• 1
  • 2
2013-03-31, 18:41
Medlem
Hej

Jag sade nyss upp mig från jobbet, jag vart less helt enkelt, trots att det var grymt bra lön, pengar är inte allt. Jag har nu funderat och kommit på att jag vill göra egen glass, ingen skitglass utan det ska vara kvalitet med äkta råvaror.

Jag har köpt mig en liten maskin för att testa smaker och sånt. Problemet jag har är att glassen blir väldigt hård i frysen, måste hitta en lösning att få den lite mjukare helt enkelt. Glassen är helt underbar när den är nygjord.

Kom med tips och tricks i övrigt.

Jag funderar även på att köpa en begagnad mjukglassmaskin, det är så gott med mjukglass!!!
Citera
2013-03-31, 18:44
Medlem
Anatoly-Slivkos avatar
Hur fick du för dig att du ville göra det här?
Citera
2013-03-31, 18:46
Medlem
LegaliseItNows avatar
Hur kall är frysen så att den blir hård? Glass borde bli hård när den går under 20 minus grader ibland mindre. Allt annat högre än det är inte bra. Nuförtiden är det nästan standard att all glass är mjuk ner till -20.
Det är i stort sett därför det heter mjukglass, för att den skall vara mjuk. Annars är det isglass och det duger bara på pinne.
Vissa glassar kan vara hårda vid lite högre temperaturer som tex ben&jerrys glass.
Citera
2013-03-31, 18:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter2
Hej

Jag sade nyss upp mig från jobbet, jag vart less helt enkelt, trots att det var grymt bra lön, pengar är inte allt. Jag har nu funderat och kommit på att jag vill göra egen glass, ingen skitglass utan det ska vara kvalitet med äkta råvaror.

Jag har köpt mig en liten maskin för att testa smaker och sånt. Problemet jag har är att glassen blir väldigt hård i frysen, måste hitta en lösning att få den lite mjukare helt enkelt. Glassen är helt underbar när den är nygjord.

Jag funderar även på att köpa en begagnad mjukglassmaskin, det är så gott med mjukglass!!!
Här man tar till med kemikalier i industrin, om man vill få det mjukare.

Men det finns ju en del som inte väljder denna väg.
Ta Ben & Jerrys, den är stenhård när den kommer ur frysen.
Citera
2013-03-31, 18:48
Medlem
Axmens avatar
Haha, fick just ett gott skratt!

Kika in på Blocket, där lär det nog finnas någon fin putsad Glass Maskin
Citera
2013-03-31, 18:49
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Hej

Hur ser ditt grundrecept ut? Vad har du för temp i frysen?

När jag arbetade med glass så var det -16 grader vi rekommenderade som serveringstemperatur, dock med andra recept än vad du lär använda hemma.
Citera
2013-03-31, 18:50
Medlem
Därför det knappt finns annan glass än diplom is och en aktör till, jag befinner mig i Norge. I sverige är det vanligt med mindre glassfabriker.

Min frys är ny så den är nog kallare än minus 20, får kolla upp detta. Jag läste på nätet att glass är bäst när den håller temperaturen minus 10-12 grader, men då var hållbarheten enbart en vecka mot för månader. Man kanske ska nischa sig mot färskglass, alltså hållbarhet på en vecka..

Vanlig mjukglass, är det samma mix som man gör till vanlig glass?
Citera
2013-03-31, 18:53
Medlem
Jag följer som inget recept, kör på känsla. men igår körde jag 1 liter grädde, 0,5 liter mjölk, ägg, socker, vaniljstång. smakar bara fint, testade att byta ut sockret mot ljus sirap vilket gjorde glassen underbart len och fin.
Citera
2013-03-31, 19:06
Medlem
Jag skulle lätt använda mig av små halter av bra tillsatser. Varför inte?

Kolla det här receptet och hämta inspiration
http://modernistcuisine.com/recipes/pistachio-gelato-2/

Det gäller att begränsa iskristallernas storlek när man gör glass. Självklart är ju det en del av att använda en glassmaskin men vill man ha kanonfin glass så får man allt laborera lite med ytkemin också.
Citera
2013-03-31, 19:20
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Därför det knappt finns annan glass än diplom is och en aktör till, jag befinner mig i Norge.

Det beror nog på att Diplom Is har funnits i säkert över 50 år, och är svår att konkurrera med. Deras glass är ju helt grymt god! Jag menar det är nog därför det inte finns så många andra glass-aktörer på den norska marknaden. Men är din glass godare än Diplom-is, så önskar jag dig all framgång!
Citera
2013-03-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det beror nog på att Diplom Is har funnits i säkert över 50 år, och är svår att konkurrera med. Deras glass är ju helt grymt god! Jag menar det är nog därför det inte finns så många andra glass-aktörer på den norska marknaden. Men är din glass godare än Diplom-is, så önskar jag dig all framgång!

Tanken är väl inte att konkurrera med de, utan vara ett komplement, är ju inte samma nivå på kvalitet helt enkelt, de gör ju samma glass som GB..
Citera
2013-03-31, 19:32
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Tanken är väl inte att konkurrera med de, utan vara ett komplement, är ju inte samma nivå på kvalitet helt enkelt, de gör ju samma glass som GB..

Det låter bra
Att dom gör samma glass som GB håller jag dock verkligen inte med om. Diplom Is är otroligt mycket godare och jag var jätteglad när Diplom Is kom till Sverige
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in