2013-04-01, 14:24
Medlem
Jag har läst att superlim eller cyanoakrylat ska kunna lösas med aceton. Stämmer det? Det står till exempel i databladet till Loctite Super Attak att man kan använda aceton eller något som heter Loctite "Super Clean 7061".

Citat:
Excess, uncured adhesive can be dissolved with Loctite SuperClean or acetone. As curing occurs very rapidly, excess material should be removed as soon as practical. Do not use a cloth or paper without having it soaked in solvents, as they will be bonded to the component.

Källa: http://www.akd-tools.gr/xmsAssets/Fi...super_glue.pdf

Men fungerar då detta även om limmet har härdat? Det verkar ju inte så, för det står ju "uncured" dvs. innan det har härdat.

Andra medel som jag har Googlat fram är Nitrometan, Dimetylsulfoxid, DCM (Diklormetan), GBL (gamma-butyrolakton). Vilken av dessa är minst farlig att använda, och kanske laglig framförallt? Om jag fattat det rätt så kan GBL användas som en drog eller vid tillverkning av droger.

De delar som ska separeras är en stavspole från ett plasthölje. Eller jag har redan separerat dem mekaniskt, men det är en hel del på komponenten och på plasten där den satt. Så jag tänkte göra rent det innan jag går på med smältlim.
Citera
2013-04-01, 14:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är kanske här du läst om lösningsmedlen http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanoac..._and_debonders ? Där står att aceton kan lösa även härdat lim. Det är väl bara att testa för aceton måste vara det överlägset lättaste att få tag på av de kemikalier som listas.
Citera
2013-04-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är kanske här du läst om lösningsmedlen http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanoac..._and_debonders ? Där står att aceton kan lösa även härdat lim. Det är väl bara att testa för aceton måste vara det överlägset lättaste att få tag på av de kemikalier som listas.

Tack för svaret! Ja, det är där jag har läst, bland annat. Men det står på många sidor, om man söker på engelska. Nitrometan (om jag minns det rätt nu) nämns ofta som en lösning som är skonsam mot plastdetaljer.

Var kan man skaffa sånt? Eller var kan man skaffa vanlig aceton bara? På alla sidor skriver man att den finns i "nail polish remover" eller "nagellackborttagare". Jaha ja... jag får väl gå in på någon tjejbutik och fråga efter nagellackborttagare...

Limmet i fråga heter Loctite Super Attak. Jag köpte det på ClasOhlson. De har inte kvar den jag köpte, det här var för något år sedan, nu har man ändrat förpackningar och introducerat några nya produkter. Men jag köpte den vanliga flytande varianten. Jag vet inte om den skiljer sig något, men nu när jag kollar på databladet, via ClasOhlsons webbsida, så står det inget om innehållet i tuben.

Det står heller inget om man går in via tillverkarens webbsida, på svenska. Men på deras engelska webbsidor kan man hitta massor med information. Där står det t.ex. i ett PDF att basen är Ethyl cyanoacrylate (ECA). Och på ett annat står det Cyanoacrylate (CA).

Så det är antingen CA eller ECA baserat. Och då är det de här lösningarna som finns. Jag misstänker att det är vanlig CA i den vanliga flytande varianten, och det är ECA i "gel" varianten. Källa: http://www.loctiteproducts.com/tds/SG_L_TUBE_tds.pdf

Finns det någon "super glue remover" på den svenska marknaden? På Loctites amerikanska webbsida hittade jag två referenser till något som heter "Duro Super Glue Remover". Finns det något sånt i Sverige?

Citat:
Cured adhesive may be cut away with caution using a sharp blade, removed with Duro Super Glue Remover, acetone or with boiling water.

Källa: http://www.loctiteproducts.com/p/sg_...ofessional.htm

Kokande vatten funkar ju inte för mitt ändamål, men det var ett nytt tips, det har jag inte sett förut. Men tanken har slagit mig att tillföra värme på något sätt. Kanske värmepistol?...

Jag vill inte förstöra mer än vad det redan är. Jag är därför försiktig med valet av kemikalie eller metod. Jag skulle gärna testa det där "Duro". Jag har inte sett eller hört talas om "Duro" som Loctite eller Henkel varumärke. Jag sökte lite på engelska och kunde endast hitta "Loctite" produkter. Så jag vette fan hur det där ser ut, eller om det går att få tag på här. Men något motsvarande borde väl finns från annan tillverkare?

