2012-02-05, 18:46
Medlem
NerknarkatTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det är inget sockerbruk som han skriver utan en cementfabrik. Det står lite om dessa historia i wikipedia-artikeln om orten Klagshamn: [ LÄNK ] Jag var där för några veckor sedan och vandrade runt, alla dörrar till silobyggnaden var då låsta eller igenspikade. Det finns staket, sly och skrot lite här och var så det är inte kul att vandra runt där. Dessutom så pågår verksamhet på området i en del byggnader som t.ex. ridstall. Dock är silotornet en snygg byggnad i mina ögon och den var trevlig att fota på avstånd. Ingen brydde sig om oss så vi fick promenera runt ostört på området, dock tror jag att bevakningen har skärpts till lite efter att snorungarna lekte med elden... när var detta, 2010 eller 2011?

Är en stor ridskola i stor del av fabriken, så det är folk där relativt hela dagen. Alla byggnader är (var) inte igenbommade, har själv varit uppe på taket på en av silosarna. Massor med gammal halm i något av utrymmena... Smyg inte runt på kvällarna bara, vi blir gärna nervösa för hästarnas säkerhet. Byggnaderna är rätt häftiga men vi har alltid fått höra att de kan rasa in, men inte sett något på mina 10 år där.. Rider där inte längre dock.
Men åk ut och ta en promenad.
Citera
2012-03-30, 02:06
Medlem
Någon som kan tipsa om några ställen i osby kommun alternativt östra göinge?
dock inte broby sanatorium för de känner jag till
Citera
2012-03-30, 03:32
Medlem
steelkeyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nn1ck3
Någon som kan tipsa om några ställen i osby kommun alternativt östra göinge?
dock inte broby sanatorium för de känner jag till
Du kan ju alltid hälsa på hemma hos Stanley van Broekhuizen i Osby http://lokaltidningen.se/har-hittat-dr%C3%B6mboendet-i-en-bunker-/20110328/ARTIKLER/110329688/
Citera
2012-03-31, 22:35
Medlem
Kanske något att besöka innan det skall rivas:
http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/article1615303/Delar-av-Fyleverken-rivs.html
Citera
2012-04-01, 01:42
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Kanske något att besöka innan det skall rivas:
http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/article1615303/Delar-av-Fyleverken-rivs.html
Tack för påminnelsen, har hört talas om det där stället men helt glömt bort det. Visste inte att rivningsplanerna kommit såpass långt! Jag som läser Ystad Allehandas artiklar på nätet...
Citera
2012-04-03, 01:09
Medlem
Citat:
Tack för påminnelsen, har hört talas om det där stället men helt glömt bort det. Visste inte att rivningsplanerna kommit såpass långt! Jag som läser Ystad Allehandas artiklar på nätet...

Jag var där igår (måndagen), inga problem att komma in och gå runder och titta på byggnaderna, där var rätt så mycket saker kvarlämnat men man fick se vart man gick för stegar, trappor var på sina ställe rätt så dåliga.

Det som var mest intressant var byggnaden där kvarnen var, förråden och lagren var inte så intressanta och kontoren/garagen var larmade.

Hade ingen kamera med mig så jag skall dit där igen snart och försöka ta några fina bilder.
Citera
2012-04-03, 11:04
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Jag var där igår (måndagen), inga problem att komma in och gå runder och titta på byggnaderna, där var rätt så mycket saker kvarlämnat men man fick se vart man gick för stegar, trappor var på sina ställe rätt så dåliga.

Det som var mest intressant var byggnaden där kvarnen var, förråden och lagren var inte så intressanta och kontoren/garagen var larmade.

Hade ingen kamera med mig så jag skall dit där igen snart och försöka ta några fina bilder.

Kontoren och garagen kanske ska stå kvar? Det är ju bara delar av anläggningen som ska jämnas med marken. Det har även funnits en kolgruva på denna plats, frågan är om det finns några som helst spår kvar av den?
Citera
2012-04-03, 11:54
Medlem
Citat:
Kontoren och garagen kanske ska stå kvar? Det är ju bara delar av anläggningen som ska jämnas med marken. Det har även funnits en kolgruva på denna plats, frågan är om det finns några som helst spår kvar av den?

Jag har hört talas om en ingång som inte ligger så långt ifrån fyleverket, kanske nästa ställe att utforska!
Citera
2012-04-06, 03:55
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Jag har hört talas om en ingång som inte ligger så långt ifrån fyleverket, kanske nästa ställe att utforska!
Den ligger "på höjden norr om stationen" enligt denna artikel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eriksdal,_Sj%C3%B6bo_kommun

...och inte långt ifrån denna plats ska det ha funnits en flygbränsleanläggning intill det numera rivna järnvägsspåret. En(på den tiden) hemlig underjordisk tankanläggning som tillhörde flygvapnet, vet ej hur mycket som finns kvar idag.
Citera
2012-04-13, 12:27
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Har ett bra tag försökt mig på lite UE nere i skånetrakten, har besökt bunkrar längst kusten (alla låsta) även försökt hitta lite andra ställen som det skrivs om här men går inte att komma åt av olika anledningar (låsta eller rivna)

Så jag tänkte höra om lite nya uppdaterade platser man skulle kunna ge sig på.
Jag kommer ha kamera med mig och om jag lyckas ta mig in så kommer jag även ta ett foto där man ser att det är jag som tagit bilderna (lapp med mitt FB namn)

Så, vad har ni för tips och ideer om ställen som ni vet man kan komma åt i dagsläget?
Citera
2012-04-13, 23:10
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phal-o-Fuch
Så, vad har ni för tips och ideer om ställen som ni vet man kan komma åt i dagsläget?
Sök på ortsnamn i den här tråden eller så bestämmer du sig för vilken sorts ställe du letar efter och använder de sökorden... t.ex. "industri". Man hittar mycket mer än man tror här på flashback. En massa "gratis-tips"!

Ett annat tips är att leta efter platsspecifika trådar eller folk från rätt ort, det lönar sig. Att byta information med en likasinnad från samma området/ort är guld värt om man besöka nya ställen man tidigare aldrig ens hört om.
Citera
2012-04-14, 12:05
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Sök på ortsnamn i den här tråden eller så bestämmer du sig för vilken sorts ställe du letar efter och använder de sökorden... t.ex. "industri". Man hittar mycket mer än man tror här på flashback. En massa "gratis-tips"!

Ett annat tips är att leta efter platsspecifika trådar eller folk från rätt ort, det lönar sig. Att byta information med en likasinnad från samma området/ort är guld värt om man besöka nya ställen man tidigare aldrig ens hört om.

Ok tack för tipsen
Tyvärr som jag skrev så är dom flesta rekommenderade ställen borta eller rejält låsta just nu... många av tipsen är lite gamla
Är du sj ifrån skåne? isåfall har kanske du något tips?
Om du eller någon annan som ser detta vill tipsa eller prata om det över PM så skicka gärna med tips.
Jag är intresserad av hela skåne eftersom jag rör en del på mig tänkte det ökar med min chans att få bra tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in