• 1
  • 2
2013-04-01, 16:03
Medlem
Hejsan ! Jag köpte en ny MSI GT70 med följande specs för 3 dagar sedan :

Intel Core i7 (3:e gen.) 3630QM / 2.4 GHz
RAM 8 GB, Hårddisk 750 GB HDD / 7200 rpm, Upplösning 1920 x 1080 ( Full HD )
Grafikprocessor NVIDIA GeForce GTX 675M - 2 GB GDDR5 SDRAM.

Jag lyckas inte få igång grafikkortet, det verkar som den alltid väljer att använda intel hd Graphics. Jag har ställt in i nvidia kontrollpanel att den ska använda sig av grafikkortet och inte den integrerade delen. Jag gör även så att jag öppnar upp en applikation med högerklick --> Kör med nvidia grafikkrets. Trots detta så använder den ändå bara intel hd Graphics. Även testat att stänga av den integrerade delen i kontrollpanelen.

Testade att spela Shogun 2 och spelet säger att jag använder mig av en Intel hd graphic, och om jag stänger av intel hd graphics så säger den att jag använder mig av Microsoft basic rendering system.

har testat olika grafikdrivrutiner och jag har testat att installera om hela datorn. Jag har slut på idéer.

Snälla hjälp mig..
Citera
2013-04-01, 16:06
Medlem
Edit: Windows 8
Citera
2013-04-01, 16:21
Medlem
går väl att fixa ditt problem i bios?
Citera
2013-04-01, 16:31
Medlem
De är möjligt jag vet som sagt inte. Hur tänker du att jag skulle göra då? Att stänga av den integrerade grafiken kan man även göra igenom enhetshanteraren, vilket jag har testat. Den väljer ändå inte grafikkortet utan använder då något som den kallas för basic rendering system.

Börjar bli rädd att grafikkortet inte fungerar. Men tror ändå att de bara är mjukvaru problem.
Citera
2013-04-01, 16:42
Medlem
Sikkans avatar
Hm.. det låter ju onekligen som att systemet vägrar använda ditt GTX-kort.. men det går att installera drivare till kortet utan protest?

Att forcera att ett specifikt kort ska användas i BIOS ska absolut inte behövas.. jag har en MSI GE-60 och där kan jag inte ens välja kort i BIOS så det är extremt begränsat med funktioner där tyvärr.. dock funkar mitt GTX660 utan problem.

De spel/program som inte identifierar rätt kort ställer jag som vanligt in i Nvidias kontrollpanel bara..
Citera
2013-04-01, 16:49
Medlem
Ja de funkar att installera drivrutinerna vilket ändå tyder på att grafikkortet finns där. Hur tar jag mig in i biosen, vet hur man gör i vanliga fall men inte på denna dator. Står ingenting när man startar upp den. Hade en MSI med 560 innan och den har fungerat klockrent.

Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Hm.. det låter ju onekligen som att systemet vägrar använda ditt GTX-kort.. men det går att installera drivare till kortet utan protest?

Att forcera att ett specifikt kort ska användas i BIOS ska absolut inte behövas.. jag har en MSI GE-60 och där kan jag inte ens välja kort i BIOS så det är extremt begränsat med funktioner där tyvärr.. dock funkar mitt GTX660 utan problem.

De spel/program som inte identifierar rätt kort ställer jag som vanligt in i Nvidias kontrollpanel bara..
Citera
2013-04-01, 16:53
Medlem
Sikkans avatar
Nä just ja det står bara MSI vid boot tror jag. DEL använder du dock... när det inte står nåt brukar jag alltid testa F1, F2 och DEL. nästan alltid nån av de 3 tangenterna

När du väl är inne i BIOS kan du dock ändra så att det syns vilken knapp man ska trycka på.. inte helt smart kan man tycka
Citera
2013-04-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
går väl att fixa ditt problem i bios?

Lyckas inte göra någonting vettigt inne i biosen. Faktum är att kollar jag på maskininformation i Bios så är mitt grafikkort ej med.

Några fler förslag ?
Citera
2013-04-01, 17:59
Medlem
Citat:
Nä just ja det står bara MSI vid boot tror jag. DEL använder du dock... när det inte står nåt brukar jag alltid testa F1, F2 och DEL. nästan alltid nån av de 3 tangenterna

När du väl är inne i BIOS kan du dock ändra så att det syns vilken knapp man ska trycka på.. inte helt smart kan man tycka

Tack så mycket ! Lyckas dock inte göra någonting vettigt där.
Citera
2013-04-01, 18:24
Medlem
.
Citera
2013-04-01, 18:34
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kartmastarn
Lyckas inte göra någonting vettigt inne i biosen. Faktum är att kollar jag på maskininformation i Bios så är mitt grafikkort ej med.

Några fler förslag ?

Nä, BIOSen är sämst, det står inget för mig heller vilka kort som finns så det är inte säkert att det är nåt fel för det.

Du har testat att installera om grafikdrivrutinerna? Har du gjort en ren installation av Windows? Isåfall måste man installera i en viss ordning. Först Intel chipset, sen Intel HD4000 drivare och sist Nvidia GTX-drivarna.

ladda ner GPU-Z och se vad det säger
Citera
2013-04-01, 18:46
Medlem
Citat:
Nä, BIOSen är sämst, det står inget för mig heller vilka kort som finns så det är inte säkert att det är nåt fel för det.

Du har testat att installera om grafikdrivrutinerna? Har du gjort en ren installation av Windows? Isåfall måste man installera i en viss ordning. Först Intel chipset, sen Intel HD4000 drivare och sist Nvidia GTX-drivarna.

ladda ner GPU-Z och se vad det säger

Jag har testat att installera om både drivrutiner och windows. Installationen har jag gjort genom MSI:S One touch install. Sedan när jag har uppdaterat har jag fixat grafikkortet sist av allting.

Såhär ser det ut i GPU-z. http://gpuz.techpowerup.com/13/04/01/9q7.png
http://gpuz.techpowerup.com/13/04/01/qc.png

bilderna är när datorn är helt idle, förutom internet då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in