Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det fegt att begå självmord? Eller är det modigt? Eller inget alls. Kan man klandra någon som begår självmord?
Det beror helt på omständigheterna. Finns det fortfarande möjlighet för en att påverka situationen till det bättre och man ändå "smiter" från det ansvaret kan det nog kallas fegt. Men om ens situation är genuint hopplös och självmordet är den minst dåliga utvägen ligger det inget klandervärt i det, såvitt jag kan bedöma.
Jag kommer till exempel att tänka på de många tyskar som tog livet av sig i Andra världskrigets slutskede hellre än att falla i fiendemakternas händer (och därmed med stor sannolikhet/säkerhet bli utsatta för vanära, tortyr och lynchjustis, gällande kvinnor även våldtäkt och andra horribla övergrepp). Befinner man sig i ett sådant läge är nog självmord det bästa man kan göra av sina begränsade handlingsmöjligheter.
Det skall dock behöva vara just ganska extrema omständigheter för att självmord skall vara berättigat, som jag ser på saken. Att man bara är allmänt deprimerad för att till exempel ens pojkvän har lämnat en, ens katt har dött eller liknande duger inte.