2019-05-31, 11:13
Medlem
Denna tråd somnade in med Upplagsplats i Hässleholm. Nu sex månader senare besökte jag just Upplagsplatsen. En kombination av de youtubevideos som ligger uppe samt Google Maps, fick mig att gå exakt rakt på Upplagsplatsen. Följaktligen kommer jag inte ge koordinater, kan jag hitta, kan alla göra det.
Det var sig likt de bilder och videos som finns på nätet. Tror det har rasat lite fler grenar på bärnätet till kamouflaget. Delar av taket har rasat till Soldatstugan, men det kanske är länge sen. Där fanns ciderburkar från 2017 så någon har väl haft lite kalas där. Gick tunneln och klättrade upp genom ventilationsschaktet. Dörren stod vidöppen och gav ett fint ledljus när man närmade sig toppen.
Citera
2019-06-01, 13:43
Medlem
Är det någon som har tips runt Sjöbo?
Citera
2019-07-04, 11:15
Medlem
Hej alla ingen har uppdaterat här på länge så tänkte uppdatera och ge lite smaskiga tips

Nummer:1 Utanför I smygehuk Inne i byn drygt 1-2 km från byn ligger det En byggnad som man har haft i bruk när man bröt kalk vid smygekalkbrott drygt 100-150 från smygeskola i ett mindre skogsparti ligger en civilförsvars bunker från kalla kriget.

Nummer:2 I Bulltofta (där flygplatsen låg innan) Ligger en en gammalbyggnad som var en Flygradar ska besöka den snart då pma om ni vill med.

Nummer:3 Här i skåne har vi ju våra Sockerbruk osv men vill tipsa om jordberga sockerbruk.

Citera
2019-07-07, 17:07
Medlem
Sheepskins avatar
Hej! Någon som vet var PS-08:n (https://sv.wikipedia.org/wiki/PS-08) i Norra Rörum var grupperad? Borde finnas spår kvar av grupperingen då radarn var massiv och alltid hade tillhörande byggnader/bergrum etc.

Försöker hitta den via Lantmäteriets gamla flygfoton från 60-70-talet (https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#) men har ännu inte lyckats.
Citera
2019-07-07, 22:05
Medlem
jsson98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepskin
Hej! Någon som vet var PS-08:n (https://sv.wikipedia.org/wiki/PS-08) i Norra Rörum var grupperad? Borde finnas spår kvar av grupperingen då radarn var massiv och alltid hade tillhörande byggnader/bergrum etc.

Försöker hitta den via Lantmäteriets gamla flygfoton från 60-70-talet (https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#) men har ännu inte lyckats.

Kan tyvärr inte hjälpa dig men PS-08an men måste tacka för länken till lantmäteriets historiska foton, fantastisk resurs.
Spanade in den uttjatade upplagsplatsen som syntes förvånansvärt tydligt på foton från 60 talet men inte alls på foton från 75. Nån som han en teori om varför det är så?
Citera
2019-07-12, 22:18
Medlem
Earees avatar
Tänkte ge mig ut på en Skånetur snart igen. Har betat av rätt många objekt i krokarna kring Ystad, Smyge och Trelleborg men är på jakt efter mer. Någon som sitter på något kul? PMa eller skriv, byter gärna.
Citera
2019-08-06, 18:35
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvin31215
Hej alla ingen har uppdaterat här på länge så tänkte uppdatera och ge lite smaskiga tips

Nummer:1 Utanför I smygehuk Inne i byn drygt 1-2 km från byn ligger det En byggnad som man har haft i bruk när man bröt kalk vid smygekalkbrott drygt 100-150 från smygeskola i ett mindre skogsparti ligger en civilförsvars bunker från kalla kriget.

Nummer:2 I Bulltofta (där flygplatsen låg innan) Ligger en en gammalbyggnad som var en Flygradar ska besöka den snart då pma om ni vill med.

Nummer:3 Här i skåne har vi ju våra Sockerbruk osv men vill tipsa om jordberga sockerbruk.

Hur tillgängligt är Jordberga? Är det någon aktivitet på platsen eller helt öde?
Citera
2019-08-16, 01:32
Medlem
Korsberga är helt öde så det är bara att gå in
Citera
2019-09-08, 09:49
Medlem
Citat:
Korsberga är helt öde så det är bara att gå in

Måste föfan lära mig att stava JORDBERGA är tomt bara att gå in
Citera
2019-09-25, 17:58
Medlem
Citat:
Måste föfan lära mig att stava JORDBERGA är tomt bara att gå in
Sockerbruket är väl rivet sen länge?
Citera
2019-09-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Sockerbruket är väl rivet sen länge?

Aaa kom på det någon minut efter inlägget
Citera
2019-09-26, 21:26
Medlem
Pighammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Du har pm

Skulle jag också kunna få koordinaterna? Vill gärna in där och fota lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in