• 1
  • 2
2013-03-30, 21:36
Medlem
Tja!
Ungefär hur mycket pengar tjänar man på att rulla egna cigg? Tex om man röker ett halvt paket om dagen? Hade isf tänkt mig o köpa färdiga hylsor sen en "laddningsmaskin" som man laddar hylsan med ett svep.
Citera
2013-03-30, 22:08
Medlem
RobertPacinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du tjänar inte en krona, däremot sparar du en del.
Tycker rulltobaken blivit svindyr, tror i allmänhet man går back på att rulla egna. Åtminstone om man köper från "kiosken runt hörnet".
Citera
2013-03-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertPacino
Tycker rulltobaken blivit svindyr, tror i allmänhet man går back på att rulla egna. Åtminstone om man köper från "kiosken runt hörnet".
Hur många cigg brukar man få ut av en påse tobak? Vet inte hur mycket som är i och sånt. aldrig rullat egna hehe
Citera
2013-03-30, 22:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Jag vet inte vad rulltobak kostar nu för tiden men att det skulle bli dyrare än 40 spänn per 20 cigg har jag svårt att tänka mig.
Citera
2013-03-30, 23:15
Medlem
ja, du kommer tjäna/spara på det, och du kommer tycka att det är roligare. Du kan även exprimentera och ha lite kul.
Citera
2013-03-30, 23:39
Medlem
Dislikes avatar
Än mer spar du om du odlar din egen tobak innan du rullar den. Billigast blir det om du hoppar hylsorna och rullar tex rizzla för hand.
Citera
2013-03-30, 23:51
Medlem
Men hur mycket kostar det allt i allo med typ hylsor,tobak och någonsorts "rull/Press" maskin?
Citera
2013-03-30, 23:56
Medlem
RobertPacinos avatar
Citat:
Jag vet inte vad rulltobak kostar nu för tiden men att det skulle bli dyrare än 40 spänn per 20 cigg har jag svårt att tänka mig.

Vad är det det brukar stå på paketen? Räcker till ~40?

Det varierar såklart mycket vad de kostar, men räkna 100 spänn för billigaste skiten på nätet, betydligt mer ute i handeln (kanske 120-150??). Och betänk att tobak inte är nått man vill köpa i bulk precis.

Sen ska du på med papper/filter/hylsor, och, kanske viktigast, tid.

Har mycket svårt att se att man sparar något på det.

Edit: ex: http://www.snusbolaget.se/john-silve...rulltobak.html

123 SEK! Klart billigare att köpa färdiga (som brukar kosta typ 52:- för 19 st?).
Senast redigerad av RobertPacino 2013-03-30 kl. 23:59.
Citera
2013-03-30, 23:59
Medlem
Gh0steds avatar
Köp råtobak, ~250-300kr för 1kg.
Fungerar utmärkt med hylsor och hylsmaskin.
Citera
2013-03-31, 00:13
Medlem
alroberts avatar
du tjänar mycket på det skulle jag säga, jag själv röker inte detta men min mor gör det, hon köper 1kg tobak för ca 200kr, ingen kvalitets tobak är det ju inte då, men på det så får man ju ut en jävla massa cigaretter, hyllsorna kostar ju ca 15kr för 200st så det är ju inte heller en så stor summa.

så enligt mina beräkningar så är det ca 0.7g tobak i en cigarett, vi säger 1g så blir det lättare att räkna då blir det 1000 cigg för 200kr, sedan hyllsor 200x5 = 75kr dvs 275kr för 1000st cigg vilket är som 52 paket cigg, vanliga cigg kostar ju mellan 46kr - 55kr per paket och för dessa pengar så får du 5 paket

så har jag alltså räknat rätt så blir det 5 köpta paket för samma pris som 52 rullade paket.

kan räknat helt åt helvete men jag är trött efter all påskmat
Senast redigerad av alrobert 2013-03-31 kl. 00:15.
Citera
2013-03-31, 00:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Vad är det det brukar stå på paketen? Räcker till ~40?

Det varierar såklart mycket vad de kostar, men räkna 100 spänn för billigaste skiten på nätet, betydligt mer ute i handeln (kanske 120-150??). Och betänk att tobak inte är nått man vill köpa i bulk precis.

Sen ska du på med papper/filter/hylsor, och, kanske viktigast, tid.

Har mycket svårt att se att man sparar något på det.

Edit: ex: http://www.snusbolaget.se/john-silve...rulltobak.html

123 SEK! Klart billigare att köpa färdiga (som brukar kosta typ 52:- för 19 st?).

Fast det finns ju sorter som är betydligt billigare än John Silver och att köpa flera hundra gram tobak åt gången är inte alls omöjligt.
Citera
2013-03-31, 00:37
Medlem
RobertPacinos avatar
Citat:
Fast det finns ju sorter som är betydligt billigare än John Silver
Jo jo, det klart, tog det bara som ett exempel för att det kunde vara intressant att jämföra med en sort som faktiskt även finns i färdigrullad form. Det finns så många olika sorters rulltobak så det blir svårt att jämföra den billigaste sortens rulltobak med den billigaste (standardiserade priser) cigarettsorten. Det blir äpplen och päron.

Citat:
och att köpa flera hundra gram tobak åt gången är inte alls omöjligt.
Nja, röker man som TS 10 cigg/dag hinner det nog bli torrt och äckligt innan man ens är klar med första hegget... men vad vet jag, man kanske kan köra humidor eller blötlägga det utan alltför mycket krångel?

Skulle vilja uttrycka det såhär: röker man mycket, hittar en sorts rå- eller rulltobak man gillar, och tycker det är roligt att pyssla med det hela, så kanske man kan spara pengar.

Inget jag skulle lägga tid på dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in