Några amerikanare skriver också att man ska kunna använda "Goof Off". Det är ett känt amerikanskt märke för fläckborttagning. Men tyvärr inget man kan få tag på i Sverige, inte vad jag känner till i alla fall.

Men någon komersiell produkt måste väl finnas för sånt här även i Sverige? Kom igen! Jag menar, hur har folk tänkt få isär delar de limmat fast av misstag eller när man t.ex. limmar fast fingrarna?... någon superlim "antidot" måste ju finnas...

Jag vill inte koka kemilier hemma bara för att få bort sånt här skit... jag vill bara få bort det.

Förslag hittills:
Aceton
Nitrometan
Dimetylsulfoxid
DCM (Diklormetan)
GBL (gamma-butyrolakton)
Goof Off
Duro Super Glue Remover

Den där "Super Clean" som Loctite tipsar om i sitt TDS verkar vara en produkt framtagen för att avlägsna fett och olja och andra föroreningar från kugglager. En verkstadsprodukt alltså. Men hur väl den lämpar sig för lim vet jag inte, jag tvivlar på att den är effektiv där. Dessutom finns den bara i UK, det finns 7060 tror jag i Sverige men inte 7061.

Aceton verkar vara lättast att få tag på av de här. Så jag får nog börja där...
Citera
2013-04-01, 20:57
Medlem
jonte123s avatar
Aceton inhandlas i valfri matbutik.
Ofta vit burk med grön etikett om jag inte missminner mig.
Citera
2013-04-01, 22:20
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElectroGeeza
Förslag hittills:
Aceton
Nitrometan
Dimetylsulfoxid
DCM (Diklormetan)
GBL (gamma-butyrolakton)
Goof Off
Duro Super Glue Remover

Goof off och Duro verkar som sagt vara utländska varumärken men antagligen går det att hitta motsvarande saker här i sverige också, testa att åka till någon färg- eller byggaffär och fråga.
Av kemikalierna på listan kommer du bara kunna få tag i aceton och kanske möjligtvis nitrometan, resten är det ingen idé att ens försöka hitta då det inte lär säljas till privatpersoner ändå.

Nackdelen med aceton är att det kan vara ganska aggressivt även mot plasten. Men eftersom det är härdat cyanoakrylat får du nog räkna med att det inte går att få bort utan att det även tar lite på plasten.

Citat:
Ursprungligen postat av jonte123

Rätta mig om jag kommer ihåg fel men Gripens aceton har väl en röd etikett? Har helt för mig att det är den kemiskt rena bensinen som är grön.

Aceton finns även i färgaffärer och brukar ha ett ganska mycket lägre literpris än Gripens småflaskor som man hittar i mataffärer.
Citera
2013-04-02, 09:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte123
Som Forzo säger så är det bäst att ställa in ögonen på rött http://school.chem.umu.se/Experiment...t&aceton00.jpg

Finns på hyllan med rengöringsmedel, putsmedel etc. i närmsta mataffär. Hm, jag märkte att min gamla acetonflaska var tom utan att jag druckit upp det så det diffunderar nog genom flaskan med tiden, inte så konstigt kanske.
Citera
2013-04-02, 10:55
Medlem
Moltas666s avatar
Jag är lätt tveksam till uppgifterna att aceton skulle ta bort härdat cyanoakrylat. Funkar det så är det ju kanon.

Nitrometan fungerar och finns att köpa i hobbyaffärer (där man säljer RC-bilar bl a). Ibland är den uppblandad med metanol vilket knappast spelar någon roll.
Citera
2013-04-02, 11:17
Medlem
jonte123s avatar
Citat:

Rätta mig om jag kommer ihåg fel men Gripens aceton har väl en röd etikett? Har helt för mig att det är den kemiskt rena bensinen som är grön.

