Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Hej på er! Jag är en riktig dålig jävel i köket antar jag. Varje gång jag kanske steker kycklingfilé i stekpannan och vill göra en sås genom att hälla i lite creme fresh och matlagningsgrädde så blir det alltid flötigt i själva såsen efteråt när allt är klart. Det verkar som om smöret/margarinet skiktar sig.
Hur motverkar man detta och går det att få bort så att det inte blir så?
Kokar man grädde/cf för länge och/eller på för hög temperatur så separera den och du får flytande öar av smör i såsen.
Gör så här. Stek klar kycklingen på platta eller i ugn. Ta ur den ur pannan. Om det är väldigt mycket fett kvar i pannan, skeda ur lite. Häll sedan i någon typ av vätska, vatten, vin eller buljong spelar ingen roll. Reducera ner det på ganska hög värme så det koka rejält och rör under tiden runt i pannan så du får loss alla smaker som satt sig. När vätskan kokat ner och blivit rejält simmig så sänker du värmen och tillsätter din grädde eller cf och låter den koka ihop med reduktionen av vätska tills det blir krämigt. Blir det för krämigt, tillsätt mer vätska. Smaka av med salt, peppar och eventuell citron eller vinäger. Gräddiga såser kräver ofta lite syra för att inte upplevas så feta.
Nu kan du antigen lägga tillbaka din stekta kyckling i pannan och låta allt bli genomvarmt, eller servera såsen separat, vilket som funkar.
Edit: Jädrar. Paul skriver fortare än jag. Nåväl, nu har du två metoder att välja på och variera med för att lyckas med din gräddbaserade sås till kycklingen.