Välj bara en dag då Försvarsmakten inte övar där då det är övningsfält nuförtiden, datum finns på tavlor runt fältet.

Finns lite betong och annat kvar att se där inne, många skyddsrum m.m. har blivit övertäckta. Oklart hur pass plomberade dom blev innan dom täcktes med jord -man var inte lika noga förr i tiden...

Finns lite ödehus runt Sjöbo också ifall sånt är intresserant.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepskin
Hej! Någon som vet var PS-08:n (https://sv.wikipedia.org/wiki/PS-08) i Norra Rörum var grupperad? Borde finnas spår kvar av grupperingen då radarn var massiv och alltid hade tillhörande byggnader/bergrum etc.

Försöker hitta den via Lantmäteriets gamla flygfoton från 60-70-talet (https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#) men har ännu inte lyckats.
Letade efter platsen 2015 utan att hitta mer än 2 skyddsrum. Inget mer...
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Kan tyvärr inte hjälpa dig men PS-08an men måste tacka för länken till lantmäteriets historiska foton, fantastisk resurs.
Spanade in den uttjatade upplagsplatsen som syntes förvånansvärt tydligt på foton från 60 talet men inte alls på foton från 75. Nån som han en teori om varför det är så?
Detta ska undersökas!
Citera
2020-06-01, 23:27
Medlem
Ursprungligen postat av*Sheepskin

Hej! Någon som vet var PS-08:n (https://sv.wikipedia.org/wiki/PS-08) i Norra Rörum var grupperad? Borde finnas spår kvar av grupperingen då radarn var massiv och alltid hade tillhörande byggnader/bergrum etc.

Försöker hitta den via Lantmäteriets gamla flygfoton från 60-70-talet (https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#) men har ännu inte lyckats.

Platsen är fortfarande aktiv så man bör inte besöka den.
Mvh Publikanen
Citera
2020-06-10, 17:46
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps860
...
Platsen är fortfarande aktiv så man bör inte besöka den.
Mvh Publikanen
Var ute och letade efter den gamla radarns grupperingsplats för några år sedan, hade fått lite tips om vart man skulle leta. Hittade 2 skyddsrum ute i skogen av en modell jag aldrig skådat förr(har sett många olika varianter genom åren), såg mer ut som splitterskydd då dom saknade dörr. Om jag minns rätt var det en trappa ner följt av en 90° böj in vilket fick räcka som skydd mot splitter och sånt. Inuti fanns bara några fladdermöss och en väldigt ruten pall.

I närheten fanns rester av en infart med vägbom om jag minns rätt, i övrigt hittade vi inga spår alls. Som om allt var jämnat med marken och återställt. Men då måste vi varit på fel ställe då om man ska tro dig.

Men om det stämmer att området fortfarande används av FM så bör man inte åka dit för att leta. Kanske var tur att vi inte hittade rätt ställe då med andra ord!
Citera
2020-06-10, 21:20
Medlem
Nej det är nog inte så lämpligt då platsen är aktiv. Ha bara åkt förbi platsen. Men vet man var den är belägen så hittar man den på vissa kartor. Kan ej se själva radarplatsen på de gamla kartorna som näms ovan.
ps860
Senast redigerad av ps860 2020-06-10 kl. 21:31.
Citera
2020-06-11, 09:55
Medlem
finns det någon PS-870 i skåne ? var är inte intressant, bara om det finns.
Citera
2020-06-11, 10:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Var ute och letade efter den gamla radarns grupperingsplats för några år sedan, hade fått lite tips om vart man skulle leta. Hittade 2 skyddsrum ute i skogen av en modell jag aldrig skådat förr(har sett många olika varianter genom åren), såg mer ut som splitterskydd då dom saknade dörr. Om jag minns rätt var det en trappa ner följt av en 90° böj in vilket fick räcka som skydd mot splitter och sånt. Inuti fanns bara några fladdermöss och en väldigt ruten pall.

I närheten fanns rester av en infart med vägbom om jag minns rätt, i övrigt hittade vi inga spår alls. Som om allt var jämnat med marken och återställt. Men då måste vi varit på fel ställe då om man ska tro dig.

Men om det stämmer att området fortfarande används av FM så bör man inte åka dit för att leta. Kanske var tur att vi inte hittade rätt ställe då med andra ord!
Kul att se dig igen!
Mig veterligen så är radarn i Norra Rörum jämnad med marken för många år sedan.
Citera
2020-06-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojje777
finns det någon PS-870 i skåne ? var är inte intressant, bara om det finns.
Jo det finns några.
ps860
Citera
2020-06-11, 23:10
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kul att se dig igen!
Mig veterligen så är radarn i Norra Rörum jämnad med marken för många år sedan.
Tack mannen!

Ja att den var riven visste vi. Trodde dock att man skulle kunna se/föreställa sig vart den gamla stod en gång i tiden som vid PS-66 "Älgen" i Blekinge där det finns en del att kika på.
Citat:
Ursprungligen postat av ps860
Jo det finns några.
ps860
Kan bekräfta detta. Dock avråder jag besök.
Citera
2020-06-20, 18:21
Medlem
Hej, är ny till detta med UE, och undrar ifall nån kan möjligtvis hjälpa mig med en start? Inom Skåne, helst gärna mellan Sjöbo/Kristianstad trakterna
Citera
2020-06-23, 18:36
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damien8888
Hej, är ny till detta med UE, och undrar ifall nån kan möjligtvis hjälpa mig med en start? Inom Skåne, helst gärna mellan Sjöbo/Kristianstad trakterna

Finns ett hus som ligger längs med väg 118 vid Torsebro, precis vid en rondell. Kör man på Fredriksdalsvägen i riktning mot rondellen svänger man in till höger på en liten väg. Bodde en tant där fram tills för ca 30 år sedan, hon dog och allting lämnades kvar då det inte fanns några släktingar.

Kanske finns någon som kan förklara bättre eller vet mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in