Aceton finns även i färgaffärer och brukar ha ett ganska mycket lägre literpris än Gripens småflaskor som man hittar i mataffärer.
Stämmer, lätta att blanda ihop. Givetvis billigare i färgaffärer men skrev till en person som tycktes lote vilse, därav kanske bekvämare att springa ner på konsum.
Använder denne inte aceton till något annat känns det kanske till och med lite onödigt med större förpackningar än en liten flaska gripen.
Citera
2013-04-02, 12:10
Medlem
Avva66s avatar
Debonder innehåller Aceton, så använd vanlig Aceton från affären utan olja.

Detta tips fick jag från Micro-flight, för dom ville inte sälja debonder eftersom
det mest bara var Aceton i den.

Men Aceton löser även vissa plaster.
Senast redigerad av Avva66 2013-04-02 kl. 12:13.
Citera
2013-04-05, 08:01
Medlem
GalFisks avatar
Vet du vilken sorts plast det är frågan om? Är det styrenplast kommer acetonet att äta den lika gärna som limmet (men då kommer nog det att vara tillfälle med de flesta kemikalier). Är det polyeten eller polypropylen är det ingen risk (flaskor för aceton är gjorda av PE, med kork av PP). Dock fäster superlim dåligt på dessa plaster. Är det ABS (mest sannolikt) eller PET har jag för mig att det påverkas i viss mån, men antagligen inte farligt. Testa försiktigt först.
Citera
2013-04-30, 18:33
Medlem
Dags för en uppdatering. Jag har använt aceton med någonlunda lyckat resultat. Den är av märket Gripen och har en röd etikett. Den med grön etikett är med olja, den röda är kemiskt ren. Den tillverkas av SC Johnson Sverige och finns t.ex. på Willys och på Bauhaus.

Jag visste från början att aceton inte var ett bra alternativ för plast. Men jag hade inte tillgång till något annat. Jag använde bomullspinnar för att applicera aceton på arbetsområdet. Limmet mjuknade upp till den grad att jag enklare kunde skrapa bort det mekaniskt.

Det var alltså inte lika mjukt som tuggummi att man bara kunde gnugga eller dra bort det. Jag var ändå tvungen att använda tryck och skrapa lite för att få loss det. Jag använde en jätteliten skruvmejsel till det. Men det var klart enklare än det hade varit utan aceton. På vissa ställen blev limmet jättemjukt.

Ibland kom det lite aceton nedanför limmer och där blev plasten lite extra mjuk. Så mjuk att skruvmejseln sjönk in om man tryckte till den lite eller om man skrapade lite på ytan.

Jag vet inte vad det är för plast, men det är rätt hårt och torrt, inte så där oljigt som vissa plaster kan vara. Det hör till en leksak så det skulle kunna vara ABS plast. Flaskan som innehåller aceton är mycket riktigt av plasttypen PE, det är HDPE (high density polyethylene).

Det finns säkert något medel som hade funkat bättre, men det hjälper inte mig om jag inte kan få tag på det. Det här funkade bra ändå, evenetuella "estetiska" brister efter allt skrapande syns ändå inte då det sitter innanför höljet.

Det var enklare att få bort limmet från stavspolen. Färgen eller eventuell beläggning från staven mattades av lite. Den har dock inte förlorat sin funktion.

Cyanoakrylat är något jag sent kommer glömma! Aldrig mer vid reparationer av plastdetaljer på leksaker och liknande! Visst är det bra när det håller, men om det släpper och man måste göra om så är det skitjobbigt att göra rent.

Henkelägda Loctite säljer inga lösningsmedel för sina superlimmer. I varje fall inte här i Sverige. Det tycker jag är konstigt. I USA har de någon produkt som jag tror är tänkt att användas för att få bort lim från fingrar, ansikte och andra kroppsdelar som klantiga användare råkar klistra ihop. Men det bör ju även fungera som lösningsmedel när man vill rengöra arbetsområdet från lim.

Det finns bara en produkt i Sverige som jag har hittat som faktiskt är speciellt framtaget för att råda bot på det här problemet. Det heter Glue Loose och tillverkas av Abra Tech AB. Det löser upp cyanoakrylatbaserad lim. Det kostar dock runt 350 kr. Flaskan är på 20 ml om jag minns rätt. Jag tror att frakt ingick i priset. Jag minns att det var ett saftigt pris för att få bort ett lim som inte kostar mer än 60 kr. Det passar nog mer för företag som behöver såna lösningsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in