2013-03-31, 11:37
Medlem
Nybörjare och tänkte testa detta program nu..
För det första finns inte 920 att välja när man ska starta nytt projekt? Och när jag väljer en annan upplösning på filmen och importerar denne så frågar programmet om jag vill ändra inställningarna till den importerande filmen, jag väljer ja. När jag sedan ska spela upp filmen går det mjukt och fint i 3-4 sekunder, sen laggar filmen ihop. Måste då pausa och sedan spela igen, och hålla på så.

Varför? Jag kan spela filmerna i media player utan minsta lagg, men här går det inte.. Vad är felet?
Svårt att editera film när man inte kan spela den utan att filmen laggar sönder..?

Filmen jag försöker editera är direkt från GoPro kameran, en 2,9gb fil i formatet mp4. Bör jag konvertera till något annat format först? För att göra den mindre?
Senast redigerad av slaffe 2013-03-31 kl. 11:41.
Citera
2013-03-31, 11:41
Medlem
sommarlovs avatar
Innan man redigerar en film bör man spara den i ett format som passar bättre för redigering.
MPEGsteamclip hjälper dig med det!
Citera
2013-03-31, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Innan man redigerar en film bör man spara den i ett format som passar bättre för redigering.
MPEGsteamclip hjälper dig med det!
Ska jag köra igenom filen i GoPro Cineform först och konvertera den där kanske? Men vilka filformat lämpar sig bäst för editering?
Citera
2013-03-31, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Ska jag köra igenom filen i GoPro Cineform först och konvertera den där kanske? Men vilka filformat lämpar sig bäst för editering?
Avi dv om det är gammal go lågupplösning annars vet jag ej :-S
Citera
2013-03-31, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Animalover
Avi dv om det är gammal go lågupplösning annars vet jag ej :-S

Filen är i följande format:
Image Size: 1280 x 960
Frame Rate: 47,94

Blev bättre när jag körde igenom den i Cineform studio och konverterade till avi.
Får dock lite små-lagg när jag delar ett klipp och lägger ett Video transitions effekt mellan dem..
Citera
2013-04-08, 10:06
Medlem
Jag skulle rekommendera dig att titta igenom lite tutorials på youtube som går igenom grunderna, men för lite snabbfix på dina problem:

Jag brukar alltid skita i att ställa in filmformatet när jag skapar ett nytt projekt. Allt sånt kan man göra sedan. Lättast gör du det genom att importera ett nytt klipp (du kan köra dra och släppa i projektfliken). Sedan i projektfliken drar du ditt filmklipp och släpper det på ikonen längst ner som heter "new item" (du får hålla musen över innan för att se vilken av dem det är). Då skapar den automatiskt ett klipp med exakt samma format som du importerade och är nu editerbart.

Lagget kan du lösa genom att i toppmenyn gå in i Sequence -> Render Effects in Work Area eller Render Entire Work Area. Detta buffrar ner videon så att den går att se på laggfritt. Premiere är inte riktigt byggt på samma sätt som program som WMV, VLC och liknande och behöver därför lite extra hjälp Premiere har ju såklart andra fördelar som inte de andra programmen har, typ hantera flera klipp, ljudfiler och annat separat mfl.

/Z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in