Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är kanske här du läst om lösningsmedlen
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanoac..._and_debonders ? Där står att aceton kan lösa även härdat lim. Det är väl bara att testa för aceton måste vara det överlägset lättaste att få tag på av de kemikalier som listas.
Tack för svaret! Ja, det är där jag har läst, bland annat. Men det står på många sidor, om man söker på engelska. Nitrometan (om jag minns det rätt nu) nämns ofta som en lösning som är skonsam mot plastdetaljer.
Var kan man skaffa sånt? Eller var kan man skaffa vanlig aceton bara? På alla sidor skriver man att den finns i "nail polish remover" eller "nagellackborttagare". Jaha ja... jag får väl gå in på någon tjejbutik och fråga efter nagellackborttagare...
Limmet i fråga heter Loctite Super Attak. Jag köpte det på ClasOhlson. De har inte kvar den jag köpte, det här var för något år sedan, nu har man ändrat förpackningar och introducerat några nya produkter. Men jag köpte den vanliga flytande varianten. Jag vet inte om den skiljer sig något, men nu när jag kollar på databladet, via ClasOhlsons webbsida, så står det inget om innehållet i tuben.
Det står heller inget om man går in via tillverkarens webbsida, på svenska. Men på deras engelska webbsidor kan man hitta massor med information. Där står det t.ex. i ett PDF att basen är Ethyl cyanoacrylate (ECA). Och på ett annat står det Cyanoacrylate (CA).
Så det är antingen CA eller ECA baserat. Och då är det de här lösningarna som finns. Jag misstänker att det är vanlig CA i den vanliga flytande varianten, och det är ECA i "gel" varianten. Källa:
http://www.loctiteproducts.com/tds/SG_L_TUBE_tds.pdf
Finns det någon "super glue remover" på den svenska marknaden? På Loctites amerikanska webbsida hittade jag två referenser till något som heter "Duro Super Glue Remover". Finns det något sånt i Sverige?
Citat:
Cured adhesive may be cut away with caution using a sharp blade, removed with Duro Super Glue Remover, acetone or with boiling water.
Källa:
http://www.loctiteproducts.com/p/sg_...ofessional.htm
Kokande vatten funkar ju inte för mitt ändamål, men det var ett nytt tips, det har jag inte sett förut. Men tanken har slagit mig att tillföra värme på något sätt. Kanske värmepistol?...
Jag vill inte förstöra mer än vad det redan är. Jag är därför försiktig med valet av kemikalie eller metod. Jag skulle gärna testa det där "Duro". Jag har inte sett eller hört talas om "Duro" som Loctite eller Henkel varumärke. Jag sökte lite på engelska och kunde endast hitta "Loctite" produkter. Så jag vette fan hur det där ser ut, eller om det går att få tag på här. Men något motsvarande borde väl finns från annan tillverkare?
Några amerikanare skriver också att man ska kunna använda "Goof Off". Det är ett känt amerikanskt märke för fläckborttagning. Men tyvärr inget man kan få tag på i Sverige, inte vad jag känner till i alla fall.
Men någon komersiell produkt måste väl finnas för sånt här även i Sverige? Kom igen! Jag menar, hur har folk tänkt få isär delar de limmat fast av misstag eller när man t.ex. limmar fast fingrarna?... någon superlim "antidot" måste ju finnas...
Jag vill inte koka kemilier hemma bara för att få bort sånt här skit... jag vill bara få bort det.
Förslag hittills:
Aceton
Nitrometan
Dimetylsulfoxid
DCM (Diklormetan)
GBL (gamma-butyrolakton)
Goof Off
Duro Super Glue Remover
Den där "Super Clean" som Loctite tipsar om i sitt TDS verkar vara en produkt framtagen för att avlägsna fett och olja och andra föroreningar från kugglager. En verkstadsprodukt alltså. Men hur väl den lämpar sig för lim vet jag inte, jag tvivlar på att den är effektiv där. Dessutom finns den bara i UK, det finns 7060 tror jag i Sverige men inte 7061.
Aceton verkar vara lättast att få tag på av de här. Så jag får nog börja där...