Jag skulle rekommendera dig att titta igenom lite tutorials på youtube som går igenom grunderna, men för lite snabbfix på dina problem:
Jag brukar alltid skita i att ställa in filmformatet när jag skapar ett nytt projekt. Allt sånt kan man göra sedan. Lättast gör du det genom att importera ett nytt klipp (du kan köra dra och släppa i projektfliken). Sedan i projektfliken drar du ditt filmklipp och släpper det på ikonen längst ner som heter "new item" (du får hålla musen över innan för att se vilken av dem det är). Då skapar den automatiskt ett klipp med exakt samma format som du importerade och är nu editerbart.
Lagget kan du lösa genom att i toppmenyn gå in i Sequence -> Render Effects in Work Area eller Render Entire Work Area. Detta buffrar ner videon så att den går att se på laggfritt. Premiere är inte riktigt byggt på samma sätt som program som WMV, VLC och liknande och behöver därför lite extra hjälp

Premiere har ju såklart andra fördelar som inte de andra programmen har, typ hantera flera klipp, ljudfiler och annat separat mfl.
/Z