• 1
  • 2
2013-04-01, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sviinto
Jag tror det krävs mycket mod att göra, men fegt att begå (om du förstår), och värkligen inte hedersvärt. Gör ej!

Någon glömde berätta det för japanerna
Själv tror jag det är lite fegt att fly från sina problem.
Men å andra sidan är det modigt att ta steget
för man vet inte vad som händer när man dör.
Citera
2013-04-03, 10:20
Medlem
Skulle spontant säga att det inte är fegt. Men många här verkar inte förstå varför folk begår självmord. Det är inte bara något som händer, en självmordsbenägen person lever inte i samma värld som en fullt frisk (psykiskt).

Självmord begås när allt hopp om en framtid är borta och på så sätt överväger det livets kamp. Så innan ett "självmord" så är du mentalt död. Du accepterar döden utan rädsla för att du känner mer rädsla inför livet. Att säga att självmord skulle vara fegt för mig är otroligt nedvärderande mot de personer som faktiskt haft det otroligt svårt och tyvärr gått den vägen.
Citera
2013-04-03, 10:31
Medlem
Det är som inte relevant. Som att fråga "är det rätt eller fel att äta spaghetti idag"

Är man less så är man less. Om de nära och kära gnäller om att man feg bla bla bla så är DOM egoistiska rövar
Citera
2013-04-03, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det fegt att begå självmord? Eller är det modigt? Eller inget alls. Kan man klandra någon som begår självmord?

Det beror helt på omständigheterna. Finns det fortfarande möjlighet för en att påverka situationen till det bättre och man ändå "smiter" från det ansvaret kan det nog kallas fegt. Men om ens situation är genuint hopplös och självmordet är den minst dåliga utvägen ligger det inget klandervärt i det, såvitt jag kan bedöma.

Jag kommer till exempel att tänka på de många tyskar som tog livet av sig i Andra världskrigets slutskede hellre än att falla i fiendemakternas händer (och därmed med stor sannolikhet/säkerhet bli utsatta för vanära, tortyr och lynchjustis, gällande kvinnor även våldtäkt och andra horribla övergrepp). Befinner man sig i ett sådant läge är nog självmord det bästa man kan göra av sina begränsade handlingsmöjligheter.

Det skall dock behöva vara just ganska extrema omständigheter för att självmord skall vara berättigat, som jag ser på saken. Att man bara är allmänt deprimerad för att till exempel ens pojkvän har lämnat en, ens katt har dött eller liknande duger inte.
Citera
2013-04-03, 10:39
Medlem
YP4XQs avatar
Spelar väl egentligen ingen roll? Livet kommer gå vidare för resten av universum och dess egna drifter, utan dig bara. Tråkigt endast för de som känner den som ger upp. Jag håller lite med fulsomsatan och har respekt för den som tar beslutet om att ge upp. Kudos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in