2005-05-22, 16:57
Medlem
Gjorde köttfärssås i torsdagskväll som jag åt av och ställde resterna i kylen. Där har de stått sedan dess. Frågan är nu om jag kan käka upp resten idag söndag? Finns det någon hälsorisk? Kommer det smaka konstigt?
Citera
2005-05-22, 17:02
Medlem
alrunans avatar
Jag hade luktat, och om jag överlevt det, smakat på det. Verkar det ok, ja då hade jag käkat det.
Citera
2005-05-22, 17:04
Medlem
rooys avatar
Klart det inte är några problem att käka det.
Citera
2005-05-22, 17:06
Medlem
snuts avatar
Har det stått ikylen hela tiden så: HUgg i!!
Citera
2005-05-22, 17:06
Medlem
ok... men hur länge kan tillrett kött stå i kylskåp egentligen innan det börjar bli dåligt?
Citera
2005-05-22, 17:09
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
ok... men hur länge kan tillrett kött stå i kylskåp egentligen innan det börjar bli dåligt?

ja, jag kan inte svara på det, det beror ju på hur färska råvaror du hat i maten, hur gammalt var köttet. Men en vecka ska inte vara några prob, har du folie över?
Om du är osäker på när du ska äta det så kan du ju slänga in det i frysen i en liten fryspåse, så klarar det sig i år.
Citera
2005-05-22, 17:12
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Det går inte att säga hur länge någonting håller i kylen. Det är så många faktorer som spelar in som t.ex. hur färskt det var vid till redning, hur det tillretts, hur det har kylts ner, temperaturen i kylen, m.fl. Lär dig lita på din syn, lukt och smak. Ser det ok ut, luktar gott och smakar gott är det också ok.

Är du det minsta tveksam - kasta!
Citera
2005-05-22, 21:04
Medlem
daxxas avatar
Om du bara värmer på köttfärssåsen ordentligt (typ kokar upp) så lär du ju inte bli jättesjuk av den iaf. Och kom ihåg: det som inte dödar härdar!
Citera
2005-05-22, 22:02
Medlem
köttfärrsåsen är nu uppäten. Den smakade helt ok och jag känner ingen konstig känsla i magen...
Citera
2005-05-22, 22:23
Medlem
snuts avatar
Citat:
köttfärrsåsen är nu uppäten. Den smakade helt ok och jag känner ingen konstig känsla i magen...
Nä, lyd nu bara våra råd så är det bara arr fortsätta slafsa!!
Citera
2005-05-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snut
Nä, lyd nu bara våra råd så är det bara arr fortsätta slafsa!!

gäller det även då det börjar komma grönt grejs på det och fluglarver?
Citera
2005-05-22, 22:26
Medlem
snuts avatar
Citat:
gäller det även då det börjar komma grönt grejs på det och fluglarver?

Läs våra råd om detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in