• 1
  • 2
2005-05-22, 17:15
Medlem
Hej gott folk, är rätt grön på datorer i stort men jag undrar om man kan spåra folk på ett community som helgon.net. Det finns ett antal människor med "hemliga konton" som snokar runt och det vore kul att få reda på vilka dessa är genom att tex. jämföra IP-nummer mellan olika användare. Eller finns det andra sätt?

Tacksam för svar!
Citera
2005-06-09, 03:16
Medlem
brianmolkos avatar
du menar anonym besökare ??
Citera
2005-06-21, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
du menar anonym besökare ??

Nej, jag var nog lite otydlig. Alltså, vissa skapar en användare som de använder som "anonym" användare, som en "spanare". De fyller inte i nån användarinformation utan snokar bara runt. Dessa "spanare" har ofta riktiga konton också där de har full personinformation, men som de av olika skäl inte vill snoka runt med och därmed visa att de har snokat. Så jag undrar om man till exempel kan spåra IP på en besökare (låt säga "anonym112") och sen spåra IP på tex. "Erik_A" och kolla om dessa samstämmer och därmed dra slutsatsen att dessa två är samma person. Eller om man på nåt annat sätt kan spåra "kloner", folk som har fler än ett konto.
Citera
2005-06-21, 01:21
Medlem
KillYourGods avatar
Att två personer har samma IP bevisar ingenting, ärligt talat. Så lägg ner ditt projekt.
Citera
2005-06-21, 02:38
Medlem
oGGos avatar
Ok, nu är jag inte alls insatt i hur helgon fungerar, mer än att det är ett community.
Dock förstår jag inte hur i hela friden du skall få fram IP-numret eller liknande klient- eller användarinformation?
1. Du har inte några som helst rättigheter att exekvera script på din "krypin" eller vad det kallas.
Och att du har tillgång till databasen på helgon.net är väl heller knappast troligt.

Dock var du kan försöka med, det vet jag iofs. inte om det går, men det är att infoga en bild i din "presentationstext" som ligger på ett annat hotell och via den bilden logga användarinformation... men som sagt, det fungerar alltså bara om du har den möjligheten.

/oGGo
Citera
2005-06-21, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillYourGod
Att två personer har samma IP bevisar ingenting, ärligt talat. Så lägg ner ditt projekt.

Om Anonym och Erika12 har samma ip adress och loggade in samma dag så betyder ju det att "anonym" är Erika12... precis det trådskaparen ville veta.

Sen undrade trådskaparen om och hur han kan få fram andra användares ip nummer, han sa inte att han hade någon tillgång till helgon.net's databas och sen frågade han inte vilka rättigheter han hade.

Han vill bara få reda på om det går på nåt vis att ta fram deras ip nummer eftersom dom varit inne på hans krypin sida.
Sen om det är olagligt eller ej är en annan femma som han får ta.
Citera
2005-06-21, 10:57
Medlem
AnkBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Om Anonym och Erika12 har samma ip adress och loggade in samma dag så betyder ju det att "anonym" är Erika12... precis det trådskaparen ville veta.

Men det kan ju också betyda (och jag tror chansen är större för det) att de sitter bakom samma gateway.

Alla på mitt jobb har samma IP ut, och vi besöker ibland samma sidor med olika inloggningar, men vi är olika för det...
Citera
2005-07-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkBank
Men det kan ju också betyda (och jag tror chansen är större för det) att de sitter bakom samma gateway.

Alla på mitt jobb har samma IP ut, och vi besöker ibland samma sidor med olika inloggningar, men vi är olika för det...

Men om jag starkt misstänker att en viss person även ligger bakom ett annat kontooch det dessutom visar sig att dessa två konton har använts med samma IP-nummer samma dag så innebär det att SANNOLIKHETEN är stor att det är samma person. Inte vattentätt men jag är inte ute efter att spärra in nån i fängelse, bara nyfiken på vem som spionerar "anonymt" med extra-konton.

Kan tillägga att jag knappast är nån hacker om nån nu trodde nåt annat.
Citera
2005-07-03, 12:36
Medlem
corals avatar
Alla IP sparas hos helgons databas, som du aldrig någonsin lär komma åt. Så få reda på IP på helgon är ganska omöjligt, samma med lunarstorm.
Citera
2005-07-04, 04:18
Medlem
Nappes avatar
Kan man inte visa en bild lagrad på valfri server i presentationerna? Ganska vanligt. I.s.f. Lägger du in tex en länk till ett perlprogram som visar en bild samt loggar tid och IP i en fil. Sök efter program för tex räknare via bild så kan du lätt modifiera det. Perl är tom lättare än basic...
Då är det ju bara att jmföra klockslag.

Edit: Såg att detta redan var föreslaget av oGGo... Slarvade med läsningen...
Citera
2005-07-04, 04:58
Medlem
napps avatar
*Någon hade redan postat min lösning*
Citera
2005-07-04, 05:03
Medlem
napps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nappe
Kan man inte visa en bild lagrad på valfri server i presentationerna? Ganska vanligt. I.s.f. Lägger du in tex en länk till ett perlprogram som visar en bild samt loggar tid och IP i en fil. Sök efter program för tex räknare via bild så kan du lätt modifiera det. Perl är tom lättare än basic...
Då är det ju bara att jmföra klockslag.

Edit: Såg att detta redan var föreslaget av oGGo... Slarvade med läsningen...

Å andra sidan vet man inte vilken användare som har ip:n
och då kan ju en användare titta in på profilen två gånger
samt som trådskaparen inte har vetskap huruvida
vilka som tittat in.

Eller kan man se vilka anv. namn som "tittar in"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in